125938

دولت پیشنهاد وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی را اجرایی نخواهد کرد

دنیای معدن - قدیر قیافه رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نتایج جلسه اخیر فعالان حوزه معدن به همراه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با آقای ویسه مشاور معاون اول رئیس جمهوری را اینگونه بیان کردند: در این جلسه همچون جلسات و نشست‌های قبلی، فعالان معدنی تاکید کردند که بحث عوارض روی صادرات مواد معدنی پایداری ندارد و در عین حال ضربه اساسی نیز به فعالیت این حوزه می‌زند.

از سوی دیگر تاکید شد که چنین قوانینی علامت مثبتی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در بخش معدن ایران نمی‌دهد . وی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که عوارض روی صادرات مواد معدنی باعث تخریب بخش معدن و از بین رفتن سرمایه‌گذاری و اشتغال موجود در این بخش می‌شود. در عین حال این استدلال مطرح شد که یکی از دلایل اتحادیه اروپایی برای ایراد اتهام دامپینگ به صنعت فولاد ایران این است که ایران با گذاشتن عوارض روی صادرات سنگ آهن خود و دخالت در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد کاری می‌کند که قیمت تمام شده تولید فولاد خود را پایین بیاورد، در نتیجه مرتکب دامپینگ می‌شود .

قیافه اشاره کرد با توجه به مخالفت انجمن سنگ آهن ایران و سایر تشکل‌های معدنی از مدت‌ها قبل با بحث عوارضافزود: در همین راستا به آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز نامه‌ای ارسال کردیم و در آن درخصوص تبعات منفی وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی، هشدارهای لازم را دادیم. در عین حال از طریق مذاکره با بورس کالای ایران توافقات بسیار خوبی حاصل شد و قرار است به زودی عرضه سنگ آهن در بورس کالا عملیاتی شود. این اتفاق پاسخ خوبی به کسانی خواهد بود که مدام برچسب خام‌فروشی را به معدنکاران می‌زنند و ثابت خواهد کرد که واحدهای فولادی کشور نه تنها با کمبود سنگ آهن مواجه نیستند بلکه در این حوزه مازاد نیز داریم که باید صادر شود .

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران خاطرنشان کرد: در همین حال نامه‌نگاری‌های متعددی نیز با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صمت صورت گرفت و خوشبختانه در آخرین جلسه در حضور آقای ویسه، اعلام شد که با توجه به شرایط کنونی به احتمال زیاد دولت پیشنهاد وضع عوارض روی صادرات مواد معدنی را اجرایی نخواهد کرد. این اتفاق می‌تواند بسیار مبارک باشد و نشان می‌دهد که دولت از اتخاذ تصمیمات عجولانه دوری می‌کند. از سوی دیگر ما همواره براساس استدلال‌های منطقی و مشخص، مباحث و مطالبات خود را با دولت مطرح کرده و هرگز رویکرد غیرسازنده و نامعقولی در پیوند با دولت نداشته‌ایم .

دیدگاهتان را بنویسید