123538

سرمایه‌گذاری 1.8 میلیارد دلاری برای تولید فولاد

دنیای معدن -مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه قراداد تولید 3.2 میلیون تن فولاد در قشم به امضا رسیده است، گفت: بخش خصوصی برای تولید فولاد در این منطقه 1.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

حمیدرضا مؤمنی امروز در مراسم آغاز به کار اجرای قرارداد به‌روز رسانی و توسعه طرح جامع، طرح راهبردی و مدل کسب‌وکار منطقه آزاد قشم با مشارکت موسسه نومورای ژاپن و نشست مشترک با موسسه حمل‌ونقل دولتی کره جنوبی گفت: منطقه آزاد قشم با وسعت 1500 کیلومتر مربع بزرگترین منطقه آزاد در حوزه خاورمیانه است.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره منطقه آزاد قشم با بیان اینکه جمعیت این منطقه استراتژیک در تنگه هرمز 140 هزار نفر است، افزود: در گذشته اقتصاد قشم در سه بخش کشاورزی، شیلات و تجارت خلاصه می‌شد.

وی بیان داشت: فعالیت ویژه‌ای در بخش کشاورزی به علت محدودیت‌های آب و هوایی در این منطقه صورت نمی‌گیرد و برای این بخش سه گلخانه برای تولید 5 محصول بطور دائم در نظر گرفته شده است.

مؤمنی با بیان اینکه در گذشته شیلات اقتصادی روزانه بود، بیان داشت: در برنامه ششم توسعه در نظر داریم تا 84 هزار تن ماهی در قفس در این منطقه تولید شود.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در حوزه گردشگری امکانات و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای در این منطقه وجود دارد، گفت: 12 ژئو‌سایت در این منطقه وجود دارد و در کنار آن‌ها ژئو پارک هم به تایید یونسکو رسیده و فعالیت‌های خوبی در این بخش انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب موضوع جنگ و تحریم‌ها باعث شد که نتوانیم برنامه‌های اقتصادی را آن طور که می‌خواهیم پیش‌ببریم، بیان داشت: برنامه ما در پسابرجام در قشم عمدتا بر روی توسعه انرژی متمرکز می‌شود و قرار است، در این زمینه به هاب منطقه خلیج فارس تبدیل شویم.

مؤمنی گفت: در حال حاضر 20 هزار بشکه نفت در منطقه آزاد قشم تولید و به سرزمین اصلی ارسال می‌شود و ذخیره‌سازی 100 میلیون بشکه را در برنامه‌داریم و 30 قرارداد 30 میلیون بشکه‌ای هم با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه از قبل از انقلاب قرار بوده قشم به منطقه‌ تولید فولاد تبدیل شود، گفت: در این راستا قرارداد 3.2 میلیون تن تولید فولاد منعقد شده و بخش خصوصی بالغ بر 1.8 میلیارد دلار در آن سرزمایه‌گذاری کرده که به زودی فعالیت آن آغاز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی قشم به مساحت 25 هزار مترمربع گفت: این طرح در دستور کار قراردارد و به نظر می‌رسد، با راه‌اندازی آن بسیاری از حمل و نقل‌هایی که از طریق فرودگاه دبی انجام می‌شود، به این فرودگاه منتقل شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به طرح جامع حمل و نقل خلیج فارس گفت: این طرح متشکل از 92 کیلومتر راه‌آهن و 86 کیلومتر اتوبان و ساخت یک پل به طول 3400 متر و ساخت بندر کاوه با 4 اسکلت است.

مؤمنی با بیان اینکه ایجاد مرکز مالی بین‌المللی یکی از اهداف ما است، افزود: محورهای اصلی توسعه ما بحث حفظ و حراست از محیط زیست و توسعه قشم از مجاری جوامع محلی است.

دیدگاهتان را بنویسید