124148

سرمایه‌گذار در مهدی‌آباد اکتشاف می‌کند

دنیای معدن -معدن سرب و روی مهدی‌آباد را می‌توان یکی از پر خبرترین معادن ایران در سال ۹۵ دانست؛ معدنی که بهره‌برداری از آن با مسائل بسیاری مواجه بود و در نهایت کنسرسیوم مبین با برنده شدن توانست به تمامی این داستان‌ها پایان دهد و تکلیف بهره‌برداری از مهدی‌آباد را مشخص کند.

با بحرانی شدن وضعیت معدن انگوران که پیش‌بینی می‌شود ذخیره آن رو به پایان است، بهره‌برداری از مهدی‌آباد از اهمیت بیشتری برخوردار شد. امروز بخشی از واحدهای تولیدکننده «روی»، نیاز خود را از طریق واردات خاک «روی» از ترکیه تامین می‌کنند، این در حالی است که با بهره‌برداری از مهدی‌آباد، بخشی از مشکلات در زمینه تامین خاک مورد نیاز واحدها برطرف خواهد شد.


پایان ماجرای مهدی‌آباد
مرداد امسال با اعلام پیروزی کنسرسیوم مبین در مناقصه مهدی‌آباد، ماجراهای ایجاد شده برای مناقصه به پایان رسید. با گشایش پاکت مالی سرب و روی مهدی‌آباد (۸۰۰هزار تن کنسانتره)، کنسرسیوم مبین با همکاری گلینکور، برنده فراخوان سرمایه‌گذاری ایمیدرو شد. در همان زمان مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو درباره این خبر اعلام کرد: برنده مناقصه سرب و روی مهدی‌آباد در صورت واگذاری ضمانتنامه‌های معتبر، اجازه سرمایه‌گذاری و ورود به این معدن بزرگ را دارد، اما کنسرسیوم مبین با ارائه ضمانتنامه توانست راه ورود به مهدی‌آباد را برای خود باز کند.
مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین نیز در همین زمینه اظهار کرده بود: از بین این ۳ کنسرسیوم، کنسرسیوم مبین توانست برنده این مناقصه شود. بهرام شکوری اینگونه می‌افزاید: معدن سرب و روی مهدی‌آباد با توجه به ذخیره موجود در آن بزرگترین معدن سرب و روی جهان است و حداقل ۴سال زمان برای انجام عملیات پیش باطله‌برداری آن به میزان ۱۸۵میلیون تن نیاز است. در همین مدت نیز مجوزهای لازم برای اجرای پروژه، اخذ خواهد شد. وی افزود: بعد از گذشت این ۴سال نیز ۲۰سال زمان باطله‌برداری و استخراج همزمان خواهد بود.


از سر بی‌اعتمادی نیست
با وجود آنکه شرکت معدنی گلینکور بعد از اینکه تصمیم همکاری در معدن مهدی‌آباد را گرفت درخواست تکرار اکتشافات اساسی کرد، رییس سازمان نظام مهندسی معدن، این درخواست را به معنی بی‌اعتمادی به اطلاعات اکتشافات داخلی ندانست و آن را حق شرکت خارجی عنوان کرد. به گزارش ایسنا، نادعلی اسماعیلی‌دهج، با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به معدن مهدی‌آباد، در مرحله اکتشاف کامل بود، گفت: زمانی که پروانه اکتشاف و بهره‌برداری از یک معدن صادر می‌شود به این معناست که اکتشافات اولیه در آن انجام شده و در اختیار شرکت بهره‌بردار قرار می‌گیرد و درباره معدن سرب و روی مهدی‌آباد نیز یک کنسرسیوم، برنده مناقصه آن شد و مراحل همکاری با شریک خارجی خود را طی می‌کند. وی ادامه داد: منطقه معدنی مهدی‌آباد برای بهره‌برداری نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالا و تجهیزات ویژه دارد و بدون شک هر شرکتی که قصد ورود به این حوزه را داشته باشد، مطالعات دقیق را انجام خواهد داد، زیرا مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای چنین پروژه‌ای بالاست و تا جای ممکن ریسک خود را کاهش می‌دهد. رییس سازمان نظام مهندسی معدن در همین رابطه افزود: شرکت معدنی گلینکور نیز یکی از شرکت‌های بزرگ در حوزه معدن در سطح جهان است که به‌عنوان شریک خارجی کنسرسیوم برنده شده در مناقصه مهدی‌آباد، بعد از ورود به این منطقه تصمیم گرفت برخی اکتشافات را به شکل گسترده‌تر و کامل‌تر انجام دهد که از نظر ما حق هر سرمایه‌گذار خارجی است و به معنای بی‌اعتمادی و نفی اکتشافاتی که تا پیش از این انجام شده، نیست.


آغاز عملیات اجرایی از بهمن ۹۵
مدیر مجتمع معدن مهدی‌آباد در گفت‌وگو با صمت درباره انجام اکتشافات گلینکور در این منطقه اظهار کرد: اسناد منتشر شده ما درنهایت به برنده شدن کنسرسیوم مبین در مناقصه ختم شد.
امین صفری در ادامه بیان کرد: این کنسرسیوم ۱ سال مهلت دارد تا ضمن باطله‌برداری، کارهای مطالعاتی را انجام دهد. وی درباره انجام مطالعات اکتشافی از سوی شریک خارجی کنسرسیوم مبین یعنی گلینکور، تصریح کرد: انجام این کار یک اقدام طبیعی است. شرکت می‌تواند با وجود گزارش‌های کافی در این کنسرسیوم برای کاهش ریسک خود دوباره مغزه‌گیری یا اکتشاف را انجام دهد. البته این موضوع به معنای انجام اکتشافات تکمیلی نخواهد بود. درواقع این کار به معنای انجام دوباره اکتشافات نیست. صفری با بیان این مطلب که انجام اکتشافات می‌تواند ضمن انجام باطله‌برداری انجام شود، افزود: عملیات باطله‌برداری، فوری پس از ابلاغ به کنسرسیوم آغاز شد و این شرکت ۳ ماه فرصت دارد تجهیز کارگاه را انجام دهد. وی همچنین درباره ابلاغ مرحله باطله‌برداری، تاکید کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار قبلی در مهدی‌آباد به تعهدات خود پایبند نبود، مسئولان معتقدند این ابلاغیه پس از حل‌وفصل مسائل با سرمایه‌گذار قبلی به کنسرسیوم مبین داده شود. خوشبختانه روند این‌کار به خوبی انجام شده و پیش از سال ۹۶ این ابلاغیه به مبین داده می‌شود. مدیر مجتمع معدن مهدی‌آباد در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کنسرسیوم مبین در بخش آب و مجوزهای لازم در این بخش اقداماتی انجام داده است. به گفته صفری، بی‌تردید مرحله اجرایی در ماه جاری (بهمن ۹۵) آغاز خواهد شد.


مردد شدن گلینکور صحت ندارد
اما در این میان شایعاتی مطرح است که امکان دارد گلینکور به‌دلیل وضع عوارض از ادامه همکاری با مبین منصرف شود. این شایعه درست همزمان با موضوع وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی مطرح شد. دولت تصمیم گرفت برای تامین نیاز زنجیره‌های معدن، صادرات مواد خام معدنی را محدود کند تا این مواد با ارزش افزوده بیشتری به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند. بخش خصوصی در برابر این تصمیم اعتراض کرده و بارها گفته که دولت در این تصمیم‌گیری از نظر کارشناسی استفاده نکرده است. آنها اعتقاد دارند امروز باید از بازار مواد معدنی که پس از مدتی رکود، رونق گرفته است بهترین استفاده را ببرند تا بتوانند سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای را تامین کنند، زیرا بازار در داخل کشور به ویژه در حوزه سنگ‌آهن رونق چندان خوبی ندارد.
درست در میان این داستان‌ها خبرهایی به گوش می‌رسد که پس از تصمیم دولت نسبت به ورود به این طرح طرف خارجی برای بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد - که با شرکت مبین وارد همکاری شده و تشکیل کنسرسیوم داده - کمی مردد است. واقعی بودن این خبر، بار دیگر می‌توانست مهدی‌آباد را با مشکلات گذشته مواجه کند اما آن طور که معلوم است طرف قرارداد اصلی این پروژه، شرکت مبین است نه جوینت خارجی آن یعنی گلینکور. مدیر مجتمع معدن مهدی‌آباد درباره این موضوع به صمت گفت: چنین موضوعی مطرح نشده است. تمامی موضوعات مربوط به نحوه خرید و فروش صادرات محصول در قرار دارد ذکر شده و مشخص است. صفری اظهار کرد: شرکت گلینکور سوئیس در یک توافق داخلی با شرکت مبین در این پروژه حضور یافته اما ما تنها کنسرسیوم مبین را در این رابطه متعهد می‌دانیم در نتیجه نظر جوینت خارجی چندان تفاوتی در این موضوع ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید