123649

نصیرزاده در گفتگو با جی پلاس: محرومیت استقلال باید تا 14بهمن تغییر کند که آندو و جپارف بتوانند بازی کنند

پیش تر هم باشگاه های بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا هم با این محرومیت مواجه شده بودند که البته محرومیت رئال مادرید همچنان ادامه دارد.

هوشنگ نصیر زاده رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال درباره رای صادره فیفا در مورد پرونده "عادل شیحی" بازیکن خارجی استقلال به خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت: فیفا این گونه احکام را در خصوص شکایت افراد صادر می کند و آن را در اختیار کمیته انضباطی قرار می دهد تا به باشگاه بازنده ابلاغ کند. اگر این حکم از طرف باشگاه اجرا نشود فیفا می تواند از گزینه های تنبیهی خود شامل کسر امتیاز تا ممنوع کردن نقل و انتقالات باشگاه خاطی استفاده کند. تا امروز تیم های ایرانی با کسر امتیاز مواجه بودند و متاسفانه این رأی برای اولین بار است که برای یک تیم ایرانی صادر می شود.

** اگر استقلال قراردادهایش را قبل از ابلاغ فیفا ثبت کرده باشد، تخلف نکرده

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف بازیکنانی مثل جپاروف و تیموریان که به تازگی با این تیم به توافق رسیده اند چه می شود به جی پلاس گفت: تاریخ نقل و انتقالات در تمام لیگ های جهان در اختیار فیفا قرار دارد و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. بازیکنان در هر زمان می توانند با باشگاه ها قرارداد امضا کنند اما ثبت آن قراردادها به صورت رسمی زمان مشخصی دارد که فدراسیون ها اعلام می کنند. درباره باشگاه استقلال و بازیکنانی که با این تیم در نقل و انتقالات زمستانی به توافق رسیده اند باید بگویم که، اگر این قراردادها قبل از ابلاغ نامه و حکم به استقلال در فدراسیون فوتبال ثبت شده باشد تیم استقلال هیچ کار غیر قانونی انجام نداده و می تواند از این بازیکنان استفاده کند اما اگر بعد از این ابلاغ باشد دیگر مجاز به استفاده از این بازیکنان نیست.

** تاریخ ثبت قرارداد بازیکنان را نمی توانند تغییر دهند

وی در واکنش به اینکه آیا ممکن است در ثبت زمان قرارداد تخلفی برای رهایی از مشکل به وجود آمده صورت گیرد، تصریح کرد: این اتفاق نمی افتد چون برای فدراسیون فوتبال، بهای سنگینی خواهد داشت. نقل و انتقالات لیگ ها به صورت رایانه ای انجام می شود. برای ثبت قرارداد بازیکنان تیم ها در قسمتی که به شکل پنجره است باید کلیک کنند و اگر فیفا تیمی را محروم از نقل و انتقالات کند پنجره این تیم در سایت فدراسیون، باید فورا خاموش شود. البته در ایران این امر به صورت دستی انجام می شود اما باز هم این موضوع نمی تواند جلوی اجرای حکم را بگیرد. فدراسیون فوتبال ایران در اساسنامه خود متعهد شده تمام آراء فدراسیون جهانی را به رسمیت بشناسد و باید تمام احکام صادره از فیفا را اجرا کند.

** استقلال تا 14 بهمن فرصت تغییر حکم فیفا را دارد

رئیس پیشین کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه " وقتی استقلال می خواهد با ارسال نامه و... به حکم فیفا اعتراض کند، احتمالا به این معناست که ابلاغ فیفا پیش از قرارداد بازیکنانش بوده و با این فرض، آنها می توانند حکم فیفا که عنوان "قطعی" هم دارد را تغییر دهند نیز به جی پلاس گفت: اگر استقلال بتواند تا پایان مهلت قانونی نقل و انتقالات زمستانی (14 بهمن) به حکم فیفا اعتراض کرده و با پرداخت خسارت بازیکن شاکی و دادن تعهدنامه های احتمالی، حکم را تغییر دهد، طبیعتا می تواند قرارداد بازیکنان جدیدش را به ثبت رسانده و از آن تاریخ به بعد از آنها استفاده کند. اما آنچه مسلم است استقلال تا حل این موضوع حق استفاده از نفرات جدیدش را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید