124597

انزوای زغال‌سنگ در اروپا

دنیای معدن - پژوهش شرکت رسانه‌ای و انگلیسی «واحد اطلاعات اکونومیست» (Economist Intelligence Unit) از کاهش تولید زغال‌سنگ در اروپا حکایت دارد و این کاهش را برآمده از ظهور رقیبانی مانند گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و نور خورشید می‌داند که در تولید انرژی نسبت به زغال‌سنگ فرآیند پاک‌تری را طی می‌کنند.

این شرکت تلاش دولت‌ها برای قطع انتشار گازهای گلخانه‌ای را نیز دیگر عامل موثر در بروز این اتفاق و ادامه یافتن آن می‌داند. واحد اطلاعات اکونومیست یک واحد تجاری انگلیسی است که از راه پژوهش و تحلیل داده‌ها امکان پیش‌بینی اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای را فراهم می‌کند. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، این گزارش در ادامه می‌افزاید انگلیس در مسیر کاهش وابستگی به زغال‌سنگ پیش می‌رود و در تلاش است سهم زغال‌سنگ را در تولید انرژی مورد نیاز اروپا تا ۲۵درصد کاهش دهد. شرایط بازار و فاکتورهای سیاسی، هم در اتحادیه اروپا و هم در انگلیس به گونه‌ای است که شرایط زغال‌سنگ را برای اینکه سهم خود را در تولید انرژی این قاره حفظ کند، سخت می‌کند. بررسی واحد اطلاعات اکونومیست همچنین تایید و تصدیق می‌کند که در سال‌های ابتدایی دهه حاضر میلادی، کاربرد سوخت‌های فسیلی در بخش انرژی اروپا بسیار افزایش یافت، اما می‌افزاید که این یک جریان موقت است و فرآیند طولانی مدتی که دارای یک سیر کاهش تدریجی است، در منطقه ادامه پیدا خواهد کرد؛ فرآیندی که در برخی از کشورهای اتحادیه نسبت به سایرین بیشتر ظهور و بروز پیدا کرده است. همچنین در شرایطی که زغال‌سنگ ۲۵ درصد از منبع کل انرژی است که در اتحادیه اروپا تولید می‌شود، در برخی از کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان ۸۰درصد و در جمهوری چک ۵۰درصد از سهم کل تولید انرژی در اختیار زغال‌سنگ است. رشدی که به تازگی در قیمت زغال‌سنگ اتفاق افتاد نیز نمی‌تواند مشوقی برای بازار این کانی پرانرژی باشد. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶)نوع حرارتی آن که در تولید انرژی کاربرد دارد، یکی از خوش‌عملکردترین کالاهای معدنی بود و قیمت معیار آن در آسیا به‌طور تقریبی دو برابر شد و بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن برای نخستین بار در طول ۵سال پیش از آن معامله شد. اما در نخستین ماه از سال جدید میلادی این کالا کمی رو به افول رفت و اکنون با قیمت حدود ۸۲ دلار در هر تن معامله می‌شود، در صورتی که دولت‌ها طرح‌های بلندپروازانه خود را در قطع انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان پیگیری کنند، زغال‌سنگ در فشار بیشتری خواهد بود.
تقاضای چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی نیز ممکن است کاهش یابد به‌ویژه در شرایطی که این جامعه با یک مشکل داخلی مانند آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ روبه‌روست. در نهایت با وجود همه این چالش‌ها، کارشناسان همچنان بر سر اینکه باید به بقای زغال‌سنگ امیدوار بود، توافق دارند و احتمال می‌دهند که زغال‌سنگ، منبع مهمی از انرژی در بازارهای نوظهور اروپا و سراسر جهان باقی بماند. نباید از یاد برد که ترامپ وعده احیای آن را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید