126541

سهم ناچیز ایران از فولاد اروپا/اتهام دامپینگ مانور تبلیغاتی بود

دنیای معدن - اتحادیه اروپا هنوز انصراف خود را از اتهام دامپینگ علیه ایران و وضع تعرفه وارداتی بر فولاد کشورمان به صورت قطعی و رسمی اعلام نکرده است.

سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن فولاد درباره اخبار منتشرشده مبنی بر منتفی شدن وضع تعرفه وارداتی بر فولاد تولید ایران توسط اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه هنوز به صورت رسمی این انصراف را اعلام نکرده است گرچه از ابتدا هم وضع چنین تعرفه ای در حد گمانه زنی و بررسی مطرح بود و هیچ موضع رسمی و قطعی درباره آن از سوی مسئولان اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام نشد.

وی ادامه داد: طرح این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و با هدف کاستن از فشار سندیکاها و تولیدکنندگان فولاد در اتحادیه اروپا صورت گرفت چرا که مقدار فولاد صادراتی ایران به اروپا در مقایسه با سایر صادرکنندگان مانند چین و هند آن قدر ناچیز است که اساسا وضع تعرفه واردات بر فولاد ایران تأثیری بر بازار اتحادیه اروپا ندارد.

شهرستانی افزود: چین به تنهایی سالانه بیش از 100 میلیون تن صادرات فولاد به کشورهای مختلف دنیا دارد که حدود 6 میلیون تن آن به اروپا است در حالی که کل صادرات فولادی ایران به اتحادیه اروپا در ورق تولیدی فولاد مبارکه خلاصه می شود که در بیشترین مقدار سال گذشته به یک میلیون تن رسید.

بررسی مصرف فولاد در اتحادیه اروپا نشان می دهد این اتحادیه در سال بیش از 140 میلیون تن فولاد نیاز دارد و با این حساب، فولاد صادراتی ایران کمتر از یک درصد از مصرف اروپا را شامل می شود.

این عضو هیأت مدیره انجمن فولاد با اشاره به عللی که زمینه طرح ادعای دامپینگ فولاد در ایران را فراهم کرده بود، گفت: در سال های تحریم نیاز تولیدکنندگان داخلی به صادرات و دریافت ارز ناشی از آن در کنار کاهش قیمت های جهانی باعث شده بود، فولاد تولیدی ایران در برخی موارد با قیمت های بسیار نازلی به خریداران اروپایی فروخته شود. این ارزان فروشی، افزایش صادرات ایران را به اتحادیه اروپا به دنبال داشت تا جایی که منابع آماری اروپایی از جهش 8 درصدی صادرات فولاد ایران به این اتحادیه و قرار گرفتن در رتبه سومین صادرکننده فولاد به اروپا خبردادند.

شهرستانی ادامه داد: این افزایش در کنار قیمت های پایین، تولیدکنندگان فولاد را در اروپا به تکاپو واداشت و زمینه ای برای طرح ادعاهایی مانند دامپینگ توسط ایران را فراهم آورد. اکنون اما با کاهش چشمگیر محدودیت ها و بهبود نسبی قیمت ها، این اعتراض ها و ادعاها هم فروکش کرده است و بنظرمی رسد اروپایی ها هم در راستای حفظ و تقویت روابط تجاری خود با ایران، چندان تمایلی به ایجاد محدودیت های تعرفه ای و... در روابط با کشورمان نیستند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، 66 کشور تولید کننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد و 603 میلیون و 989 هزار تن فولاد خام تولید کرده اند که در مقایسه با آمار مدت مشابه در سال 2015 که یک میلیارد و 592 میلیون و 428 هزار تن بود حدود 73/0 درصد رشد نشان می دهد.

چین با 808 میلیون و 370 هزار تن، بزرگترین تولید کننده فولاد جهان در سال گذشته میلادی بود. کشورهای بزرگ بعدی تولید کننده فولاد خام به ترتیب ژاپن 104 میلیون و 722 هزار تن، هند 95 میلیون و 618 هزار تن، آمریکا 78 میلیون و 619 هزار تن، روسیه 70 میلیون و 800 هزار تن و کره جنوبی 68 میلیون و 567 هزار تن هستند.

ایران در سال 2016 همچون سال 2015 میلادی با تولید حدود 17 میلیون و 895 هزار تن فولاد خام، رتبه چهاردهم تولید فولاد جهانی را کسب کرد. این رقم در سال 2015 حدود 16 میلیون و 146 هزار تن بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید