125453

چطور نود محبوب ترین برنامه تلویزیون است؟

در برنامه نود هم برای زمین خاکی و پاهای لخت و پینه بسته فوتبالیست های سیستانی و بلوچستانی جا هست هم برای کسانی که برنامه اسکار را به صورت زنده دنبال و اخبارش را توییت کرده اند

« ما هم پرسپولیسی داریم ، استقلالی داریم ، تیم ملی را دوست داریم به خدا ما ایرانی هستیم» این جملات را یک جوان حدودا سی ساله می گوید . دوربین برنامه نود به یکی ازروستاهای سیستان و بلوچستان رفته و گزارشی ازیک مدرسه فوتبال در یک زمین خاکی را پخش می کند.

این گزارش هرچند فوتبالی است اما خواهی و نخواهی فقر بچه های این مدرسه و فقر مردم سیستان وبلوچستان را یادآوری می کند ؛ بدون کفش و توپ بودن بچه ها لباس های نه چندان مناسب شان و البته علاقه ی عجیب و غریب شان به فوتبال و البته مهمتر از همه روی آنتن تلویزیون جوان سیستانی فرصت می کند که از مشکلات روستای خود و اطرافش بگوید.

او فرصت کرده در مورد علاقه بچه ها به فوتبال بگوید واین که چطور فوتبال ازخیلی چیزها نجاتشان داده و می دهد و تهدید می کند که اگر همین زمین خاکی نباشد معلوم نیست که کار بچه های مردم به کجا کشیده می شود .

این گزارش چند هفته بعد از سیل سیستان وبلوچستان روی آنتن می رود. سیلی که اخبارش زیرحجم خبری آتش سوزی پلاسکو گم شد و تازه اگر خبرش گم نمی شد هم لابد نفرات زیادی از مردم ایران نمی دانستند که در روزهایی که سیل جنوب سیستان را برده ، شمال این استان هم درگیر خشکسالی است.

در ساعات ابتدایی روز سه شنبه دهم اسفند اما یک برنامه فوتبالی سراغ همان سیستانی ها رفته و جوان عشق فوتبال اش از مشکلات می گوید. او در مورد سیل و خشکسالی نمی گوید از بیکاری و مشکلات معیشتی حرف نمی زند و حتی در مورد گرد و غباری که می آید از اهواز تا سیستان و بلوچستان را می گیرد گلایه ندارد . اما هرچه که ورزشی هست را می گوید .مشکلاتی که هرچند ورزشی هستند اما نشان از عمق مشکلات اجتماعی در استان جنوب شرقی ایران دارد.

نود برای میلیون ها بیننده اش تصاویری از سیستان را نشان می دهد که هم به مخاطبانش می فهماند ،در سیستان چه خبر است و هم به سیستانی ها،بلوچستانی ها فرصت می دهد که خودشان و نماینده شان را در تلویزیون ببینند و بدانند که حرف هایش که فقط قسمتی از مشکلاتشان است شنیده می شود.

این همان قسمتی است از نود که توسط منتقدان زیادی مورد هجمه قرار می گیرد و این سوال را می پرسند که« به «نود» چه ربطی دارد که سراغ مسائل غیرفوتبالی برود؟» مساله البته فقط زمین خاکی سیستان نیست که فردوسی پور برنامه اش را با یک مساله غیرفوتبالی دیگر شروع کرده. او در همان ابتدا و بعد از سلام کردن به مردم سراغ جایزه سینمایی اسکار رفته با صورتی بشاش و البته جملاتی حساب شده به ایران و فرهادی تبریک گفته.

دیدگاهتان را بنویسید