126118

تکمیل طرح فولاد سبزوار گام محکم دولت یازدهم برای رونق اشتغال در شرق کشور

دنیای معدن -طرح فولاد سبزوار از جمله هشت طرح مهم فولاد کشور است که ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن محصول فولاد اسفنجی و اشتغال 2 هزار نفر را به صورت مستقیم دارد.

این طرح هم زمان با هفت طرح فولادی دیگر در استان های چهار محال و بختیاری، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد در راستای جبران کمبود این محصول در کشور در سال 1386 آغاز شد.
در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به غرب خراسان رضوی در آذرماه 1395 رفع مشکلات و تسریع در روند تکمیل و بهره برداری از طرح مورد توجه قرار گرفت و این طرح با مشارکت 85 درصدی بخش خصوصی در حال تکمیل است.

** توجه ویژه دولت برای تکمیل طرح فولاد سبزوار
فرماندار جوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار کرد: این طرح قرار بود در دولت گذشته و در مدت 36 ماه با تخصیص 16 هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری برسد.
حسین جمشیدی افزود: به دلیل تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی در زمان دولت وقت، اعتبارات مورد نیاز به این طرح اختصاص پیدا نکرد و به همین دلیل پروژه در سال های 1389 تا 1392 با پیشرفت فیزیکی کمتر از 30 درصد متوقف شد.
وی ادامه داد: طرح فولاد سبزوار در زمینی به وسعت 243 هکتار اجرا شد که هم اکنون مرحله نخست آن در مرحله تکمیل قرار دارد و امید است با برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 1395 به بهره برداری برسد.
جمشیدی گفت: موضوع تامین سوخت مورد نیاز کارخانه فولاد سبزوار از جمله مشکلات مهم آن بودکه این مشکل با اجرای خط لوله 30 اینچ گاز در این منطقه رفع شد.
او اضافه کرد: طرح سوخت رسانی به کارخانه با تدبیر دولت و پیگیری مجلس شورای اسلامی در سال 1394 و با اختصاص هزار و 500 میلیارد ریال آغازشد.
فرماندار جوین ادامه داد: این خط لوله با قطر 30 اینچ و به طول 80 کیلومتر به کارخانه پارس فولاد سبزوار می رسد و در ادامه در مسیر استان خراسان شمالی به خط لوله 20 اینچ متصل می شود.
او به لزوم نزدیکی ایستگاه راه آهن به کارخانه فولاد اشاره و تصریح کرد: طرح جابه جایی ایستگاه راه آهن اسفراین به بخش حکم آباد جوین با اعتبار 300 میلیارد ریال در محدوده این بخش در حال اجرا است.

** پیشرفت 80 درصدی فاز نخست کارخانه پارس فولاد سبزوار
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کارخانه پارس فولاد سبزوار واقع در دشت جوین در واحد احیاء 82 درصد و در کل پروژه دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است.
علی امیدبخش گفت: این طرح صنعتی ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی را دارد و مرحله نخست آن با سرمایه گذاری 85 درصدی بخش خصوصی و 15 درصدی بخش دولتی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که زمینه اشتغال مستقیم برای حدود 500 نفر نیروی متخصص و 2 هزار و 500 نفر به صورت غیر مستقیم در منطقه غرب خراسان رضوی فراهم می شود.
وی با بیان اینکه طرح فولاد سبزوار قابلیت افزایش ظرفیت تولید تا سقف یک میلیون تن را نیز دارد یادآور شد: واحد فولادسازی این پروژه نیز ظرف سه سال آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.
امیدبخش با تاکید بر اینکه فولاد از جمله صنایعی است که زمینه پیشرفت منطقه غرب خراسان رضوی را تسریع می بخشد، عنوان کرد: با راه اندازی این کارخانه نگاه جدیدی در چشم اندازی توسعه صنعتی شهرستان های سبزوار و جوین به وجود می آید.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محصولات تولیدی این کارخانه ورق فولادی است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی دومین تولید کننده خودرو در غرب آسیا محسوب می شود و با توجه به نیاز کشور جهت تامین ورق مورد نیاز برای تولید خودرو، راه اندازی کارخانه فولاد سبزوار می تواند به مهمترین قطب تولید ورق مورد نیاز خودرو در استان و کشور تبدیل شود.

** تاکید مجلس و دولت یازدهم بر تکمیل طرح پارس فولاد سبزوار
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طرح پارس فولاد سبزوار از سال 1386 تا پایان سال 1392 با روند کندی در حال ساخت بود و در این مدت دولت وقت فقط 2 هزار و 300 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص داد.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: با روی کارآمدن دولت یازدهم و توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی، زمینه برای تکمیل این طرح فراهم شد و روند ساخت این طرح صنعتی با پیش بینی سرمایه 16 هزار و 500 میلیون ریال سرعت گرفت.
وی گفت: در طول سه سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال با سرمایه گذاری بخش خصوصی و 12 هزار میلیارد ریال از طریق فاینانس به طرح فولاد سبزوار اختصاص یافت که اختصاص اعتبارات فاینانس این طرح در انتظار صدور مجوز از سوی شورای اقتصاد کشور است.
سبحانی فر ادامه داد: تاکنون 2 هزار و 500 میلیارد ریال توسط سرمایه گذار به این طرح اختصاص یافته و هزار و 900 میلیارد ریال نیز توسط سرمایه گذار تا پایان امسال برای آغاز عملیات بهره برداری تخصیص داده می شود.
وی با بیان اینکه با احداث این کارخانه زمینه لازم برای ایجاد کارخانه های تامین کننده مواد اولیه برای تامین نیازهای کارخانه فولاد نیز ایجاد می شود، گفت: کارخانه های فرومنگنز، فروسلیس، فروکروم و غیر آن از این جمله این کارخانه ها است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه عملیات اجرایی مرحله دوم این کارخانه به زودی آغاز می شود، اظهار کرد: براساس مذاکرات و پیگیری های صورت گرفته 270 میلیون یورو برای اجرای این مرحله اختصاص داده می شود.
وی یادآور شد: مهمترین مشکل این طرح برای آغاز کار تامین مواد اولیه این کارخانه بود که این مشکل نیز با توسعه کارخانه های گُندله و کنسانتره در شهرستان خواف حل شد.
سبحانی فر گفت: در حال حاضر آزمون استخدامی برای 500 نفر نیروی متخصص این کارخانه برگزار شده است که پس از طی مراحل استخدام وارد کارخانه می شوند.
سبحانی فر با بیان اینکه مشکلات زیرساختی کارخانه فولاد سبزوار در حوزه تامین آب و زیرساخت ریلی آن حل شده است گفت: با راه اندازی این کارخانه بیش از 70 عنوان صنایع پایین دستی و بالا دستی در سطح منطقه ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه فولاد سبزوار نیز سهم بسزایی در گردش اقتصادی کشور دارد، یادآور شد: امروز منطقه سبزوار و جوین با یک جهش اقتصادی و صنعتی مهم روبه رو هستند و با راه اندازی این کارخانه بخش مهمی از بیکاری در این مناطق حل می شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری جوین در فاصله 310 کیلومتری از غرب مشهد مقدس قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید