123552

برنامه فولاد مبارکه برای دستیابی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه

دنیای معدن - به گفته مدیرعامل فولاد متیل، دستیابی به بازار ۴۰۰میلیون نفری منطقه از جمله برنامههای راهبردی این شرکت به عنوان مسئول اصلی شبکه توزیع فولاد مبارکه است که باید تا سال ۱۴۰۴ محقق شود.

علی بیات ماکو با اشاره به اینکه هلدینگ فولاد متیل مسئول شبکه توزیع «مرکز خدمات فولاد مبارکه» در سراسر ایران است، افزود: فولاد مبارکه از دو گروه مشتری برخوردار است؛ عمده و خرد که مشتریان عمده به صورت مستقیم از طریق معاونت فروش خرید میکنند، اما مشتریان خرد این شرکت از طریق مرکز خدمات فولاد مبارکه که در اقصی نقاط کشور و در مراکز استانها ایجاد شدهاند، خرید خود را انجام میدهند.
وی شرکت صنیع کاوه، آهن و فولاد طوس، آهن و فولاد اصفهان، فولاد درخشان اراک و فولاد سهند را از جمله مراکز خدماتی (سرویس سنترهای) فولاد مبارکه برشمرد که اغلب آنها به خطوط راه آهن متصل هستند و تصریح کرد: همچنین در مازندران، یزد، کرمان و اهواز نیز مراکز خدمات بزرگ ایجاد شدهاند.

مدیرعامل فولاد متیل تصریح کرد: به عنوان مثال محصولات مبارکه از کارخانه به وسیله واگن به مراکز خدمات منتقل شده و از این پتانسیل میتوانیم در حمل ترکیبی استفاده کنیم.
وی در خصوص صادرات محصولات مبارکه از سوی شرکتهای زیر مجموعه این شرکت افزود: طی سال ۲۰۱۶ شرکت پاسیفیک وابسته به فولاد متیل بیش از ۲۰۰ هزار تن محصولات مبارکه و هرمزگان را به ترکیه، تایلند و کشورهای جنوب خلیج فارس صادر کرد.
بیات ماکو تصریح کرد: صادرات به کانادا نیز در دستور کار شبکه توزیع ما قرار دارد، اما مشکلات بانکی به صورت کامل تاکنون مرتفع نشده و همچنان در بازرگانی خارجی از جمله با کشورهای حوزه خلیج فارس با مشکلات بانکی مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون گشایش خوبی برای فعالیت مالی با بانکهای ایتالیایی صورت گرفته است که از نتایج برجام محسوب میشود.
مدیر عامل فولاد متیل در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: آهن و فولاد اصفهان به دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک مناسب میتواند به عنوان انبار فولاد مبارکه مورد استفاده قرار بگیرد، چراکه فولاد مبارکه به طور مداوم در حال توسعه است.
وی افزود: آهن و فولاد اصفهان میتواند به عنوان انبار اسلب و محصولات فولاد مبارکه مورد استفاده قرار بگیرد، از این رو به عنوان بندر خشک برای فولاد مبارکه هدف گذاری شده است.
بیات ماکو تصریح کرد: هم اکنون مطالعاتی نیز در بخشهایی از کشور از جمله بندر چابهار در راستای برنامههای توسعهای فولاد متیل صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه هدف شرکت دستیابی به بازار منطقه طی ۵ سال آینده است، گفت: به همین منظور برای بازار عراق، بخشی از ترکیه، افغانستان، پاکستان، کشورهای شمالی و حاشیه خلیج فارس باید برنامه ریزی صورت گیرد.
مدیرعامل فولاد متیل خاطرنشان کرد: شبکه توزیع فولاد مبارکه (مرکز خدمات) آمادگی دارند که از ظرفیتهای موجود در لوله سازی و پروفیل سازی استفاده و با آنها همکاری کنند، به شرط آنکه این همکاری به صادرات محصول منجر شود.
به گفته وی، سرویس سنترهای فولاد مبارکه در حال بازنگری در برنامههای خود هستند، چراکه هم اکنون در بخش خصوصی رقبایی داریم که باید نسبت به آنها پیشروتر باشیم.
بیات ماکو تاکید کرد: فولاد مبارکه و زیرمجموعههای این شرکت به علت فضای رقابتی، کاملاً شفاف عمل میکنند، از این رو فرار مالیاتی نیز ندارند و این در حالی است که برخی از شرکتهای رقیب ما قانون گریزند و پایبند به پرداختهای قانونی و مالیات بر ارزش افزوده نیستند و این امر رقابت را برای ما مشکل میکند.
به گفته وی، پرداخت در نظام مالیاتی باید عادلانه و قاطع باشد و از تمام شرکتها اخذ شود، چراکه معتقدیم کشور باید با منابع مالی ناشی از مالیات اداره شود و درآمدهای نفتی و سایر درآمدها برای توسعه زیرساختها استفاده شود.
سیستم نرخ گذاری فولاد مبارکه کاملاً علمی است
مدیرعامل فولاد متیل در خصوص انتقاداتی که به قیمت محصولات فولاد مبارکه در بازار وارد است، تصریح کرد: ما انتظار داریم که بخشهای دیگر صنعتی از فولاد مبارکه به عنوان شرکتی پیشرو دفاع کنند، چراکه فولاد مبارکه یعنی فولاد ایران که بیش از ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را بر عهده دارد و طرحهای توسعه و فعالیتهای این مجموعه اگر بی نظیر نباشد، در داخل کشور کم نظیر است.
وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه یک برند بینالمللی است و سیستم نرخ گذاری فولاد مبارکه کاملاً علمی و بر اساس قیمتهای روز و متأثر از قیمتهای جهانی است.
بیات ماکو گفت: قیمت محصولات صادراتی فولاد مبارکه کاملاً با قیمتهای جهانی رقابت میکند وی در خصوص تأثیر رشد نرخ ارز بر بازار فولاد نیز گفت: بر اساس نظر کارشناسان، نرخ ارز باید با تورم داخلی افزایش پیدا میکرد که این اتفاق محقق نشده است، از سویی دیگر تحولات جهانی نیز از جمله نرخ طلا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین نرخ برابری دلار با سایر ارزها موجب بر هم زدن موازنه جهانی شد که مجموعه این عوامل در رشد نرخ ارز در داخل کشور تأثیرگذار بوده است.
مدیرعامل فولاد متیل با اشاره به پیشبینی قیمتها در بازار فولاد کشور گفت: با توجه به شرایط حاکم پیشبینی میشود که قیمت فولاد از روند رو به رشد ملایمی تا پایان سال برخوردار شود.

دیدگاهتان را بنویسید