125099

چین واردات زغال سنگ را از کره شمالی ممنوع کرد

دنیای معدن -وزارت بازرگانی چین امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای از ممنوعیت واردات زغال سنگ از کره شمالی خبر داد و گفت که این ممنوعیت از دیروز اجرایی شده است.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود این تصمیم را با قطعنامه ۲۳۲۱ شورای امنیت در تحریم پیونگ یانگ مرتبط دانسته است.
این بیانیه خاطر نشان می کند که بر اساس تبعیت از قطعنامه مذکور چین تصمیم گرفته است واردات زغال سنگ از کره شمالی را برای کل سال ۲۰۱۷ میلادی متوقف کند.
زغال سنگ اصلی ترین صادرات کره شمالی را تشکیل می دهد و اقتصاد این کشور شدیدا به فروش این محصول به چین متکی است.
آمریکا و کره جنوبی معتقدند که کره شمالی ارز مورد نیاز برای توسعه برنامه های هسته ای خود را از همین منبع تامین می کند.
کره شمالی پنجمین آزمایش اتمی خود از سال ۲۰۰۶ میلادی به این طرف را روز نهم سپتامبر سال ۲۰۱۶ انجام داد و بر اساس قطعنامه شورای امنیت، از روز 30 نوامبر سال گذشته این کشور تحت تحریم های سرسختانه شورای امنیت قرار گرفت.
کره شمالی در ماه جاری میلادی هم در اقدامی که هشدار به دولت های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن تلقی شده است یک فروند موشک بالستیک میان برد از مدل موسودان به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد که ۵۵۰ کیلومتر طی مسافت کرد و این کشور می گوید قادر به حمل کلاهک هسته ای است.
اقدام چین در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفته بود پکن به دلیل نفوذ بر کره شمالی باید این کشور را در مسیر انجام چنین آزمایش هایی متوقف کند.
آوریل سال گذشته نیز مقامات چین پس از صدور قطعنامه جدید سازمان ملل درباره کاهش صادرات زغال سنگ کره شمالی گفتند که واردات زغال سنگ از این کشور را متوقف می کنند و در این ارتباط فقط برای رفاه شهروندان کره شمالی استثنا قائل هستند.
به رغم این محدودیت کره شمالی همچنان چهارمین تامین کننده بزرگ زغال سنگ چین در سال گذشته میلادی بود و واردات زغال سنگ چین از این کشور در سال ۲۰۱۶ به 22.48 میلیون تن رسید که 14.5 درصد بیشتر از وارداتش در سال ۲۰۱۵ بود.

دیدگاهتان را بنویسید