فناوری کانادایی برای استخراج لیتیوم شورهزارهای شیلی
دنیای معدن -شرکت وِلسمینرالز یک پروژه لیتیومی جدید را در شورهزار آتاکامای شیلی آغاز کرده است. این اقدام شرکت کانادایی به دنبال گرایش هر چه بیشتر بخش انرژی جهان به سمت و سوی فناوریهای تجدیدپذیر انجام شده است.
تقاضا برای باتریهای «لیتیومیون» در حال زیاد شدن است و آتاکاما میتواند منبعی باکیفیت و فرصتی چشمگیر برای دستیابی به لیتیوم مورد نیاز بازار و رونق دادن به آن باشد. با رشد تقاضای لیتیوم انتظار میرود که در ۵ سال آینده میزان نیاز به لیتیومی که در باتریها است، دو برابر شود و این همان اتفاقی است که ولسمینرالز امیدوار است بتواند بر آن سرمایهگذاری کند. شورهزار «آتاکاما» بزرگترین سطح نمکی جهان است و با تکیه بر آن شیلی توانسته تاکنون دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم شود و منابع فراوان شیلی را در اختیار بگیرد. این شورهزار همچنین فرصتی ایدهآل برای سرمایهگذاری شرکتهای جدید مانند ولسمینرالز شده است. به گزارش صمت به نقل از ماینینگفناوری هِنک وان آلفِن مدیرعامل این شرکت میگوید: وقتی ولسمینرالز به من ارث رسید، ابتدا به بازار اورانیوم در آرژانتین روی آوردم. اورانیوم در آن زمان پررونق بود ولی این رونق بعدها از بین رفت و فعالیت ما در آرژانتین که در مرحله تحقیقات اولیه بود، متوقف شد. با این اتفاق ولسمینرالز کنار رفت تا اینکه در سال گذشته (۲۰۱۶) تصمیم گرفتم این شرکت را احیا کنم. البته کار خود را با لیتیوم شروع نکردم. با پروژههای طلا پیش رفتم و لیتیوم را یک ماده حاشیهای میپنداشتم که مدتها بود ذخایر آن در امریکای جنوبی به حال خود رها شده بودند. او ادامه داد: ۲۶ سال است که من به امریکای جنوبی میروم و با دقت در ذخایر لیتیوم این قاره متوجه شدم این ماده نمیتواند تنها یک عضو جدید در میان انواع کالاهای معدنی باشد، بلکه مادهای است که به طور کامل آنچه را در دنیای خودروهای برقی و انرژیهای تجدیدپذیر اتفاق میافتد، جهتدهی میکند. لیتیوم بخش مهمی از این فناوریهاست. اگر بخواهید باتری خود را شارژ کنید لیتیوم لازم دارید، شاید باتریهای بزرگ به لیتیوم نیاز نداشته باشند، اما اگر میخواهید وسایل شما کوچکتر شوند، لیتیوم یکی از معدود موادی است که میتواند این کار را انجام دهد. آلفِن در ادامه سخنانش درباره پروژه استخراج لیتیوم به سایت آتاکاما پرداخت و گفت: لیتیوم در امریکای جنوبی در مثلثی قرار گرفته که به اصطلاح مثلث طلایی آرژانتین، شیلی و بولیوی لیتیوم نامیده میشود. محصول بهدست آمده از شورهزار آتاکاما نیز ۳۵ درصد از کل لیتیوم تولیدی در جهان را دربرمیگیرد. ما موفق شدیم قطعهای از این شورهزار را بهدست آوریم. در حال حاضر در آنجا تنها دو شرکت فعال هستند؛ کورفو، اسکیواِم و حالا ما با برند ولسمینرالز به آنها پیوستهایم. البته بیاچبی نیز دیگر شرکتی است که از این شورهزار سهم دارد، اما نه برای استخراج لیتیوم بلکه برای بهدست آوردن آب. این شورهزار بهترین شورهزار جهان است. بهترین نرخ تبخیر را دارد، بسیار پهناور است و نمونهای منحصربهفرد به شمار میآید. ما در پایانه شمالی شورهزار هستیم و عملیات مربوط به اکتشاف را شروع کردهایم. ابتدا بخشی از اکتشافات آبزمینشناسی و ژئوفیزیکی را انجام میدهیم و سپس حفاری را شروع میکنیم. امیدواریم تا ۳ماه آینده حفاری را تا حدودی پیش برده باشیم تا پس از آن درجه آب شور را بسنجیم و ببینیم تا چه اندازه میتوانیم از آن لیتیوم بهدست آوریم. مدیرعامل ولس در زمینه کار کردن در شیلی به عنوان یک شرکت کانادایی توضیح داد: شیلی یک کشور به نسبت توسعهیافته است، وقتی در شیلی هستید فکر میکنید در امریکای شمالی هستید. شیلی، دولت، قوانین و مقررات کاری ثابتی دارد و به خوبی میدانید در چه چارچوبی باید کار کنید. در بسیاری کشورهای دیگر قوانین یکشبه تغییر میکند، اما شیلی از این جنبه ثبات دارد و بنابراین کشور خوبی برای کار و سرمایهگذاری به شمار میآید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا فناوری خودروهای برقی میتواند کلید موفقیت لیتیوم باشد، گفت: درحالحاضر ۳۵ درصد از مصرف لیتیوم جهان در باتریهاست و در ۵ تا ۶ سال آینده این رقم به ۷۵ درصد میرسد. بنابراین اگر به روند فعالیت دنیا دقت کنید، میبینید که دولتها در واقع ایده خودروهای الکتریکی را تقویت میکنند. به طور نمونه استفاده از خودروهای الکتریکی در قوانین نروژ ثبت شده است. همچنین به تازگی همه خودروسازان آلمانی دور هم جمع شدند و شروع به ساخت ایستگاههای شارژ در سراسر اروپا کردهاند تا بتوانند ابزار حملونقل برقی را به بازار بیاورند. چین به عنوان کشوری که مشکلات اساسی در زمینه آلودگی هوا دارد -همان مشکلی که در لندن هم وجود دارد- مجبور است به وسایل حملونقل برقی برای جابهجایی بار و انسان فکر کند. آخرین باری که من در چین بودم، از یک کارخانه ساخت باتری دیدن کردم و به این نتیجه رسیدم که آنها واقعا به سمت و سوی استفاده از ماشینهای حملونقلی برقی پیش میروند. در شهرهای بزرگ یا هر جای دیگر جهان نیاز به باتریهای لیتیومیون داریم تا هوا را از آلودگی تصفیه کنیم. در چنین فضایی پیشبینی میشود که آینده هر چه بیشتر به لیتیوم وابسته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید