126332

کرباسیان از نگاهی دیگر؛ بهانه نوروزی

دنیای معدن - مدیران همواره رفتاری کاری و اداری در سازمان ها یا شرکت های تحت مدیریت خود دارند اما گاهی لازم است بُعد دیگری از شخصیت حرفه ای یا خصوصی آن ها نیز دیده شود و چه ایامی بهتر از نوروز که با وجوه دیگر افکار یک مدیر سرد و گرم چشیده به نام مهدی کرباسیان آشنا شویم.

رییس هیات عامل ایمیدرو، البته در رفتار خود مشخصه های حرفه ای و ارتباطات انسانی را همراه هم دارد. می توان این نکته را در شخصیت کسی یافت که دانش آموخته رشته مدیریت نیز هست و چنین خصلتی را از نزدیکان وی هم جویا شد. کرباسیان تاکید خاصی بر آراستگی دارد که به اعتقاد وی، ارتباطی به تمول ندارد.

سخت ترین تصمیمی که در طول سه سال گذشته گرفتید؟

سختی های زیادی وجود داشته. اما یکی از آن ها تامین 7.5درصد یا 150 میلیارد تومان پیش پرداخت برای طرح آلومینیوم جنوب بود. این کار به رغم بی پولی و شرایط سختی که از نظر تامین مالی با آن مواجه بودیم،‌ با کمک بانک صادرات و همکاران انجام شد.

کار کردن با چه نوع آدم هایی سخت است و با کدام آسان؟ چه نوع برخورد حرفه ای را مناسب می دانید؟

یک مدیر باید با تمام نیروهایی که کار می کند، با گوش های باز، حوصله و سعه صدر حرف های آن ها را، به ویژه حرف های کارشناسی را بپذیرد حتی اگر نقد باشد. بدیهی است که یک مدیر بهترین (ایده) را انتخاب می کند. توصیه خداوندی « فَبَشِّرْ عِبَادِ ٱلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ ٱلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» نیز همین است. باید حوصله داشته باشد. سخت ترین کار مدیر میانی اینست که با مقامات مافوق یا با کسانی که در هیات مدیره هستند،‌ طرف شود که حرف و منطق را نپذیرند و خیلی به اصول منطقی توجه نکنند.

روابط انسانی را در فضای کاری چگونه مدیریت می کنید؟

مدیر به هر دلیلی همانند تجربه،‌علم یا شانس در پستی قرار می گیرد ممکن است در مجموعه با یک تیم کار کند که باید روابط انسانی، ‌اجتماعی و عاطفی را همیشه در نظر بگیرد. بدیهی است از پدر خانواده انتظار بیشتری هست اما به معنی تشر زدن و بداخلاقی نیست. در مدیریت اسلامی و مدرن، روابط انسانی خیلی مهم و جایگاه ویژه دارد.

کارهایی بوده که تمایل به انجامش داشتید اما شرایط، امکانش را فراهم نکرد؟

بله بنده دلم می خواسته کارهایی بوده یا زمینه آن ها فراهم نشده یا در محاسبات اشتباه کرده بودم. مثلا در سازمان تامین اجتماعی خیلی کارهایی که برنامه ریزی کرده بودم به نتیجه نشست اما یه سری کارها را هم نتوانستم انجام دهم. دلیلش هم این بود که فکر می کردم مدیران بعد از من، همه آن کارها را ادامه می دهند در صورتی که آن ها می آیند و با سلیقه خود انجام می دهند.
در بخش معدن چطور؟

وقتی پیشنهاد شد مسوولیتی را قبول کنم؛ آقای نعمت زاده دعوت کرد و پیشنهاد پست قائم مقام وزیری را داد، نپذیرفتم اما ایمیدرو را به عنوان سازمان توسعه ای که می تواند در حوزه معدن جایگاه ویژه داشته باشد را پذیرفتم. در اینجا یک سری انتظارات و پروژه های بلندپروازانه ای که داشتم، متاسفانه بخشی به دلیل تحریم و برخی دیگر به دلیل خالی شدن سازمان از منابع مالی، نشد که محقق شود.

در کار حرفه ای، خود را مصلحت اندیش می دانید یا واقع گرا؟

اساسا مدیر پراگماتیست هستم. در مدیریت شخصی هم اینطور بوده است.

اگر امروز روز اول کاری شما بود،‌آیا باز هم همین مسیر را می رفتید؟

... کم و بیش بله

نگاه و تصمیمات نهادهای دیگر در بخش دولتی و غیردولتی، چه تاثیری بر برنامه های ایمیدرو داشته است؟ مثبت بوده یا دست و پاگیر؟

خوشبختانه چون مدیر واقع گرا هستم تلاش می کنم تعامل ایجاد کنم.

انتخابات چگونه بر بخش معدن و صنایع معدنی تاثیر می گذارد؟

یکی از اقدامات خوبی که سازمان و مدیریت ما انجام داد، معدن و صنایع معدنی را بین مردم و مسوولان، کم و بیش جا انداخت. بدیهی است بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی به این امر کمک کرد. به علاوه، طرح اکتشافی و ‌پروژه های نیمه تمام را شروع و برخی از آن ها را به سرانجام رساندیم. من پیش بینی می کنم دولت بعدی به این حوزه توجه بیشتری خواهد کرد.

پس از برجام،‌ حضور شرکت های خارجی در ایران را چقدر جدی می دانید؟ آیا تلاش شده همگرایی در قوانین متناسب با جذب سرمایه گذاری ایجاد شود؟

برجام دو قسمت داشت یه قسمت بیرونی که تیم مذاکره کننده با حمایت مردم و رهبری-الحمدلله- توانستند نتایج خوبی بگیرند و کشور را از پیچ خطرناک عبور دهند. ولی درون کشور؛ اینکه بتوانیم یک تحول جدی را شاهد باشیم ... خیلی این اتفاق نیفتاد.

دوره بعد، اگر به شما وزارت پیشنهاد شود، ‌چه پاسخی دارید؟

بنده فکر می کنم وزرای بعدی باید 50 تا 55 سال سن داشته باشند!!

فکر می کنید دیگران از نوع مدیریت شما در سازمان چه برداشتی دارند؟ فضا به آرامش رسیده است؟ چه شواهدی دارید؟

معدن.... آرامش دارد اما به نظر می رسد به کار و حمایت بیشتری نیاز دارد.

درباره افرادی که دنبال تنش هستند،‌ چه نظری دارید؟

بالاخره واقعیتی است که در کشورهای بسیار آرام همچون سوییس که بر مبنای سیستم عمل می کنند هم برخی اوقات، دچار تنش می شوند. این در دموکراسی هست. فقط باید انشاا... هدف سربلندی کشور و جمهوری اسلامی باشد. فقط باید از هوی نفس به دور باشیم و با سلیقه ها در تعامل.

در تعطیلات نوروز استراحت را در اولویت دارید یا گردش را؟

این دو تا با هم مغایرت ندارند من در کنار خانواده بودن را دوست دارم. مخصوصا که در طول سال بسیار محدود هستم طبیعی است که خانواده اولویت دارد و دوست دارم چند روزی هم- حداقل به عنوان صله رحم- به شهرم اصفهان بروم و اقوام رو ببینم.

