123803

انتظار افزایش قیمت زغال‌سنگ بعد از تعطیلات چین

دنیای معدن -قیمت زغال‌سنگ وارداتی در بنادر استرالیا و چین بعد از سقوط 40 درصدی طی ۵۰ روز گذشته به نقطه ثبات نزدیک شده و حالا هزینه واردات به مراتب ارزان‌تر از قیمت زغال‌سنگ درون چین است که این موضوع منجر به رشد تقاضای واردات می‌شود.

همچنین بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده فولادسازان هندی اعلام کرده‌اند که قیمت فعلی مطلوب و مناسب واردات است.اما جهت قیمت آینده چیست؟ از نظر کارشناسان به پنج دلیل روند افت قیمت‌ها به‌زودی متوقف شده و شاهد افزایش اندک قیمت خواهیم بود.

1- ثبات قیمت‌های داخلی چین: دو هفته قبل توافقی بین معادن زغال‌سنگ و نیروگاه و فولادسازان در حضور شورای برنامه‌ریزی چین NPRC به امضا رسید که در آن ۳ طرف متعهد به ثبات قیمت در سال ۲۰۱۷ شده‌اند.

2- اتمام سیاست افزایش روزهای کاری معادن زغال‌سنگ در ۳۱ مارس (۲ ماه دیگر) و احتمال بازگشت معادن به ۲۷۶ روز کار طی سال با توجه به تاکید بر مدیریت عرضه معادن زغال‌سنگ (حرارتی) که اثرگذار بر زغال‌سنگ کک‌شو است.

3- افزایش رقابت‌پذیری صنعت فولاد چین: آمار نشان می‌دهد که رشد قیمت زغال‌سنگ باعث تقویت قیمت فولادسازان چین در بازارهای جهانی شده است. واردات زغال‌سنگ کک‌شو در چین تنها ۵۵ میلیون تن در سال بوده (تنها 10 درصد نیاز آن کشور) و این موضوع خوشایند سیاست‌گذاران بوده است.

4- افزایش اختلاف قیمت زغال‌سنگ داخلی و وارداتی چین: شاید مهم‌ترین‌ عامل افزایش واردات و تقاضا همین موضوع باشد.

5- رضایت هند از قیمت فعلی زغال‌سنگ و اقدام تجار آن کشور به واردات و تقویت تقاضا.

دیدگاهتان را بنویسید