125747

مس استحصال شده آذربایجان شرقی از گمرکات استان صادر نمی شود/دپوی کنسانتره مس استان در بندرعباس

دنیای معدن - قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه مس استحصال شده آذربایجان شرقی از گمرکات استان صادر نمی شود، گفت: با مدیران مس آذربایجان داشتیم تا صادرات خود را از گمرکات استان انجام دهند.

غلامعلی راستی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با هماهنگی های صورت گرفته، خلاف سال های گذشته بازار در ایام تعطیل برای خرید گردشگران باز خواهد بود، اظهار داشت: برخی کالاهایی که به عنوان مزیت این استان محسوب می شوند نیز در بازار به صورت ویژه عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسانه ها حق مطلب را در مورد خرید و تولید کفش ایرانی ادا کردند و قابل تقدیر است، افزود: برخی کالاهای دیگر مانند فرش، شیرینی و شکلات و غذای تبریز هم نیازمند شناساندن به مردم و گردشگران است تا بازار این کالاها و سایر تولیدات ایرانی رونق گیرد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی با اشاره به مزیت های معدنی استان، گفت: مس رقم بزرگی را در صادرات کشور به خود اختصاص داده که باید این ظرفیت استان در دنیا بیشتر از گذشته برجسته و معرفی شود.

وی در پاسخ به تسنیم در زمینه اینکه چرا باید تولیدات مس استان از طریق سایر گمرکات کشور از جمله بندرعباس و کرمان صادر شود و برای استان به جز تخریب زیست محیطی عوایدی نداشته باشد، گفت: اینکه مس از استان صادر نمی شود، این درست است بنابراین جلساتی با مدیران مس آذربایجان داشتیم تا صادرات خود را از گمرکات استان انجام دهند. گمرک هم اعلام آمادگی کرد که زمینه لازم برای ثبت صادرات از گمرکات استان را فراهم کنند و حتی آمادگی لازم برای مستقرکردن گروهی برای ثبت و پلمب محموله صادراتی در کرمان که کنسانتره از آن استان خارج می شود.

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه صادرات مس به صورت متمرکز از طریق شرکت ملی مس ایران انجام می شود، ادامه داد: صادرات فلزات رنگی تحریم بود و اکنون از مس برداشته شده و کنسانتره مس استان هم در بندرعباس دپو شده و از گمرکات این استان صادر شده و ثبت می شود.

راستی در ادامه با اشاره به اینکه میوه شب عید با برنامه ریزی های لازم توسط جهاد کشاورزی در جلسه تنظیم بازار پیش بینی شده است، گفت: 142 مرکز توزیع میوه در استان و 45 مرکز در تبریز برپا می شوند و از 24 اسفند توزیع میوه آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره صنعت هم وظیفه نظارت و بازرسی را دارد تا مردم بدون دغدغه میوه شب عید را تأمین کنند، ضمن اینکه قیمت عرضه میوه هنوز اعلام نشده و باید ستاد تنظیم بازار قبل از عرضه قیمت نهایی را اعلام کند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی موضوع صادرات در 10 ماهه را یادآور شد و ابراز داشت: سال گذشته صادرات استان 1.585 میلیارد بود که امسال در 10 ماهه به 1.912 میلیارد دلار رسید. 20.6 درصد افزایش صادرات داشتیم و در واقع تکلیف 20 درصدی افزایش صادرات در سند تدبیر و توسعه استان محقق شده است.

راستی همچنین با اشاره به اینکه 22 تا 27 اسفند هم نمایشگاه بهاره برای تمام مواد غذایی و ملزومات عید مردم در تبریز برگزار می شود، گفت: این نمایشگاه نشانه هایی از رفع رکود است تا به تدریج شاهد رونق در اقتصاد استان باشیم.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنعت در اختیار سازمان های صنعت و معدن استان ها قرار گرفت، افزود: 700 میلیارد سهمیه استان ما بود که تا عصر دیروز 444 میلیارد برای 600 واحد پرداخت شده که در تعداد پرداخت رتبه 5 و در میزان تسهیلات رتبه 4 کشوری را داریم و تعدادی نیز با منابع داخلی بانک ها پرداخت شده که در این آمار ذکر نشده است.

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی صنفی نیز در سال آینده با پرداخت تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند، اظهار داشت: بیش از 800 میلیارد برای سال 96 پیش بینی شده تا با جهش خوب در این حوزه برای رونق بخش صنفی کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: 120 هزار واحد «صنفی» و حدود 40 هزار واحد «صنفی تولیدی» داریم که علاقه مندان می توانند در سال آینده با ثبت نام در سامانه بهین یاب از این تسهیلات بهره گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید