123721

30 درصد مردم شهربابک در معادن اشتغال دارند

دنیای معدن -نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی به فواید صنعتی شدن این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از 30 درصد مردم شهربابک به طور مستقیم در معادن این شهرستان اشتغال دارند.

علی اسدی کرم عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اقامتگاه بومگردی ریواس شهربابک افزود: شهربابک در زمینه صنعت، انرژی و گردشگری ظرفیت های بالایی دارد که باید با نمایش آینه ای تمام نما، ظرفیت های این شهرستان به استان کرمان و کشور معرفی شود.
وی ادامه داد: در صورت به کارگیری و استفاده از همه ظرفیت های شهربابک، علاوه بر اینکه مردم این شهرستان بیکاری نخواهد داشت، نیروهای بیکار سایر مناطق استان را نیز به کار گرفته خواهد شد.
وی به عوارض صنعتی شدن شهربابک نیز اشاره و تصریح کرد: پیش از این شهربابک قطب دامداری و کشاورزی بود در حالی که این شهرستان اکنون به سمت صنعتی شدن پیش می رود و با صنعتی شدن، مراتع و کشاورزی این شهرستان در حال از بین رفتن است.
نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: معادن این شهرستان عوارض و آلایندگی های زیادی داشت که به موقع پیشگیری نشد که موجب از بین رفتن مراتع و دام های این منطقه شد.
وی ادامه داد: باید جلوی پیشروی عوارض آلایندگی صنایع در شهرستان شهربابک گرفته شود و در این مورد اقدامات و نشست هایی با مسئولان وزارت صنعت معدن تجارت و شرکت ملی صنایع مس ایران گذاشته و بنا شد جلوی این عوارض گرفته شود.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، شورای عالی معادن را به ریاست استاندار و عضویت شورای تامین استان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و 2 نفر نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تشکیل دادیم افزود: آلایندگی معادن در زندگی مردم بومی، شهر، آب، دام و کشاورزی تاثیر منفی دارد و قانون باید این معادن را برای جبران خسارات وارده از طریق اختصاص یک درصد فروش محصولات، وادار به جبران هزینه ها کند.
اسدی کرم با بیان اینکه در خروجی کارخانه اسید، گوگرد نیز به اسید تبدیل می شود و آلودگی کم می شود عنوان کرد: مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران به جای 650 میلیارد تومان بدهی که به دولت دارد، کارخانه اسید را تاسیس کند و با سود حاصل از این فروش، بدهی دولت را نیز پرداخت کند.
وی با بیان اینکه کانی نوع دوم مس، فیروزه و این صنعت مربوط به استان کرمان است گفت: تولید فیروزه نباید به نام استان و شهر دیگری عرضه شود.
وی تصریح کرد: تاکنون در زمینه معرفی سنگ فیروزه شهربابک به دنیا که از سنگ فیروزه نیشابور جذاب تر است کار فرهنگی و تبلیغاتی خاصی انجام نشده است.
دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان کرمان با بیان اینکه سرمایه گذاری روی فیروزه برای شرکت ملی صنایع مس ایران صرفه اقتصادی ندارد اظهار کرد: عده ای رگه های فیروزه را از سنگ مس جدا می کنند و با این کار، ظرفیت جذب نیروی کار در صنعت فیروزه می تواند به هزار و ۵۰۰ نفر برسد، این در حالی است که سنگ فیروزه به شکل تعاونی در اختیار کارگاه ها قرار می گیرد.
وی بیان کرد: برخی شرکت های کشورهای عربی درخواست سرمایه گذاری 20 ساله در اکتشاف و تولید فیروزه شهربابک را داشته اند که به دلیل تقاضای این مدت زمان نتوانستیم موافقت کنیم.
اسدی با تاکید بر اینکه هزاران صنعت جانبی مس را می توان در شهرستان شهربابک ایجاد کرد گفت: با این کار برای افراد زیادی اشتغالزایی می شود و در این زمینه رایزنی و جلساتی با مسئولان و بانک ها برگزار کرده ایم تا بازار فیروزه را به خارج از مرزهای کشور ببریم و بانک صادرات این مسئولیت را پذیرفت.
وی با بیان اینکه شهربابک با مشکل کم آبی نیز مواجه است و بیشترین آب مصرفی این شهرستان مربوط به بخش کشاورزی است افزود: در برنامه ششم توسعه به صورت جدی برای مشکل کمبود آب استان های جنوبی کشور برنامه ریزی شده است.
نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: تا سال آینده مشکل کمبود آب این شهرستان از طریق مختلف مدیریت و صرفه جویی می شود.
وی با بیان اینکه استان های جنوبی کشور نباید آب آشامیدنی را در معادن استفاده کنند اظهار کرد: آب مصرفی در صنعت باید از فاضلاب تامین شود و معادن استان کرمان با توجه به اینکه از سرمایه این منطقه استفاده می کنند باید در اجرای طرح فاضلاب شهری و استفاده از آب فاضلاب پیشگام باشند.
وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز باید محصولاتی در این منطقه کشت شود که آب کمتر و صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
اسدی گفت: گردشگری از مسائل روز دنیا است لذا به ازای هر گردشگر، هشت نفر به کار گمارده می شوند و ورود هر گردشگر به شهرستان شهربابک به اندازه 50 - 80 بشکه نفت سودآوری دارد.
وی افزود: روستای تاریخی و صخره ای میمند 2 سال قبل ثبت جهانی یونسکو شد و باید در این مدت در جهان شناخته می شد اما این مهم تاکنون به کندی پیش رفته است.
نماینده مردم شهرستان شهربابک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به همراه گروهی از نمایندگان با معاون وزیر امور خارجه کشور آلبانی مذاکراتی داشتیم که گردشگری استان کرمان را به خارج از مرزهای کشور معرفی کردیم و اتفاقات خوبی در این زمینه در حال انجام است.
سرپرست فرمانداری شهربابک نیز در این نشست با بیان اینکه 10 درصد از آب آشامیدنی این شهرستان در بخش صنعت مصرف می شود گفت: علاوه بر استفاده از آب فاضلاب برای مصارف صنعتی، باید نوع کشاورزی این شهرستان را نیز از حالت سنتی به سمت پیشرفته و با آبیاری تحت فشار و کشت محصولات با نیاز آبی پایین تغییر دهیم.
علیرضا اسدی افزود: شهرستان شهربابک از نظر زمین شناختی، بهشت زمین شناسی ایران است و انواع کانی و معادن در این شهرستان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: از نظر تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد و متخصص نیز شهرستان شهربابک در استان کرمان نمونه است.
وی گفت: شهربابک از نظر موقعیت جغرافیایی می تواند پل ارتباطی بین استان فارس و کرمان باشد و بزودی این اتفاق می افتد و فواید زیادی برای شهرستان دارد.
خبرنگاران در حاشیه این نشست از کارخانه ذوب مس خاتون آباد و عمارت موسی خانی شهربابک بازدید کردند.
شهرستان شهربابک در فاصله 238 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع است و کارخانه ذوب مس خاتون آباد در 30 کیلومتری شرق شهربابک و 50 کیلومتری غرب شهر سرچشمه قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید