125273

۱۰ تن ذخایر احتمالی طلا در قم وجود دارد

دنیای معدن - معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی کشور گفت: حدود ۱۰ تن ذخایر احتمالی طلا در قم وجود دارد که رقم بسیاری برای قم به شمار می رود و در صورت تأمین منابع مالی، می توانیم به بهره برداری در این زمینه دست یابیم.

بهروز برنا پیش از ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز مهندس و معرفی پتانسیل های معدنی استان قم که در سالن همایش اتاق بازرگانی برگزار شد با اشاره به اینکه دو کمربند اساسی در بحث تمرکز منابع معدنی در دنیا وجود دارد اظهار داشت: جغرافیای کشورها با این کمربندهای عجین شده و 5/12 درصد از کمربند آلپ هیمالیا نیز در ایران وجود دارد.

وی بابیان اینکه حدود 9 پهنه از منابع معدنی در ایران وجود دارد، افزود: قم در کمربند ارومیه دختر قرار دارد، که با انجام اکتشافات متعدد، متوجه میزان و ارزش منابع موجود آن شده ایم، و مس سرچشمه ازجمله منابع ارزشمند آن به شمار می رود.

برنا با تأکید بر اینکه در سال های اخیر اقدامات زمین شناسی بیشتری در این محدوده انجام شده است، تصریح کرد: براساس اکتشافات انجام شده، کشور درزمینهٔ آهن زایی و منابع سرب و روی وضعیت مناسبی دارد، به گونه ای که 3 درصد سرب دنیا و 8 درصد روی جهان را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه ایران دارای 12 از درصد منابع دنیا است، ادامه داد: ایران جزء معدود کشورهایی است که شرایط بسیار خوبی درزمینهٔ تشکیل منابع دارد، اما متأسفانه ازنظر بودجه های اکتشافی وضع مناسبی ندارد، همچنین متوسط عمق اکتشافات در دنیا 80 متر است اما ایران تنها به عمق کمتر از 20 متر دسترسی دارد، پس به تلاش های بسیاری در این زمینه نیاز دارد.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اینکه قم دارای 2 درصد از ذخایر کشور است، گفت: با توجه به اینکه استان قم ازجمله استان های معدنی کشور به شمار می آید، می توان با سرمایه گذاری و تلاش بیشتر درزمینهٔ معادن این استان شاهد رونق اقتصادی چشمگیری باشیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 3 درصد منابع غیرفعال و بیش از یک درصد از منابع فعال کشور در قم موجود است، بیان کرد: قم می تواند تغذیه کننده خوبی در زمینهٔ منابع معدنی باشد چراکه از لحاظ سنگ های معدنی نیز وضعیت مناسبی دارد.

برنا با اشاره به انجام شده درزمینهٔ طلا در قم، گفت: حدود 10 تن ذخایر احتمالی طلا در قم وجود دارد که رقم بسیاری برای قم به شمار می رود و در صورت تأمین منابع مالی، می توانیم به بهره برداری در این زمینه دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه دریاچه قم ارزش بسیاری دارد، افزود: ارزش مادی منابع این دریاچه بیش از بیست میلیارد دلار است، همچنین خاک اطراف این دریاچه در کاهش ریزگردها مؤثر است که کمک مناسبی در زمینهٔ محیط زیست به شمار می رود.

معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اینکه تجارت سنگ های قیمتی در دنیا ارزش بسیاری دارد، ادامه داد: ایران دارای سنگ های باارزش عقیق و فیروزه است که باید به دنیا معرفی شود، که با تجارت آن ها از می توان نظر اشتغال و اقتصاد نیز به رشد قابل توجهی دست یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قم دارای منابع ارزشمند بسیاری است و بهره برداری از این منابع سبب رشد اقتصادی این شهر می شود، باید بیش ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید