126061

از بازدید مجتمع مس سونگون تا تحقق اقتصاد مقاومتی در دامنه های سبلان

دنیای معدن - جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به منظور بازدید از پروژه های صنعتی در آذربایجان و اردبیل به این دو استان سفر کردند.

جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت با سفر به دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل ضمن بازدید از برخی پروژه های صنعتی این دو استان از نزدیک در جریان روند تحقق اقتصاد مقاومتی در این منطقه قرار گرفتند.

در این سفر دو روزه که رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به همراه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور حضور داشتند، از مجتمع مس سونگون در شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی بازدید کرده و از نزدیک با فرآیند استخراج مس در شرکت مس آذربایجان آشنا شدند.

گام اول؛ بازدید مشترک با وزیر صنعت از معدن مس سونگون

در اولین روز این سفر، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه وزیر صنعت،معدن و تجارت از معدن مس سونگون در استان آذربایجان شرقی بازدید کردند.

در این بازدید "محمدرضا نعمت زاده"، وزیر صنعت، معدن و تجارت،"عزیز اکبریان" رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،"رضا علیزاده" نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع،"نادر قاضی پور" نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع "ولی ملکی" نماینده مشکین شهر و عضو کمیسیون صنایع مجلس، "میرحمایت میرزاده" نماینده مردم گرمی و عضو کمیسیون آموزش و رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت در امور تولید، استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مسوولان استانی از نزدیک در جریان فعالیت استخراج و فرآوری مس در منطقه شمال غرب کشور قرار گرفتند.

پیگیری توسعه مجتمع مس سونگون در کمیسیون صنایع مجلس

در همین رابطه عزیز اکبریان درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت در حاشیه بازدید از معدن مس سونگون با اشاره به سفر جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به استان آذربایجان شرقی هدف از این سفر را بازدید از صنایع استان عنوان کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجتمع مس سونگون درحال حاضر در حال اکتشاف و بهره برداری بسیار خوبی از ذخایر مس منطقه آذربایجان است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای توسعه مجتمع مس سونگون در کمیسیون صنایع در حال پیگیری هستیم،خاطرنشان کرد: یکی از بخش هایی که در این مجتمع هنوز راه اندازی نشده ؛بخش ذوب و اسید است که امیدواریم با پیگیری های انجام شده هرچه سریعتر این امر صورت گیرد. اکبریان تصریح کرد:درحال حاضر کنسانتره ای که سه چهارم آن نیز خاک است برای فراوری به خارج از استان منتقل می شود که هزینه حمل و نقل بسیار و همچنین مشکل آسیب رساندن به جاده ها را درپی دارد؛از این رو می توانیم با اضافه کردن و پالایش صحیح در ذوب و حل مشکل اسید آن که خطر زیست محیطی ایجاد می کند،برای فرآوری این محصول اقدام به تاسیس کارخانه در منطقه کنیم که هم ارزش افزوده بالایی داشته باشد؛هم اشتغالزایی ایجاد کند و نقل و انتقال آن نیز آسان تر صورت گیرد. اکبریان گفت:در جریان بازدید از مجتمع مس سنگون از وزیر صنعت درخواست شد که در استقلال شرکت مس آذربایجان، برگزاری تشریفات مناقصه مجتمع ذوب سونگون و تولید کاتد تسریع شود، همچنین مس آذربایجان و سنگون باید مسئولیت اجتماعی خود را در برابر مردم ایفا کنند. وی با بیان اینکه وزیر صنعت در این نشست بر تعیین ضرب الاجل برای برگزاری مناقصه تا اردیبهشت ماه سال آتی تاکید کرد و افزود:نعمت زاده بر استقلال شرکت در اسرع وقت تاکید کرد و اظهار داشت که تمام اموال "مس سونگون" به شرکت "مس آذربایجان" منتقل شود. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:100 درصد سهامی شرکت مس آذربایجان متعلق به "شرکت ملی مس ایران" خواهد بود و قرارداد احداث مجتمع تولید "کاتد" باید توسط مس آذربایجان منعقد شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ادامه برنامه سفر اعضای این کمیسیون خاطرنشان کرد: برنامه دیگر این سفر بازدید از صنایع استان،حضور در همایش اقتصادمقاومتی در مشکین شهر و همچنین بازدید از صنایع و پروژه های "گرمی" و "اردبیل" خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید