123433

ایجاد شورای معادن در استان ها موجب تمرکززدایی است

دنیای معدن - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی دانستم در مازندران انجمن معدن وجود دارد.

عبدالله رضیان در نشست با اعضای انجمن معدن مازندران در ساری با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب توسعه معادن در کشور است، اظهار کرد: توجه به معادن از مهم ترین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به شمار می رود.

رضیان با اشاره به اینکه ما فقط از 7 درصد ظرفیت معادن استفاده می کنیم و بدون توجه به فرآوری فقط خام فروشی می کنیم، توجه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در حوزه معادن بر روی تولید بهینه و فرآوری محصول دانست.

وی تاکید کرد: کشورهای توسعه یافته در عمق 240 متری معادن بهره برداری می کنند اما در کشور ما به غیر از زغال سنگ تمامی برداشت ها سطحی است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ایجاد شورای معادن در استان ها را موجب تمرکز زدایی دانست و گفت: این شورا از 13 عضو تشکیل شده که تمامی سیاست گذاری ها در بخش معادن به صورت متمرکز به ریاست استاندار در استان ها اتخاذ می شود.

وی افزود: استاندار موظف به حضور در این شوراست و حق فرستادن نماینده را هم ندارد.

رضیان گفت: موضوعاتی همچون صدور مجوز معادن، شرکت های معدنی، پیمانکاران، افزایش عرصه واگذاری و بسیاری دیگر از موارد مطرح در این شورا قابل بررسی است و به نظر می رسد می تواند ظرفیت خوبی برای استان باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به پوشش گیاهی مازندران فعالیت معادن طبیعتا با مشکلات محیط زیستی و منابع طبیعی مواجه می شود که واکنش ادارات مربوط را در پی دارد از این رو شورای معادن استان می تواند فرصتی برای گفت و گو و حل مشکلات باشد.

وی از اجرایی شدن قانون شورای معادن قبل از بودجه سال خبر داد و گفت: امیدواریم قبل از سال جدید اولین جلسه این شورا برگزار شود.

رضیان از جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مازندران خبر داد و گفت: سعی داریم که در فصل بهار جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مازندران برگزار شود تا فرصتی را برای تولیدکنندگان صنعتی و معدنی استان رقم زند.

رضیان افزود: من تا به امروز نمی دانستم معدن داران دارای ساختار تشکلی و صنفی هستند و ظرفیت های خوبی در تولید استان به وجود آورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید