126116

تابش: شورای عالی معادن در استان ها تشکیل می شود

دنیای معدن -رئیس مجمع نمایندگان استان یزد از تشکیل شورای عالی معادن در استان ها و نظارت بر فعالیت های معادن بر مبنای قانون بودجه سال آینده خبر داد.

محمدرضا تابش روز یکشنبه پیرامون مصوبات حوزه معادن مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در این مصوبات ظرفیت هایی برای استانهای مختلف از جمله یزد به عنوان یکی از استان های معدنی کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به تصویب تشکیل شورای معادن در استان های دارای معدن افزود: یک درصد از فروش معادن دارای آلایندگی علاوه بر عوارض آلایندگی باید به جاهایی اختصاص یابد که از تخریب معادن آسیب می بینند.
رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: این درآمد یک درصدی نیز باید برای جبران خسارت ها در حوزه راه ، صنعت ، محیط زیست ، کشاورزی ، سلامت ، ابنیه فنی و سایر مراکز آسیب دیده با نظر شورای عالی معادن استان ها هزینه شود.
تابش ادامه داد: پیش بینی شده که این شورا به ریاست استاندار و عضویت معاون عمرانی استاندار ، روسای سازمانهای برنامه و بودجه ، جهاد کشاورزی ، محیط زیست ،منابع طبیعی و صنعت و معدن هر استان تشکیل شود که این افراد حق رای دارند.
به گفته نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ، 2نماینده ناظر از سوی نمایندگان استان ، فرمانده نیروی انتظامی ، روسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و 2 نفر هم از نظام مهندسی معدن استان بدون حق رای نیز عضو این شورا خواهند بود.
وی تصریح کرد: این شورا در حقیقت پیرامون عملکرد معادن استان و نیز توزیع یک درصد هزینه خسارت وارد شده به بخش های مختلف از سوی معدن تصمیم گیری خواهند کرد.
تابش همچنین از انتقال دفاتر شرکت های مهم استانها که در تهران و مرکز مستقر هستند خبر داد و گفت: دفاتر این شرکت ها باید به مرکز استان مربوطه منتقل شده و حساب های بانکی آنها نیز در استان ها بازشود که این 2 موضوع تحولی بزرگ در استان ها ایجاد خواهد کرد.
هم اکنون استان یزد رتبه اول کشور را به لحاظ تنوع معدنی با شناسایی بیش از 30 نوع ماده معدنی و رتبه دوم ذخایر معدنی با یک میلیارد و 677 میلیون تن ذخیره را دارد .
معادن بزرگ چادرملو در اردکان و سنگ آهن مرکزی در بافق و نیز معادن سه چاهون ، چغارت ، میشدوان و چاه گز در این استان قرار دارد که منبع تغذیه 50 درصد خوراک فولاد کشور است ضمن آنکه استان یزد بزرگترین معدن سرب و روی کشور و خاورمیانه را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید