124865

فعال معدنی: بیش از 30 درصد ظرفیت 450 هزار تنی ذوب روی فعال است

دنیای معدن -رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران می گوید، امروز از ظرفیت 450 هزارتنی ذوب روی کشور به میزان 150 هزار تن ( 33 درصد ) شمش روی تولید می شود.

حسن حسینقلی روز دوشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بخش فرآوری و ذوب سرب و روی صد در صد خصوصی است، اما در بخش معدن، دولت معدن انگوران ( زنجان ) را در اختیار دارد که تامین کننده بخشی از مواد اولیه کارخانه های ذوب روی و فلوتاسیون ( آماده سازی کانیها با مواد شیمیایی ) سرب و روی است .
وی تصریح کرد: دولت های نهم و دهم به بخش اکتشافات و استخراج سرب و روی توجه کافی و لازم نداشت، بنابراین واحدهای ذوب روی و فلوتاسیون با ظرفیت 30 درصد کار می کنند و یا تعطیل شده اند.
حسینقلی افزود: اکنون تعدادی از معادن سرب و روی بخش خصوصی فعالیت دارند، در عین حال شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بدون نظرخواهی از همه تشکل های مربوطه و مصرف کنندگان، سهمیه برای واحدهای فلوتاسیون و ذوب تعیین می کند که براساس تولید واقعی و امکانات تولید آنان نیست .

** وزارت صنعت، واحدهای سرب و روی را دریابد
رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران معتقد است: وزارت صنعت، معدن وتجارت اکنون کمک و مساعدت به واحد های سرب و روی می کند، اما آنان نیازمند کمک های بیشتری هستند، درعین حال از طرف بانک ها باید نقدینگی لازم برای واردات خاک سرب و روی از خارج با بهره پایین تامین شود .

** نرخ دلار متناسب با تورم داخلی و خارجی
حسینقلی افزود: قیمت دلار باید متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی افزایش یابد، تا تولیدکننده و صادرکننده بتواند در بازارهای فروش با رقبای خود که از همه گونه کمک های بانکی و مالی، جوایز و غیره بهره مند هستند، رقابت و بازارهای خود را حفظ کند.

** دولت یازدهم سریعتر معدن مهدی آباد را فعال کند
رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران افزود: دولت یازدهم چنانچه معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد ) را سریعتر توسط برنده مزایده فعال کندو علاوه براین نهادهایی مانند سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگلها، مراتع و آبخیزداری ( منابع طبیعی )، گاز و برق کمک کنند تا این مهم تحقق یابد بزرگترین خدمت به بخش خصوصی در بخش سرب و روی است .

دیدگاهتان را بنویسید