124911

نشانه‌های تاثیرگذار در تولید داخلی آلومینیوم

دنیای معدن -به دنبال کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن، آلومینیوم به رشد قیمتی خود ادامه می‌دهد. این عنوان خبری است که این‌روزها توجه فعالان بازار را به خود معطوف داشته است. موجودی این انبارها یک سال گذشته در فوریه ۲۰۱۶، بیش از ۲میلیون و ۸۰۰هزار تن بوده است.

اما در ماه جاری یعنی فوریه ۲۰۱۷، این موجودی با بیش از ۲۰درصد کاهش به ۲میلیون و ۲۴۵هزار تن رسیده است. همین کاهش شدید تاثیر بسزایی در افزایش قیمت این فلز داشته است. کارشناسان دلایل مختلفی از جمله افزایش تقاضا نسبت به عرضه در این بورس جهانی را تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند قیمت داخلی این فلز رنگی متاثر از این رویداد، با شیب ملایمی افزایشی خواهد بود.


افزایش تقاضا بیش از عرضه
حسین خواجویی، کارشناس بازار، درباره دلایل کاهش موجودی انبارهای ال‌ام‌ای و تاثیر این بورس در افزایش قیمت آلومینیوم به صمت گفت: دلیل کاهش موجودی بازار ال‌ام‌ای به‌عنوان مرجع، افزایش تقاضا نسبت به عرضه است که این اتفاق منجر به افزایش قیمت هم می‌شود. وی افزود: این اتفاق درباره سایر فلزات مثل مس، سرب و روی هم به همین شکل است به‌طوری‌که به نظر می‌رسد، شدت تقاضا بیشتر از عرضه باشد؛ بنابراین این افزایش قیمت دلیل‌اش کاهش عرضه است، درحالی‌که برخلاف این تحلیل، معتقدم عوامل اقتصادی خارج از جنس بازار در این روند موثر است؛ دلیل این اتفاق می‌تواند پیش‌بینی قیمت رو به رشد انرژی و از سوی دیگر تضعیف دلار در آینده باشد. به این معنی که بازار اتفاق‌های آینده را پیش‌خور می‌کند. این شدت تقاضا و کاهش موجودی ال‌ام‌ای بیشتر جنبه شدت تقاضا دارد تا کاهش عرضه. به گفته این مشاور اقتصادی، کاهش موجودی انبارهای ال‌ام‌ای در وضعیت تولید داخلی تمامی فلزات رنگی تاثیرگذار است. خواجویی درباره وضعیت داخلی آلومینیوم تا پایان سال و پیش‌بینی برای سال آینده گفت: به‌طور کلی، همه فلزات همسو با قیمت‌های جهانی و بورس فلزات لندن است. به نظر می‌رسد چون فلزات رنگی کاهش قیمت نخواهند داشت و قیمت‌ها در همین محدوده فعلی باقی خواهد ماند، بنابراین افزایش قیمت‌ها با شیب بسیار ملایم بوده و هیجانی در این باره پیش‌بینی نمی‌شود. وی پیشنهاد کرد: اگر کسی براساس این تحلیل قصد فعالیت دارد، اگرچه نظر بسیاری از فعالان اقتصادی هم همین است، اما بهتر است با بررسی سیگنال‌های قوی‌تر و بیشتر از تحلیل وضعیت در ۶ماهه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی این وضعیت را بررسی کند. حسین خواجویی، با تحلیل وضعیت جهانی فلزات رنگی، درباره قیمت نفت به‌عنوان عامل اثربخش در تعیین قیمت فلزات گفت: به نظر می‌رسد قیمت نفت بین ۵۵ تا ۶۰ دلار در نوسان باشد و حرکت به سمت ۶۰ تا ۶۵ دلار که از ماه مه شروع می‌شود تا انتهای ۲۰۱۷میلادی به‌عنوان یک عامل اثربخش مورد توجه تحلیلگران قرار گیرد. وی افزود: این عوامل در کنار تضعیف دلار امریکا در نتیجه روی کارآمدن جمهوری‌خواهان در این کشور باعث می‌شود فلزات رنگی، خارج از بحث عرضه، تقاضا و موجودی ال‌ام‌ای و اثربخشی عوامل بنیادی قرار گرفته و با کاهش قیمت فلزات رنگی روبه‌رو نشویم. آلومینیوم هم به‌طور قطع از این اتفاق تاثیر می‌گیرد، منتهی با یک شیب ملایم. خواجویی با تاکید بر اینکه، تحلیل دقیق‌تر از این اتفاق، نیاز به گذشت زمان دارد تصریح کرد: در ۶ ماهه ابتدای ۲۰۱۷میلادی می‌توان با قطعیت بیشتری در این‌باره تحلیل داشت. درحال حاضر این رویه مثبت بنابر دلایل اقتصادی پایدار است اما براساس دلایل دیگری از جمله سیاست‌های ترامپ، باید با احتیاط بیشتری پیش رفت. اگر سیاست ترامپ هم مثل همه جمهوری‌خواهان سیاست توسعه‌ای از نوع انبساطی پولی و مالی باشد بنابراین شاهد کاهش ارزش دلار و رشد نسبی در قیمت فلزات رنگی خواهیم بود. این کارشناس بازار کالایی تصریح کرد: این رشد قیمت از جنس هیجان‌های سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶میلادی نیست، چون در این سال‌ها شاهد بودیم که بیشتر فلزات رنگی و حتی فولاد، شکاف عرضه و تقاضا داشته و باعث شد قیمت جهانی مس تا ۹هزار دلار، روی ۴هزاردلار و شمش فولاد تا ۱۲۰۰ دلار افزایش داشته باشد، همه این اتفاق‌ها متاثر از تقاضایی است که در زمان اوج اقتصاد چین رخ داد، بنابراین شیب افزایش قیمت ملایم خواهد بود.


ایجاد واحدهای آلیاژسازی و تکمیل زنجیره ارزش
به گفته علی‌اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید، کاهش موجودی انبارهای ال‌ام‌ای باعث افزایش قیمت کامودیتی‌ها شده و این موضوع با توجه به رشد اقتصادی چین و به تازگی افزایش نرخ دلار امریکا، منجر به رشد قیمت کامودیتی‌ها نسبت به هفته گذشته شده است. این کارشناس کالایی به صمت گفت: کاهش موجودی انبارهای ال‌ام‌ای ناشی از تولید کم است. چون قیمت‌ها روند کاهشی داشته، تولید را کاهش دادند، این اتفاق محدود به فلز آلومینیوم نیست؛ بلکه تولید مس و روی و فولاد نیز، یک‌سال گذشته به دلیل صرفه کم اقتصادی، کاهش داشته است.
وی افزود: موضوع رشد اقتصادی و رشد منفی نرخ بیکاری در امریکا برای نخستین‌بار در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته باعث شده به نرخ رشد کامودیتی‌ها دامن بزند. بهرامی در بررسی وضعیت داخلی تولید و عرضه آلومینیوم گفت: تولید و عرضه آلومینیوم در داخل کشور با ۳ شرکت ایرالکو، المهدی و هرمزال (که طرح توسعه المهدی است) در جریان است و مصرف داخلی آلومینیوم کشور نزدیک به ۵۰۰هزار تن است که بیش از ۳۵۰‌ هزار تن از این محصول در داخل کشور تولید و مابقی وارد می‌شود. وی با اشاره به کسری ۱۲۰هزار تنی تولید آلومینیوم در کشور تاکید کرد: درحال حاضر این ۳ واحد فعال و تولیدکننده آلومینیوم با تمام ظرفیت‌شان کار نمی‌کنند و امکان تامین و تولید این مقدار از فلز آلومینیوم در کشور وجود دارد. با توجه به اینکه هرمزال و ایرالکو نسبت به المهدی خطوط تولیدشان بروز است و فناوری لازم را ایجاد کرده‌اند و باتوجه به اینکه بخشی از این صنعت به بخش خصوصی منتقل شده به نظر می‌رسد مدیریت جدید به زودی بتواند پاسخگوی تامین مصرف داخل کشور باشد.
بهرامی با مقایسه این واحدهای فعال در زمینه تامین نیاز داخلی و صادرات تاکید کرد: باتوجه به اینکه هرمزال در بندر واقع شده هزینه تولیدش نسبت به ایرالکو پایین‌تر است؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه ایرالکو در مرکز کشور واقع شده هزینه حمل‌ونقل‌اش برای مصرف‌کننده داخلی کمتر است، درنتیجه فروش بهتری نسبت به هرمزال دارد. اما برای صادرات و واردات مواداولیه و تامین هزینه‌های آب و برق، هرمزال موفق‌تر است، این موارد به‌عنوان مولفه‌های تاثیرگذار در تولید آلومینیوم در کشور مطرح است. وی با اشاره به اینکه در منطقه نزدیک به ۲میلیون تن برای تولید آلومینیوم سرمایه‌گذاری شده است، افزود: کشورهای امارات متحده عربی و قطر ازجمله کشورهایی محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاری زیادی در این‌باره داشته و به عنوان قطب تولید آلومینیوم به حساب می‌آیند. ما نسبت به همسایه‌های خودمان عقب هستیم به‌طوری که نیاز داخلی را هم نمی‌توانیم تامین کنیم. بهرامی تاکید کرد: نیاز کشور به واحدهای آلیاژسازی خیلی بیشتر است اگر بتوانیم زنجیره تولید از معدن (اکسید و آلمینا) تا آلیاژ و... را تکمیل کنیم، هزینه تولید را می‌توانیم کاهش دهیم و قیمت رقابتی‌تر می‌شود. اما متاسفانه آلیاژ، بیلت‌سازی و شمش خارج از کارخانه تولید می‌شود. در این صورت هم سهامدار این شرکت‌ها منتفع خواهد شد هم به پیشرفت بیشتر تولیدکننده کمک خواهد کرد و از سوی دیگر از واردات این کالا بی‌نیاز خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید