124150

افزایش خرید کاتد مس ایران

دنیای معدن - فلز مس به علت کاربردهای زیادی که در صنایع مختلف ازجمله برق و الکترونیک، مکانیک، شیمیایی و مصارف ساختمانی و بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل دارد، نقش مهمی در اقتصاد جهان ایفا می‌کند.

ازجمله بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان، شیلی، چین، پرو، ایالات متحده امریکا و استرالیا هستند و بزرگترین مصرف‌کنندگان این فلز، کشور چین با سهم ۴۵ درصدی است. قیمت مس که در دو سال گذشته شاهد افت چشمگیری بوده و یکی از راکدترین سال‌ها را پشت سر گذاشته است، از نیمه دوم سال ۲۰۱۶میلادی از بحران خارج شد و به‌یک‌باره در اواخر همین سال رشد خود را شروع کرد. پیش‌بینی‌های جدید همچنان از افزایش قیمت این فلز و رشد تقاضا از سمت مصرف‌کننده خارجی برای کاتد ایران حکایت دارد.


این افزایش قیمت کاذب نیست
شرکت ملی مس براساس برنامه افزایش تولید در میان‌مدت و درازمدت تا پایان سال قصد دارد ۲۶۵هزار تن تعهد برنامه تولید مس محتوا را در دستورکار قرار دهد. مدیرعامل شرکت ملی مس بابیان این مطلب گفت: براساس برآورد ۴سال گذشته، این شرکت از ۱۹۰هزار تن تولید کاتد، ۱۲۰هزار تن را صرف نیاز داخلی و به‌طور متوسط ۷۰هزار تن از این محصول را تا پایان سال صادر می‌کند. احمد مرادعلی‌زاده شرکت‌های مختلفی از کشور چین را به‌عنوان مهم‌ترین مشتری مس ایران برشمرد و افزود: امسال به‌دلیل افزایش قیمت و رونق نسبی بازار، تقاضا برای کاتد بیشتر است، به‌طور تقریبی ۴۰هزارتن نیاز بازار به کاتد را تامین می‌کنیم که ۲۰هزار تن از برنامه متوسط سال‌های گذشته بیشتر است. وی با تاکید بر قیمت‌گذاری داخلی بر روی محصول کاتد براساس قیمت‌های جهانی، افزود: باوجود افزایش قیمت‌های جهانی یا به‌دلیل نوسانات تقاضا، به‌هیچ‌وجه غیراز قیمت‌های جهانی مبلغی اضافه نمی‌کنیم. مبنای افزایش قیمت، همان مبلغ یک هفته پیش از عرضه به بورس منهای ۱درصد ضرب‌در متوسط قیمت ارز در بازار است. وی نحوه قیمت‌گذاری فروش خارجی بر اساس شرایط خاص در هر قرارداد را با ۴۰ دلار بالای قیمت‌های جهانی همراه با پریمیوم عنوان کرد که به‌دلیل افزایش تقاضا پس از برجام، افزایش خرید کاتد مس از بازار ایران افزایش‌یافته است. مرادعلی‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان این افزایش قیمت در بازار را کاذب دانست، تصریح کرد: اما این افزایش قیمت با افزایش تقاضا در بازار ارتباط مستقیم دارد. همان‌طور که قیمت سایر کامودیتی‌ها با افزایش قیمت نفت افزایش داشته، قیمت مس هم با قیمت نفت وابستگی مستقیم دارد به‌طوری‌که قیمت مس از ۴۷۰۰ دلار ظرف ۳ماه به ۵۷۰۰دلار رسیده است. وی ابراز امیدواری کرد، رشد ۱درصدی افزایش قیمت‌های جهانی مس تداوم داشته و رکود جهانی که در بعضی از بخش‌ها هنوز ادامه دارد تاثیر منفی بر کاتد مس نداشته باشد. در این صورت فرصتی برای ما وجود دارد تا با استفاده از منابع بانکی و داخلی، پروژه‌هایمان را ادامه داده و تا پایان سال ۹۸ بتوانیم به ظرفیت‌های جهانی دسترسی داشته باشیم. شرکت ملی صنایع مس ایران در گزارش ۹ماهه شاهد تعدیل مثبت ۶۰ درصدی، با پیش‌بینی سود ۲۷۴ ریالی است. همچنین در پایان دوره ۹ ماهه، ۷۸درصد این سود معادل ۲۱۵ ریال پوشش داده‌شده است. اگر این شرکت بخش بیشتری از فروش کاتد خود را ابتدای سال انجام نداده بود بدون شک رشد سودآوری بیشتر محقق می‌شد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی مس، این شرکت به ۹هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد که ۵هزار میلیارد تومان آن از محل منابع داخلی تامین خواهد شد.


چشم‌انداز مثبت فلز سرخ
فرسودگی معدن بزرگ اسکوندیدا در شیلی و مشکلات به وجود آمده در معدن گراسبرگ اندونزی که درمجموع ۱۰درصد تولید دنیا را در اختیاردارند، عامل کاهش سرعت عرضه نسبت به تقاضاست. همچنین کاهش موجودی انبار در چین که ۵۰درصد مس را مصرف می‌کند نیز باعث رشد قیمت این فلز شده است. این بخشی از صحبت‌های تحلیلگر هلدینگ سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس است. این کارشناس بازار سرمایه به صمت گفت: بسیاری از موسسه‌های اقتصادی از یکی دو سال قبل، کمبود عرضه فلز سرخ در سال ۲۰۱۷میلادی را پیش‌بینی کرده‌اند. موسسه بین‌المللی مطالعات مس در گزارش اخیر خود افزایش ۴درصدی تولید مس در سال ۲۰۱۶میلادی را در حالی پیش‌بینی کرده بود که این رقم برای عرضه معادن مس، صفر در نظر گرفته‌شده بود. مریم حاجیان ادامه داد: این مسئله به‌وضوح نشان می‌دهد اگر پیش‌بینی این موسسه تحقق یابد، عوامل بنیادی (کاهش عرضه و افزایش تقاضا) می‌تواند به‌راحتی منجر به افزایش قیمت این فلز شود. «گلدمن ساکس» که در پیش‌بینی‌های یکی دو سال اخیر، همواره نگرش منفی و بدبینانه‌ای به فلز سرخ مس داشته، در پیش‌بینی جدید خود از زاویه دیگری به این بازار نگاه کرده است. حاجیان افزود: قیمت مس در پیش‌بینی جدید این بانک برای ۶ماه آینده ۶۲۰۰ دلار در هر تن بوده است. «مکس لیتون»، تحلیلگر این بانک با ارزیابی دوباره تحرک‌های عرضه و تقاضای مس، کسری ۱۸۰هزار تنی عرضه در سال ۲۰۱۷ میلادی را برآورد کرده است، درحالی‌که در پیش‌بینی قبلی این بانک ۳۶۰هزار تن مازاد بود. وی خوش‌بینی مدیران اجرایی شرکت‌های مطرح بین‌المللی به بازار مس را حائز اهمیت برشمرد و افزود: این شرکت‌ها نگاه مثبتی به افزایش قیمت مس در سال ۲۰۱۷میلادی دارند. البته باوجود این نگاه مثبت، فقط برای فصل پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت مس را بالاتر از قیمت فعلی پیش‌بینی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید