125076

کرباسیان: از سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن ایران حمایت می کنیم

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ما طبق قانون حمایت و تشویق سرمایه گذاری خارجی (فیپا)، از سرمایه گذاران خارجی حمایت می کنیم و سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران نباید نگرانی داشته باشند.

مهدی کرباسیان در همایش معرفی فرصت های همکاری معدنی ایران و فنلاند با بیان این مطلب اظهار داشت: در قانون اساسی تکلیف شده که به عنوان سازمانی دولتی، باید مشارکت بخش خصوصی را در طرح ها در نظر بگیریم تا شرکت های ایرانی با مشارکت طرف های خارجی فعالیت کنند.

وی ایران را کشوری معدنی با برخورداری از 68 نوع ماده معدنی معرفی کرد و ادامه داد: شرکت های فنلاندی مانند ایرانی ها علاقه مند به گسترش همکاری ها هستند. ایران حدود 50 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی دارد. کشور ما از نظر جایگاه در منطقه منحصر به فرد است و به بازار 450 میلیون نفری حوزه خاورمیانه دسترسی داریم و امکان صادرات از طریق خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد. همچنین ذخایر گاز فراوانی داریم که برای صنایع معدنی بسیار ارزان است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اعلام آمادگی برای همکاری با شرکت های فنلاندی، گفت: تاکنون پروژه های مختلفی با شرکت فنلاندی اتوتک در ایران در حوزه مس و سنگ آهن -حتی در زمان تحریم- انجام شد که از آنها تشکر می کنیم و همکاری خود را با این شرکت ادامه خواهیم داد. از جمله این پروژه ها، طرح تازه به تولید رسیده گندله سازی سیرجان است.

وی ادامه داد: اکنون ما پروژه های زیادی در حوزه سنگ آهن، مس و غیره داریم که سرمایه گذاران فنلاندی می توانند در این طرح ها فعال شوند. امسال مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تفاهم نامه ای در بخش پژوهش با سازمان زمین شناسی فنلاند منعقد کرد و زمینه همکاری فراهم شد.

کرباسیان با بیان اینکه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع در ایران فرصت مناسبی برای همکاری های بیشتر با شرکت های خارجی از جمله فنلاند است، خاطرنشان کرد: قرار است تا سال 2017 - 2018 این محدوده ها نهایی شود و شرکت های فنلاندی می تواند برای ادامه عملیات اکتشافی در ایران حضور یابند.

وی ادامه داد: حوزه اکتشاف در بخش معدن بسیار مهم است و فنلاند در این زمینه توانمندی های زیادی دارد و سفیر این کشور نیز تلاش می کند مسیر همکاری را هموارتر کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار امیدواری کرد که تفاهم نامه ای بین شرکت های ایرانی و فنلاندی برای گسترش همکاری ها داشته باشیم . زیرا هر 2 کشور متعهد هستند روابط خود را بیش از پیش توسعه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید