123212

افزایش عوارض صادرات مواد معدنی، تشدید رکود معادن یا احیای زنجیره تولید؟

دنیای معدن - امروزه آهن و فولاد، یکی از اساسی ترین پایه های فعالیت های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می دهند و این به سبب نیاز مبرمی است که انسان برای پیشبرد مقاصد خود در زندگی دارد. با بررسی کارآیی این مواد حیاتی، می توان به نقش سازنده آنها پی برد. علاوه بر کاربرد آنها در امر ساختمان سازی، پل سازی و…، این مواد از عناصر اساسی در صنایع اتومبیل سازی، کشتی سازی و لوکوموتیوسازی به شمار می روند و بصورت آلیاژهای مختلف، اساس تکنولوژی ماشین آلات را تشکیل می دهند.

محمد کاظم کاویانی،سنگ آهن ماده اولیه تولید فولاد است و 98 درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان برای تولید فولاد به کار می رود. صنایع خودرو سازی و ساخت و ساز بخش های اصلی مصرف فولاد هستند و در نتیجه میزان تقاضای فولاد در این بخش ها بر تقاضای سنگ آهن تاثیر گذار است. همچنین در بخش هزینه تولید فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ 75 درصد هزینه ها را در بر دارند و از این منظر اهمیت معادن سنگ آهن بیش از پیش مشخص می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده کاملا مشخص است که سنگ آهن به عنوان کالای ابتدایی در زنجیره تولید کالای استراتژیک فولاد شناخته می شود. توجه به همین نکته باعث شده است که مسئولان کشور برای جلوگیری از خام فروشی، این محصول را در زنجیره ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور به حرکت درآورند. در همین راستا اخرین اقدام بحث برانگیز وزارت صمت در این خصوص نیز به وضع عوارض بر شماری از مواد معدنی، از جمله سنگ آهن به میزان پنج تا 15 درصد باز می گردد که انتقادهایی از سوی بخش خصوصی را در پی داشته است. به عبارتی وزارت صنعت معدن و تجارت با توجیه جلوگیری از خام فروشی این عوارض صادراتی را وضع کرده است تا با ورود این بخش به چرخه زنجیره تولید ارزش افزوده حاصل از آن افزایش یابد. اما در شرایطی که به گفته رئیس انجمن تولید کنندگان سنگ آهن 90 درصد معادن این بخش در دوران رکود تعطیل شده است آیا این تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت رکود این بخش را تعمیق نمی کند؟

در ادامه به بررسی شرایط معادن سنگ آهن و انتقادات وارد شده به تصمیم اخیر وزات صمت می پردازیم.

وضعیت استخراج سنگ آهن در ایران

آمارهای منتشر شده حکایت از وجود 5.1 میلیارد تن ذخیره اکتشافی در ایران است که از این رقم حدود سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز به تازگی اعلام کرده که براساس فعالیت اکتشافی جدید که از سه ماهه آخر 1393 به اجرا گذاشته 400 میلیون تن ذخیره جدید و قطعی سنگ آهن شناسایی شده است.

برآورد میزان استخراج از معادن کشور در سال 1384 برابر با 150 تا 160 میلیون تن بوده که اثر آن در اقتصاد کشور یک درصد ثبت شد. سال گذشته نیز میزان استخراج مواد معدنی ارقام 350 تا 390 میلیون تنی اعلام شد که همچنان سهم یک درصدی در اقتصاد حفظ شد؛ درحالی که 2.5 برابر به میزان استخراج مواد معدنی افزوده شد.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران در خصوص آمار تولید معادن سنگ آهن ایران می گوید: بررسی میزان استخراج از معادن کشور در دوره 94- 1384 نشان دهنده ثبات سهم معدن در اقتصاد کشور است، در حالی که میزان استخراج افزایش 2.5 برابری را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید