125223

فرصتی برای رونق داخلی

دنیای معدن -مهکامه علیقلی: قیمت مس در طول یک‌سال گذشته از ۴هزار و۳۰۰ دلار به ۶هزار دلار رسید و رشد ۴۰درصدی را تجربه کرد. قیمت این فلز در بورس فلزات لندن نیز در چند روز گذشته سقف قیمتی ۶هزار دلار را شکست و وارد فاز تثبیت نرخ جدید این فلز شد. قیمت این فلز سرخ در دوماهی که از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا می‌گذرد ۱۳درصد رشد داشته است.

چین یکشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ اعلام کرد ساخت ۳۵ پروژه ریلی در سال ۲۰۱۷ میلادی را با هزینه ۸/۱۱۶میلیارد دلار شروع خواهد کرد که همین اتفاق می‌تواند دلیلی بر تقویت تقاضای مس شود.


دلایل افزایش قیمت مس
مریم حاجیان تحلیلگر ارشد بازارسرمایه درباره دلایل افزایش قیمت این فلز رنگی گفت: گزارش «دفتر بین‌المللی آمار فلزات» نشان می‌دهد درسال ۲۰۱۷ میلادی به سمت کمبود عرضه پیش خواهیم رفت چراکه در این سال مازاد عرضه مس از ۱۴۱هزار تن در سال ۲۰۱۵ به ۵۸هزار تن کاهش یافته است. حاجیان ادامه داد: همچنین مذاکرات بین معدنکاران اسکوندیدا و بی‌اچ‌پی بیلتون بدون نتیجه خاتمه یافته و معدن گراسبرگ اندونزی نیز همچنان مجوز صادرات کنسانتره نداشته و تعطیل است، همچنین مدیرعامل آن از سمت خود استعفا کرد و بازار همچنان شاهد تداوم کاهش موجودی انبارهای ال ام‌ای است. وی در بررسی پیش‌بینی‌هایی که به وسیله شرکت‌های معدنی مس دنیا انجام شده گفت: بی‌اچ‌پی‌بیلتون بزرگترین شرکت معدن‌کاری جهان و کاترپیلار بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین، پیش‌بینی کرده‌اند بهبود قیمت مس ماه‌ها ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی تحلیگران موسسه مالی سینی نیز حاکی از آن است که این فلز در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ بیش از ۶ هزار دلار رشد خواهد داشت و پیش از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به محدوده ۷ دلار نیز نزدیک می‌شود. این تحلیلگر شرکت آتیه‌اندیشان مس، درباره مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت تاکید کرد: از آنجا که چین کشوری است که به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تقاضای جهانی مس را به خود اختصاص داده است بنابراین فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی این کشور بسیار تاثیرگذار است. حاجیان ادامه داد: از سوی دیگر، شرکت آنگلوآمریکن اعلام کرده فعالیت‌هایش در معدن مس «ال سولدادو» در شیلی را به دلیل دریافت نکردن تاییدیه رگولاتوری برای یک بازطراحی که با هدف حفظ روند تولید انجام خواهد شد، به طور موقت متوقف می‌کند.


امیدوار به بازگشت آرامش بازار
خودنمایی تقاضا در بازار داخلی مس موجب شد عرضه‌های مس کاتد در بورس کالا با رقابت و رشد نرخ، مورد داد و ستد قرار بگیرد. این در حالی است که در بازارهای جهانی مس نیز شاهد تثبیت نسبی قیمت‌ها پس از ثبت رکورد قیمتی بالای۶ هزار دلار هستیم که نشان‌دهنده شرایط به نسبت مطلوبی در بازارهای جهانی است. به گزارش مس پرس، با توجه به این موارد، امیدواری به تعدیل و تثبیت نرخ‌ها در بازارهای جهانی مس و همچنین انتظار تثبیت شرایط در بازار داخلی، می‌توان به بازگشت آرامش به این بازار خوش‌بین بود؛ هرچند نمی‌توان از هجوم تقاضا برای خرید مس کاتد در بورس کالای ایران در مقایسه با عرضه‌ها غافل شد اما به نظر می‌رسد این شرایط به سمت بهبود گام بردارد.


دورنمای بهای مس
بهای جهانی مس در بورس فلزات لندن توانست برای دومین‌بار در ماه‌های اخیر سقف قیمتی ۶هزار دلار را بشکند تا پیش‌بینی‌ها محقق شود. این در حالی است که پس از ثبت این رکود، بازار وارد یک فاز تعدیل و تثبیت نرخ جدید شد و با یک گام عقب‌نشینی قیمتی برای پایان هفته گذشته در ۵۹۳۹ دلار مورد معامله قرار گرفت. نرخ‌های فعلی را باید سطوح مطلوبی به‌شمار آورد، زیرا می‌تواند ثبات نسبی را در بازار ایجاد کرده و ازسوی دیگر، خوش‌بینی‌ها را به این بازار بازگرداند. در مقایسه با قیمت ۵۹۳۹ دلار نقدی، بهای هر تن مس در بورس فلزات لندن برای تحویل در ۳ ماه آینده ۵۹۶۰ دلار مورد دادوستد قرار گرفته که نشان می‌دهد بازار جهانی این کالا به رشد قیمت‌ها در روزها و هفته‌های پیش رو نیز خوش‌بین است. موجودی ذخایر مس در بورس فلزات لندن هم با روند کاهشی نوسان می‌کند و در این مسیر نزولی، وقفه‌هایی نیز تجربه شده است. هرچند کمترین موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن در ماه مارس سال گذشته میلادی با رقمی نزدیک به ۱۴۰هزار تن به ثبت رسید، ولی این رقم در روزهای اخیر به ۲۳۶هزار و ۷۵۲۰ تن رسیده است. این واقعیت را باید در شرایطی در نظر گرفت که اوج موجودی انبارهای مس در سال‌های اخیر، رقمی نزدیک به ۶۷۰هزار تن بوده؛ یعنی شرایط فعلی را باید نشانه حمایتی از قیمت‌ها به‌شمار آورد. ازسوی دیگر، اعتصاب در معادن شیلی، ادامه محدودیت‌های عرضه در اندونزی، نوسان ارزش دلار امریکا در بازارهای جهانی و رشد قیمت نفت نیز علامت‌های متضاد یا متناقضی است که همزمان بر بازارهای جهانی تأثیرگذار بوده و آینده بهای مس را رقم خواهد زد. با توجه به این موارد، در کنار نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی و البته کاهش قیمت فلز روی در روزهای اخیر و نگرانی از ورود بازار به یک فاز کاهشی فراگیر ولی موقتی، باید دورنمای بهای مس را در بازارهای جهانی با ابهام مورد بررسی قرار داد، هرچند نشانه‌هایی مهم از این بازار حمایت می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد بازار به یک فاز تعدیل و تثبیت نیاز دارد تا بتواند با کف‌سازی‌های قیمتی جدید وارد مدار افزایشی جدیدی شود. قیمت‌های فعلی نیز در مقایسه با سایر بازارهای جهانی از وضعیتی به نسبت مطلوب حکایت دارد.


برتری تقاضا نسبت به عرضه
همچنین براساس گزارش مس‌پرس، هرچند بازار داخلی مس مدت‌ها آرامشی نسبی را تجربه کرده بود اما در هفته‌های اخیر شاهد انتقادهایی درباره نیاز بازار به افزایش حجم عرضه‌ها بوده است. این در حالی بود که عرضه‌های مس در روز گذشته با حجمی نزدیک به دوهزار تن برای مس کاتد به ثبت رسیده که به نسبت مدت مشابه در هفته قبل از آن نیز ۵۰۰ تن کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی، در هفته گذشته در برابر عرضه ۲۵۰۰ تن مس کاتد، ۶۲۰۰ تن تقاضا به ثبت رسیده که درنهایت به رشد قیمت‌ها در تالار و رقابت خریداران منجر شد. این وضعیت را در چند روز گذشته نیز شاهد بودیم؛ یعنی رشد برتری تقاضا به نسبت عرضه‌ها موجب شد قیمت‌های پایه ۲۲۸هزار و ۹۱۷ ریالی برای هر کیلوگرم مس به ۲۵۰هزار و ۸۲۸ ریال برای میانگین قیمت فروش افزایش یابد. روز گذشته در برابر دوهزار تن عرضه کاتد مس نیز در بورس کالای ایران ۶۰۲۰ تن تقاضا به ثبت رسید که به طور دقیق نشان‌دهنده برتری تقاضا بر عرضه‌ها و شکننده بودن بازار است. در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰ بهمن امسال ۲۵۰۰ تن کاتد در بورس کالا عرضه شد ولی در هفته بعد از آن یعنی ۱۷ بهمن هیچ‌گونه عرضه‌ای برای کاتد مس در بورس کالا به ثبت نرسید. همین مطلب موجب شد اوج تقاضا به هفته‌های بعد از آن موکول شود و پس از آن، دو هفته پیاپی رشد قیمت‌ها را در بورس کالا تجربه کردیم. این در حالی است که در این زمان، یعنی روزهای پایانی سال نیز تقاضای فصلی جدیدی به بازار ارائه می‌شود که در کل، وضعیت این بازار را از ثبات نسبی به التهابی شکننده تغییر می‌دهد. در این میان، برتری تقاضا بر عرضه‌ها را باید جدی گرفت، زیرا تجربه بازارهای مشابه در بورس کالا خاطرات جذابی را زنده نمی‌کند. این در حالی است که ذهنیت غالب در بازار مس داخلی از برتری تولید داخلی بر مصرف صنایع پایین‌دستی آن حکایت دارد که می‌تواند از روزهای روشن صنایع تکمیلی مس خبر دهد. برتری تقاضا بر عرضه‌ها این نگرانی را ایجاد می‌کند که تولید مس کاتد داخلی پاسخگوی مصرف آن نیست، بنابراین، باید به فکر شاخص‌های حمایتی از صنایع مصرف‌کننده آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید