123762

افزایش نرخ آهن و میلگرد تاثیری بر رونق ساخت و ساز ندارد

دنیای معدن - آهن و سیمان عمده ترین کالاهای بکار رفته در ساخت و ساز است که با وجود رکود حاکم بر صنعت ساختمان سازی، افزایش یا کاهش قیمت در این 2 عامل و یا هر عامل دیگر ساختمان سازی، رکود حاکم تاثیری در افزایش مصالح ندارد.

صنعت ساختمان سازی در چند سال اخیر در کشور با فراز و نشیب های زیاد و رکود مواجه شده که خروج از این شرایط نیازمند برنامه ریزی و ارائه راهبردهایی در سطح کلان کشور است.
عوامل و مصالح بکار رفته در ساختمان سازی و ساخت و ساز از جمله آهن و سیمان در صورت افزایش بها تنها می تواند در قیمت تمام شده ساختمان تاثیر گذارد و رونق اصل فعالیت تاثیر بسزایی ندارد.
به اعتقاد کارشناسان مسکن در چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر صنعت ساختمان سازی در کشور با کاهش تقاضا و در نتیجه رکود ساخت و ساز مواجه شده است و سرمایه گذاران تمایلی به ساخت و ساز ندارند.
این کارشناسان معتقدند: نوسانات قیمت آهن و دیگر مصالح ساختمانی تاثیری بر رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز ندارد و قیمت آهن تابع بورس جهانی است و به همراه تغییر بهای ارز می تواند در نگاه کلان بر قیمت این کالا تاثیر گذار باشد.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: دولت برای تامین مسکن مردم و رونق بازار ساز و ساخت اقدامات خوبی از جمله پرداخت تسهیلات به خصوص در بافت فرسوده انجام داده است ولی به دلیل رکود حاکم بر بازار، مردم و سرمایه گذاران تمایل و استقبالی در این بخش از خود نشان نداده اند.
محسن حیدری در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه رونق ساخت و ساز متاثر از نوسانات قیمت آهن نیست، ادامه داد: توان مالی محدود مردم و بازارهای کاذب ساخت مسکن از جمله مهم ترین عوامل در رکود بازار ساخت و ساز است.
یک کارشناس فعال بخش مسکن نیز گفت: اکثر ساختمان سازی ها در سال های اخیر بتنی شده است و آهن استفاده شده در این ساختمان ها 70 کیلوگرم در هر مترمربع و در ساختمان های فولادی 100 کیلوگرم در هر مترمربع است.
کامران رهی ادامه داد: با وجود رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز در طول سال های گذشته، نوسانات قیمت آهن نمی تواند به تنهایی اشتیاق ساختمان سازی برای انبوه سازان و پیمانکاران داشته باشد.
وی در عین حال معتقد است: افزایش یا کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن در قیمت تمام شده ساختمان تاثیرگذار است.
رهی تصریح کرد: در صورتی که ساختمان سازی شخصی و انبوه سازی باشد افزایش قیمت آهن می تواند اشتیاقی برای رونق ساخت و ساز تلقی شود ولی در صورتی که ساختمان دولتی و پیمانکاری باشد، افزایش قیمت آهن با رکود ساخت و ساز روبه رو می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمان از جمله آهن تاثیری در رونق این صنعت ندارد و تنها تقاضای مردم و سیاست های دولتی عامل رونق ساخت و ساز است.
سیامک مشرف گفت: دولت برای رونق ساخت و ساز مسکن باید سیاست های حمایتی و تسهیل کننده پشتیبانی انبوه سازان و پیمانکاران را برقرار کند.
به گفته وی، عامل اصلی رکود؛ ساخت و ساز، نبود و کمبود نقدینگی و کمبود تقاضای مسکن سازی است که دولت می تواند با پرداخت تسهیلات و حمایت بخش خصوصی این مشکل را رفع کند.
رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: رکود صنعت ساخت و ساز متاثر از مباحث کلان اقتصادی در کشور است و نوسانات قیمت آهن در ساخت و ساز مسکن تاثیری ندارد.
مجید نیکخو در گفت وگو با گزارشگر ایرنا با بیان اینکه رکود خرید و فروش مسکن یکی از مهمترین عوامل رکود ساخت و ساز مسکن است، اظهار کرد: هم اینک در چهارمحال و بختیاری ساخت و ساز متعادل و عرضه و تقاضا متناسب با یکدیگر است.
وی با بیان اینکه به طور کلی نمی توان میزان مصرف آهن در ساخت و ساز در طول یکسال را برآورد کرد، ادامه داد: در سال گذشته مطابق پروانه های صادرشده از سوی شهرداری های استان تخمین زده می شود که حدود 16 تا 20 هزار تن آهن در ساخت و ساز در استان مصرف شده باشد.
نیکخو تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 935 مورد پروانه ساخت از سوی شهرداری های چهارمحال و بختیاری صادر شده است که برآورد می شود حدود 8 تا 10 هزار تن آهن در این تعداد ساخت و ساز مصرف شود.
به گفته وی، آهن مورد نیاز ساخت و ساز در چهارمحال و بختیاری از واحد صبا فولاد زاگرس استان، ذوب آهن اصفهان و کاشان خریداری می شود.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد زاگرس چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 230 هزار تن میلگرد و مقاطع فولادی در این شرکت که تنها تولید کننده میلگرد و مقاطع فولادی در استان محسوب می شود، تولید شده است.
علی محمدزمانی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: حدود 40 درصد میزان تولید این واحد مصرف داخل استانی و مابقی به دیگر استانها صادر می شود.
وی با بیان اینکه سالانه این واحد تولیدی 400 هزار تن میلگرد و مقاطع فولادی در سال تولید می کند، افزود: هم اینک 270 نفر به صورت مستقیم و 540 نفر به صورت غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول بکار هستند.
این اظهارات کارشناسان و فعالان مسکن سازی درحالی است که جمعی از اصناف آهن فروش در شهرکرد معتقدند: نبود تقاضای ساخت و ساز و رکود صنعت ساختمان تنها عامل در ثبات قیمت آهن و رکود بازار آهن در 2 سال گذشته است.
این افراد اظهار کردند: قیمت آهن آلات و فولاد در یک ماه گذشته 15درصد رشد یافته است، اما به دلیل نبود تقاضای خرید همچنان بازار آهن راکد است.
آنان معتقدند: رونق ساخت و ساز و انجام فعالیت های عمرانی از سوی دولت می تواند عامل افزایش قیمت آهن و گرم شدن بازار آهن در کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید