123521

آخرین وضعیت پهنه های اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اعلام شد

دنیای معدن - معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اولین سازمانی بود که از دهه 80 پهنه ها را در قالب زون های بیست گانه اول و دوم مطرح کرد.

«بهروز برنا»؛ بابیان این مطلب گفت: مناطق بیست گانه اول بیش از 380 هزار کیلومتر مربع را در بر می گیرد که با 5 لایه اطلاعاتی در سیستم GIS محدوده های امید بخش معدنی را معرفی کرد. در این فاز بیش از 500 محدوده معدنی مشخص شد و بسیاری از معادن جدید که در حال استخراج اند، حاصل آن بود. در این زون ها استفاده از روش های ژئوفیزیک هوایی، لایه های ژئوشیمی و اکتشافات چکشی موجب شد که اکتشافات سیستماتیک در کشور شکل گیرد.
وی افزود: زون های 20 گانه دوم 420 هزار کیلومتر مربع را در برگرفت که بخشی از آن انجام و الباقی به دلیل کمبود منابع مالی و تغییرات سیاستگذاری از طریق مزایده توسط استان ها به بخش خصوصی واگذارشد اما به علت عدم توانمندی بخش خصوصی محدوده ها مجددا جهت ادامه کار به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگشت داده شد.
معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تصریح کرد: این سازمان در پهنه 12 هزار کیلومتر مربعی سنگان که در آن عملیات ژئوفیزیک هوایی و 15هزار متر حفاری با عمق بیشتر از 600 متر، وپی جویی های اکتشافی انجام شده بود، حدود 80 محدوده جدید و امید بخش را معرفی کرد و برای اولین بار مشخص شد که پلاسر سنگان بیش از 200 متر ضخامت دارد. در این پهنه به علت درگیری بخش خصوصی و عدم وجود محدوده های آزاد با استفاده از تجربه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و اکتشافات سیستماتیک، 80 محدوده امید بخش بدست آمد که حدود نیمی از آن توسط شرکت ایمیدرو واگذار شده و ما بقی در حال اجراست.
وی خاطر نشان کرد: در این محدوده ها برای اولین بار ذخایر خوبی از سرب و روی، طلا، آهن پلاسری، آهن کانسنگی، نسوز، سیلیس، مس و خاک های نادر معرفی شد.
برنا افزود: پهنه های عباس آباد در سمنان، چندین پهنه در مازندران، طالش، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان و آذربایجان شرقی تعریف شد که در مجموع بیش از 37 هزار کیلومتر مربع را در برمی گیرند.
وی تصریح کرد: اکتشافات در شرق کشور در پهنه گناباد در خراسان رضوی و در سه پهنه در منطقه بیشه، حیدر آباد و عشق آباد در خراسان جنوبی با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حال انجام است و تا کنون بیش از 20 محدوده امید بخش مشخص شده که حاصل پی جویی ها بوده و بیش از 60 محدوده امیدبخش حاصل از ژئوفیریک هوایی که در حال بررسی است. در این مناطق به ذخایر خوب مواد معدنی فلزی دست یافتیم که عمده آن ها طلا، مس، سرب و روی است. امیدواریم در شش ماه آینده مرحله حفاری را آغاز کنیم.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور می تواند به رونق بخشیدن به بخش خصوصی کمک کرده و پس از اکتشاف عمومی این پهنه ها توسط سازمان، برای مشارکت به بخش خصوصی واگذار شود. در این اکتشافات 25 محدوده معدنی به گواهی کشف رسید که با هزینه حداقلی 9.5 میلیارد تومان و ارزش کنونی 61 میلیون دلار می توان اجرای این پروژه را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست.
وی در ادامه افزود: در اکتشافات سازمان زمبن شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سراسر پهنه ها، 49 محدوده اکتشافی مشخص شد که در 18 استان کشور پراکنده است و در مرحله اکتشاف عمومی است. بیش از 50 محدوده دیگر نیز به بخش خصوصی واگذار شد.
وی یادآور شد: اکتشافات ذخایر پنهان، فلزی و استراتژیک به دلیل ارزش افزوده بالا از اهداف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است که لیتیوم، پتاس سنگی، آنتیموان، طلا، آهن و مس از این قبیل هستند.
وی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کنار اکتشافات عمومی به بحث کانه آرایی و فرآوری نیز توجه ویژه ای دارد. استحصال آلومینا از آلونیت، فسفات های رسوبی، سرب، روی، تنگستن، مس و طلا در مقیاس آزمایشگاهی از روش های اقتصادی از دیگر دستاوردهای سازمان است.
برنا افزود: این سازمان در بحث پروازهای ژئوفیزیک هوایی و تفسیر داده های آن کاملا بومی شده است و بخش هایی که توسط ژئوفیزیک هوایی انجام می شود با کنترل زمینی به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.
وی در پایان با اشاره به بودجه تخصیص داده شده به این سازمان گفت: بایستی این بودجه به واقعیت نزدیک شود تا با کمک قوانین جدیدتر بتوانیم درآمدزایی کرده و یا با افزودن ردیفی مستقل جهت فروش خدمات فنی، درآمد حاصل را صرف اکتشافات بیشتر در کشور نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید