124600

سه عامل نرخ جهانی آلومینیوم را صعودی می کند

دنیای معدن - امریکا کاهش جدی ظرفیت تولید آلومینیوم را در سال گذشته تجربه نموده است. این امر سبب کاهش عرضه امریکا و وابستگی به واردات برای جبران تقاضای داخلی فزون یافته شده است. تقاضای جهانی آلومینیوم بیش از آنچه انتظار می رفت تقویت شده است.

تحلیلگر کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران در خصوص وضعیت بازار جهانی آلومینیوم ضمن بیان مطلب فوق گفت: میزان تولید جهانی آلومینیوم در سال 2016 به 58 هزار تن رسید. بزرگترین تولید کننده آلومینیوم چین می باشد که 54 درصد تولید جهان را به خود اختصاص داده است. پس از کشور چین، کشورهای خاورمیانه با تولید 5194 در جایگاه دوم قرار دارد. امریکای شمالی نیز با تولید 4027 هزار تنی و سهم بازار 6.9 درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است.میزان تولید کل جهان در سال 2016 نسبت به سال 2015 افزایش 0.47 درصدی داشته است.

وی همچنین درباره مصرف این فلز گفت: بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان کشور چین می باشد که 45 درصد از مصرف جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده است. پس از چین سایر کشورهای آسیایی با سهم 18 درصدی در جایگاه دوم قرار دارند. امریکای شمالی و اروپا به ترتیب 16 و 15 درصد از تقاضای جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده اند.

صداقت به سقوط تاریخی قیمت آلومینیوم در دوره بحران های مالی مربوط به سال های 2008/2009 اشاره کرد و افزود: مجددا از سال 2013 این فلز کاهش قیمت را شروع نموده و تا سال 2016 دوره پر فراز و نشیبی را داشته است. قیمت های LME پیشتر به واسطه افزایش قابل توجه ذخایر شمش استاندارد تعدیل شده بود. اما در همین زمان حق العمل شمش استاندار به دلیل تقویت تقاضای فیزیکی افزایش قابل ملاحظه ای یافت که تا اندازه ای قیمت های پایین آلومینیم در LME را جبران می نمود.

به گفته وی در سال 2015 قیمت LME و حق العمل شمش استاندار هر دو کاهش یافتند که به دلیل صادرات زیاد این فلز از چین به صورت کالای نیمه ساخته بود. افزایش عرضه انبارهای LME به دلیل کاهش انگیزه سرمایه گذاری های مالی به همراه تغییر در قوانین انبارها سبب افزایش موجودی آلومینیوم در بازار و فشار بر قیمتها گردید.( حق العمل، اضافه بهایی است که مصرف کننده باید علاوه بر قیمتها پرداخت کند تا تحویل فوری از انبار را داشته باشد.)

وی گفت: اقدامات چینی ها سبب افزایش تقاضای آلومینیوم در بخش اتومبیل و املاک گردیده است. صنعت خودروسازی یکی از مهم ترین محرک های تقاضای آلومینیوم می باشد. امریکا و چین( بزرگترین بازار خودروی جهان) در بخش فروش خودرو سال گذشته را در وضعیت ایده الی به پایان رساندند. کل خودروهای فروخته شده در امریکا در دسامبر به واسطه موجی از تقاضا در فصل چهارم که بیش از انتظارات بود به رکود فروش 11 ساله رسید. در چین هم فروش خودرو در نوامبر با رشد 17.1 درصدی سالانه رکود زد.

وی با اشاره به برنامه های رییس جمهور جدید آمریکا ادامه داد: انتظار می رود در امریکا به واسطه برنامه های ترامپ مبنی بر تزریق 1تریلیون دلار در زیر ساخت ها، تقاضا برای آلومینیوم با افزایش روبرو شود.

این کارشناس بازار سرمایه تقاضای سنگین را عامل حمایتی قیمت آلومینیوم در سال جاری دانست و افزود: سیاست های به نفع امریکا از جانب ترامپ از جمله محدود کردن تجارت با چین می تواند تنش های تجاری میان دو کشور را بیشتر کند.موانع تجاری بیشتر می تواند سبب مختل شدن عرضه شود و تولید کنندگان بین المللی منافع مربوط به صادرات را از دست بدهند. بدین جهت صادرکنندگان آلومینیوم به خصوص در چین به کاهش تولید روی می آورند.

وی یکی دیگر از عوامل مختل کننده زنجیره عرضه آلومینیوم را مشکلات آلودگی در چین اعلام کرد و ادامه داد: برای سال های متمادی شهرهای چین به دلیل دود ناشی از بخش تولید صنعتی با مشکلات تنفسی روبرو بودند که اخیرا این مشکلات وخیم تر شده است. در ماه گذشته مسئولین درخواست کردند علایم هشدار دهنده آلودگی هوا در 23 شهر شمالی چین اندازه گیری شود. مقیاس اندازه گیری علایم هشداردهنده نشان می دهد که دولت چین مسئله آلودگی هوا را جدی گرفته است. از آنجا که کوره های سوزاندن زغال سنگ بزرگترین عامل آلودگی هوا در چین می باشد در سال جاری عرضه فلزات صنعتی به خصوص آلومینیوم و استیل می تواند کاهش یابد.

به گفته صداقت یکی دیگر از عوامل حمایت کننده قیمتهای بالاتر آلومینیوم افزایش هزینه مواد خام است. در سال 2017 افزایش هزینه های تولید، راه اندازی های مجدد را محدود میکند. از زمانی که چین ساعت کار کارگران در معادن زغال سنگ را کاهش داد- که ظاهرا برای کنترل آلودگی و کاهش ظرفیت صنعتی مازاد انجام گردید- قیمت زغال سنگ صعودی گردید.

این تحلیلگر کارگزاری بانک توصعه صادرات در خاتمه تصریح کرد: در سال جاری سه عامل بخش عرضه جهانی آلومینیوم را مختل میکند.این سه عامل که شامل موانع تجارت، آلودگی و هزینه مواد خام می باشد سبب افزایش قیمت جهانی آلومینیوم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید