126203

فولاد هرمزگان 3 میلیون تنی می‌شود

دنیای معدن -قرارداد توسعه فولاد هرمزگان با فاینانس خارجی، اوایل سال آینده امضا می‌شود و بر‌اساس این قرارداد، ظرفیت فولاد هرمزگان از 5/ 1 به ۳ میلیون تن خواهد رسید؛ این پروژه ظرف سه سال اجرا خواهد شد

بهرام سبحانی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل فولاد هرمزگان با اعلام این مطلب گفت: فولاد مبارکه هرگز حمایت خود را از فولاد هرمزگان قطع نکرده به گونه‌ای که از بعد از خرید فولاد هرمزگان تاکنون هزار میلیارد تومان در این شرکت هزینه و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به گفته وی، قصد داریم یک واحد نورد گرم هم در پایین‌دست فولاد هرمزگان احداث کنیم تا ارزش افزوده محصول فولاد هرمزگان بیشتر شود.مدیر عامل فولاد مبارکه تاکید کرد: فارغ از دید بومی و غیربومی همه باید تلاش کنیم فولاد هرمزگان موفق شود.

وی با بیان اینکه ادغام واحدهای کوچک باید در دستور کار قرار بگیرد، افزود: آینده را از این نظر نگران‌کننده می‌بینم چراکه جهان به سمت واحدهای بزرگ رفته‌ و از این رو واحدهای کوچک فعال در منطقه ویژه خلیج فارس باید با هم ادغام شوند.سبحانی تصریح کرد: امروز جایی بهتر از استان هرمزگان برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد سراغ نداریم، اما برای تحقق این هدف باید از احداث واحدهای کوچک و غیراقتصادی در این منطقه دست برداریم.وی گفت: تاکنون هیچ سودی از فولاد هرمزگان برداشت نکرده‌ایم اما در سال ۹۶ انتظار داریم این اتفاق رخ دهد.

مدیر عامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: دوره مدیریت قبلی شرکت (آقای هراتیان) در فولاد هرمزگان با بدشانسی شروع شد، چرا که قیمت جهانی نصف و بازار به شدت راکد شد. در حالی که هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه کاهش نیافت و عرضه سنگین فولاد چین به بازار جهانی را هم شاهد بودیم.سبحانی افزود: امیدواریم اقدامات لازم برای طرح توسعه و فاینانس خارجی تا سال آینده به نتیجه برسد و به موازات فاز توسعه تولید محصول با ارزش افزوده بیشتر در فولاد هرمزگان مدنظر است.مدیر‌عامل فولاد مبارکه تاکید کرد: باید روی ادغام چه مالکیتی و چه فیزیکی که دنیا به آن سمت رفته، کار کنیم.وی گفت: اکنون علاوه بر اینکه در هرمزگان مشکل آب و مواد اولیه نداریم بلکه مزیت نیروی کار، انرژی و دسترسی به مناطق آزاد نیز وجود دارد.

سبحانی، سودآور کردن شرکت، مدیریت هزینه ها، احداث نورد گرم را برای تکمیل زنجیره تولید ضروری دانست و افزود: باید دست از احداث واحدهای کوچک کشید و به سمت ظرفیت‌های 5 یا 10 میلیون تنی رفت.فرزاد ارزانی مدیر عامل جدید فولاد هرمزگان نیز در این مراسم گفت: اولویت بنده و انتظار سهامداران، سودآوری فولاد هرمزگان است.به گفته وی، اکنون دنیای تعامل است نه تقابل، لازم است مقامات استانی همکاری‌های لازم را با فولاد هرمزگان داشته باشند تا شاهد ارتقای وضعیت در این شرکت و استان باشیم.

مدیر عامل فولاد هرمزگان افزود: اکنون در آستانه انعقاد قرارداد توسعه فولاد هرمزگان هستیم و امیدوارم بعد از عید این قرارداد امضا شود.به گفته وی، نورد گرم را هم در فولاد هرمزگان راه‌اندازی خواهیم کرد تا زنجیره در این شرکت تکمیل شود.ارزانی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بحران‌های زیادی در بازار و صنعت فولاد داشتیم و در این شرایط رسیدن به سودآوری برای ما اولویت داشته و دارد. وی تاکید کرد: باید اولویت دیگر ما صرفه‌جویی و بهینه کردن هزینه‌ها در فولاد هرمزگان باشد تا بهای تمام شده تولیدمان هرچه بیشتر کاهش یابد. مدیر عامل فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: باید کسب سودآوری سرلوحه کار باشد و سهامداران را راضی کنیم.

وی کمک به فولاد هرمزگان را کمک به استان هرمزگان و کل کشور دانست. امیر مسعود هراتیان مدیر عامل سابق فولاد هرمزگان نیز در این مراسم گفت: در بدترین سال فولادی یعنی سال 94 فولاد هرمزگان را تحویل گرفتم اما به لطف زحمات دکتر سبحانی و سفرهای ریاست جمهوری به ایتالیا، هرمزگان استفاده مناسبی از برجام کرد.وی افزود: در طرح توسعه‌ای و تفاهم‌نامه‌ای که ظرف ٨ ماه به نتیجه رسید کل ظرفیت فولاد هرمزگان به دو برابر شرایط فعلی می‌رسد.هراتیان تصریح کرد: کمک کردم که فولاد هرمزگان به خودباوری برسد ولی تلاش کارکنان در این مدت ستودنی بود به گونه‌ای که ٥١٠ درصد از رشد صادرات استان هرمزگان مربوط به فولاد هرمزگان بوده است.وی گفت: در ابتدای کار ٥٥٠ هزار تن اسلب دپو شده در انبار داشتیم ولی امروز که از اینجا می‌روم از ٥٥٠ هزار تن اندکی باقی مانده و در حال حاضر برای دو ماه پیش فروش محصول داشتیم.به گفته مدیرعامل سابق شرکت فولاد هرمزگان، اولین هدف ما کاهش هزینه و قیمت تمام شده بود از این رو در اولین اقدام واردات هرگونه گندله را به شرکت ممنوع کردیم.به گفته وی، در حوزه خرید مقادیر زیادی گندله بی‌کیفیت هندی در بخش انباشت و برداشت وجود داشت که روند تولید را مختل کرده بود. ضمن اینکه این میزان گندله با قیمت بسیار زیاد خریده شده بود و برای خرید آن هم وام با بهره سنگین گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه قیمت تولید اسلب آن زمان برای فولاد هرمزگان ۱۴۰۰ تومان بود که بسیار زیاد بود، گفت: اولین اقدامم ممنوعیت واردات گندله خارجی بود به‌طوری که برای بسیاری این کار غیرممکن و رویایی بود؛ به این ترتیب گندله را از داخل خریدیم.هراتیان افزود: در این ۲۰ ماه به غیر از یک کشتی که از قبل خریده شده بود یک گرم گندله وارد نکرده و تمام نیاز خود را از معادن داخلی تامین کردیم.وی افزود: قیمت تولید فولاد هرمزگان اکنون به ۱۰۳۰ تومان رسیده که کار بزرگی است.مدیرعامل سابق شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: امروز صادرات فولاد هرمزگان رونق زیادی دارد. سال قبل صادرات استان هرمزگان ۵۳۰ درصد رشد داشت که سهم فولاد هرمزگان از این رشد ۵۱۰ درصد بود. وی از افزایش صادرات فولاد هرمزگان به حدود یک میلیون تن تا پایان سال خبر داد.

هراتیان گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا بعد از برجام، فولاد هرمزگان گل برجام را چید. در آن سفر تفاهم‌نامه توسعه فولاد هرمزگان امضا و به قرارداد هم تبدیل شد. با این پروژه ظرفیت فعلی فولاد هرمزگان دو برابر می‌شود و جالب اینجاست که طی کمتر از ۸ ماه این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شد.به گفته وی، قرار است به زودی با حضور رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی این پروژه انجام شود و این پروژه عظیم هدیه‌ای است به مردم هرمزگان.

دیدگاهتان را بنویسید