126610

کرباسیان خبرداد: انقلاب در اکتشافات معدنی کشور/ نتیجه اکتشافات جدید معدنی طی روزهای آینده اعلام می شود/ خبرهای خوش از کشف ذخایر جدید معدنی در ایران

دنیای معدن - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: دستاوردهای بزرگ و ارزشمند طرح وسیع اکتشافات معدنی ایمیدرو در وسعت 250 هزار کیلومتر مربع ، امسال اعلام می شود.

مهدی کرباسیان در نخستین جلسه رسمی ایمیدرو در سال 96 با بیان این مطلب اظهار داشت: شروع نخستین جلسه این سازمان با موضوع اکتشاف، نشان دهنده جایگاه و اهمیت این موضوع است و تلاش می کنیم که طرح وسیع اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی- به عنوان یکی از اقدامات اساسی دولت یازدهم- را در سال جاری ادامه دهیم تا بتوانیم نتایج ارزشمندی از اقدامات انجام شده را به مردم اعلام کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر، بحث ژئوفیزیک هوایی طرح ، پیشرفت مطلوبی داشته و مراحل پی جویی و شناسایی انجام شده و محدوده های امیدبخش (مشتمل بر 300 محدوده) را در دستور کار داریم که پیشرفت قابل توجهی داشته است.

همچنین، برای نخستین بار در تاریخ اکتشاف ایران، در حوزه انرژی اتمی (80 هزار کیلومتر مربع)، کارهای اکتشافی صورت گرفته و توانسته ایم از داده ها به طور مطلوب بهره برداری کنیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو به 2 چالش پیش روی بخش معدن کشور طی سال های گذشته اشاره و تصریح کرد: کمبود منابع مالی و محدودیت مالی از جمله این چالش هاست و با اینکه ایمیدرو می تواند به عنوان بازوی دولت در اجرای طرح های ملی در حوزه هایی مثل فولاد، مس، آلومینیوم و غیره نقش بسزایی ایفا کند، متاسفانه اغلب شرکت های تابعه طی سال های گذشته تحت عنوان خصوصی سازی واگذار و این سازمان با کمبود منابع مالی مواجه شده است.

وی ادامه داد: چالش دوم، فاصله زمانی دستیابی به امکانات اطلاعاتی و فنی مدرن دنیا به دلیل تحریم است که طی سال های گذشته، نتوانسته ایم از مشاوران خارجی و تجهیزات نوین مورد نیاز در بخش معدن استفاده کنیم اما اکنون پس از برجام، این محدودیت ها برطرف شده و از مشاوران معتبر بین المللی بهره مند هستیم.

کرباسیان با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در بحث اکتشاف به طور فعال وارد شده است، گفت: با اقدامات انجام شده توسط این شرکت و ایمیدرو، طبق نتایج اکتشافی تاکنون 450 میلیون تن ذخیره در حوزه زغال سنگ ، 350 میلیون تن ذخیره سنگ آهن و ذخیره 50 تنی طلا حاصل شده است.

وی افزود: با همکاری ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از سال 93 ، اکتشاف هوایی و زمینی در منطقه 12 کیلومتری سنگان و نیز در خراسان رضوی و جنوبی روی پروژه های دیگر نظیر فلز روی آغاز شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عناصر نادر خاکی گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اجرای طرج عناصر نادر خاکی، پتانسیل 300 هزار تنی عناصر نادر خاکی را به بیش از یک میلیون تن ارتقا داد. وی ادامه داد: در گذشته به دلیل توجه زیاد به نفت و گاز، به معادن دیگر چندان پرداخته نشده بود و حوزه اکتشاف نیز بیشتر در حوزه سنگ آهن و مس انجام می شد اما طی سال های اخیر،اکتشافات به سمت عناصر نادر خاکی به عنوان عناصر بسیار با ارزش سوق یافته است.

به عنوان مثال، قیمت سنگ آهن هر تن کمتر از 100 دلار بوده و حتی به حدود40 دلار نیز رسیده است اما قیمت برخی عناصر نادر خاکی در هر کیلوگرم هزار دلار است. کرباسیان به دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته، اشاره و خاطرنشان کرد: بهره برداری از واحد تولید شمش آنتیموان، واگذاری تعدادی از معادن زغال سنگ طبس، فعال شدن معادن کرومیت سمنان و قطعی کردن سرمایه گذار مجتمع سرب و روی مهدی آباد، از جمله این اقدامات است.

دیدگاهتان را بنویسید