126486

حال و هوای بازار سرمایه در هفته های آتی/ سهام بخریم یا نخریم؟

بازار سرمایه روزهای خوشی را پیش رو دارد. این را تحلیلگران بازار سرمایه و خبرگان بورس می گویند. آنها امیدوارند که تا انتخابات پیش رو، اوضاع بر وفق مراد سهامداران و بورس بازان پیش برود. همین چند روز گذشته از سال نو هم، این رونق را به خوبی نمایان کرد و اگرچه هنوز حجم معاملات به اندازه ای نیست که فعالان بازار را راضی کند، اما به هر حال، جو بهاری بر بازار سرمایه نیز حاکم شده و امیدهایی را به وجود آورده است؛ اگرچه باید دید که لیدرهای بازار، چقدر برای پر رونق نگاه داشتن بورس در هفته ها و ماههای آتی، تلاش خواهند کرد.

البته تجربه این روزهای بهاری، معمولا در هفته های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، به صورت سنتی وجود داشته و امسال هم علیرغم اینکه تصمیم گیری و پیش بینی ها برای فعالان بازار و بخش خصوصی اندکی سخت می شود و معمولا کار با طمانینه بیشتری پیش می رود، اما بازار سرمایه روی خوشش را به کاندیداها نشان می دهد و به سهامداران امیدواری می دهد. پس روزهای رونق بازار سرمایه در راه است و به نظر می رسد می توان با تحلیل درست، سود خوبی را هم از این بازار کسب کرد.

در این میان کارشناسان بازار سرمایه، روزهای خوبی را برای شاخص پیش بینی می کنند و تحلیلشان بر این است که مجموعه اقداماتی که در بدنه اقتصادی دولت انجام شده، فضا را برای رشد پایدار شاخص بورس فراهم کرده و اگر دولت باز هم بر روی برخی آیتم های تاثیرگذار در اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه، تاکید کرده و مسیر صحیح قبلی را ادامه دهد، حتما می توان شاهد رونق در بخش واقعی اقتصاد کشور بود، به خصوص اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان، دوره استراحت برخی صنایع به اتمام رسیده و آنها آماده اند تا در سایه حمایت های دولتی، رفته رفته رونق را تجربه کنند.

چه سرنوشتی در انتظار شاخص کل بورس خواهد بود؟

محمدهادی بحر العلوم در گفتگو با خبرنگار مهر با پیش بینی آینده بازار سرمایه ایران تا انتخابات پیش رو گفت: برای تحلیل بازار سرمایه، مثل همیشه باید آیتم های موثر بر ادامه روند بازار از حیث بنیادی و تکنیکال بررسی شود تا بتوان به یک چشم انداز نسبتا روشن دست یافت. اگرچه شاید در اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته، اتفاق چشمگیر جدیدی رخ نداده باشد، اما به هر ترتیب، آیتم های تاثیرگذاری وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: یکی از گام های اساسی دولت در عرصه اقتصادی، کنترل تورم بود که به هر ترتیب محقق شد و توانست با ثبت رکوردهایی که در دوره های اخیر اقتصاد ایران، کم نظیر بوده، تورم را به زیر ده درصد برساند و آنچه که اکنون انتظار می رود، عبور از رکود به صورت واقعی و تحقق شعارهای مرتبط با آن است.

دیدگاهتان را بنویسید