ایرانگردی را دوست دارید یا خارجگردی؟

هر دو خوبه

شما به فیلم و سینما علاقه مند هستید و شناخت خوبی از سینما دارید. چه نوع فیلمی را دوست دارید در نوروز تماشا کنید؟ ایرانی یا خارجی؟ از کدام ژانر یا کارگردان؟

سینما یکی از علاقمندی های من است، جدید نیست؛ از جوانی با آن سر و کار دارم. انسان برای نشاط خودش؛ مطالعه، سینما،‌ موسیقی و هنر را دارد ...هنر و زیباشناسی جزو نعمت های خداوند است و آدم باید از آن بهره برداری کند. در حوزه سینما، یک حرف را می توان به نحو عالی بیان کرد. من فیلم های تخیلی را نمی پسندم. فیلم هایی که از فیلمنامه خوب و قطعا با کارگردان خوب بهره می برند را می پسندم. فیلمی را که نشناسم کمتر می بینم. فکر می کنم که دو ساعت عمر آدم تلف می شود. اما ممکن است فیلم خوب را دوبار هم ببینم.

اعتراض برخی سینماگران به انتخاب هیات داوران جشنواره فجر را پیگیری کرده اید؟ به نظر شما حق با کیست؟

هیات داوری انسان ها هستند. من نمی دانم در پشت پرده چه اتفاقی افتاد ولی اختلاف سلیقه پیش می آید. در همین مراسم اسکار امسال، بین فیلم لالالند و مهتاب، اختلاف سلیقه وجود داشت،‌ -جدا از آن اشتباهی که در اعلام اسم افتاد- بین نقدنویسان سینما بحث جدی افتاد. حتی در رابطه با فیلم آقای فرهادی که افتخار می کنیم اسکار دوم را گرفت، ‌دو تا رقیب دیگر داشت، باز هم اختلاف سلیقه بین ناقدین سینما بود. بنابراین شما باید پیذیرید که داوران انسان هستند و بر اساس سلایق عمل می کنند.

تمایل دارید راجع به اسکار اصغر فرهادی کلماتی بیان کنید؟

هر مسیری که نام ایران را در صحنه بین المللی مطرح کند،‌ باعث افتخار است. ببینید مهمتر از اسکار این است که توانست نام ایران و ظلمی که دولت آمریکا با ملت ایران کرد را مطرح کند. همچنین، نفراتی که انتخاب کرد دو نفر از وزنه ها و نخبه های ایرانی در امریکا هستند. معنای حضور خانم انوشه انصاری و آقای فیروز نادری در حقیقت اینست که ایران نه تنها اسکار می گیرد بلکه حرفای بی ربطی که درباره ایران همچون تروریست و... می زنند، مفهوم ندارد. ایران در هنر شناخته می شود و دو نفر از ایران - به عنوان کشوری که از ورود به امریکا منع شده- افتخار کشور شماست. یک پروفسور ناسا و نیز نخستین فضانورد زن جهان، ایرانی هستند. در حقیقت شاید بیش از 300 میلیون نفر در دنیا شاهد آن لحظه بودند. چقدر باید تبلیغ کنیم تا نام ایران را در جهان تبلیغ کنیم. باید چند میلیارد دلار هزینه می کردیم تا شان ایرانی را در دنیا بشناسانیم. واقعا تقدیر می کنم.

شما جزو مدیران خوش پوش هستید. چه نوع عطری را می پسندید و اصولا مدیر باید چه نوع عطری استفاده کند؟

ببینید گفته می شود حضرت رسول صلوات ا... علیه و آله همیشه خوش بو بودند. زیبایی جزو نعمت های خداوندی است. شما گل را ببینید! بعضی وقت ها توصیه می کنم در اتاق یا در آپارتمان گل بگذارند. در جلساتی که گل دارد، وقتی وارد آن محیط می شوید، وارد زیبایی آن شده اید. جاهایی که گل تازه می گذراند می بیند چقدر زیباست ....طبیعت چقدر زیباست .... زیباشناسی و خوش پوشی هیچ ربطی به تمول ندارد. تمیز بودن هم همین است و یک مدیر باید تلاش کند سلیقه را به کار برد، خوش بو باشد و همیشه بوی خوب بدهد. حالا اینکه چه نوع عطری استفاده می کنم، چون تبلیغ می شود نمی گویم اما همیشه استفاده از عطر یا اودکلن جزو ذات کاری من است.

دیدگاهتان را بنویسید