123150

کهن ترین معدن فیروزه کشور در یک قدمی نابودی قرار گرفت

دنیای معدن - نیشابور ـ معدن فیروزه نیشابور امروز به دلیل بی توجهی مسئولان رو به نابودی است و عاقبت این معدن گرانقیمت از نمایش در موزه های جهانی به بساط در کف خیابان های نیشابور رسیده است.

هر ملتی میراثی دارد که در حفظ و نگه داری آن کوشاست، یکی از این میراث گران بها که در خراسان رضوی و در نزدیکی شهر فیروزه قرار گرفته، معدن فیروزه است که می توان از این معدن به عنوان بزرگترین معدن طلای فیروزه ای یاد کرد.

نام فیروزه تداعی گر معدن فیروزه نیشابور است، معدنی که پس از هفت هزار سال هنوز چراغی روشن در دل کوه دارد. قدیمی ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه ای به شکل یک گوساله است که حدود هفت هزار سال قدمت داشته و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

قدیمی ترین تراش از فیروزه معدن نیشابور مجسمه ای به شکل یک گوساله است که حدود هفت هزار سال قدمت داردمعدن فیروزه نیشابور که یکی از منحصربه فردترین معادن جهان است که سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ تن سنگ فیروزه از آن استخراج شده و حدود ۲۰ درصد آن به صورت نگین تراش می خورد؛ همچنین بیش از ۳۰۰ کارگاه تراش فیروزه در این شهر و ۲۵ استادکار بر روی هنر فیروزه تراشی به صورت تخصصی فعالیت می کنند.

این معدن تا سال ۱۳۸۱ در اختیار بخش دولتی قرار داشت که سهم اهالی دو روستای مجاور فقط خاک خوردن و تماشای عبور و مرور کامیون ها بودو بس.

اما با پیگیری های صورت گرفته توسط مردم، مدیریت بهره برداری از معدن فیروزه از سال ۸۱ به اهالی این دو روستا واگذار شد و در پی آن شرکت تعاونی نیز تشکیل شد که هم اکنون ۱۶۵ کارگر که همه از اهالی این دو روستا هستند در این معدن مشغول به کار اند.

کنترل بازار معدن فیروزه از دست خارج شده است

یکی از کارگران این معدن در گفتگوی خود با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات بزرگترین معدن فیروزه اظهار کرد: ما در ایران یک معدن فیروزه داریم، اما متاسفانه کنترل بازار این معدن بی نظیر از دست خارج شده است.

وی ادامه داد: شرکت بهره بردار معدن فیروزه توانایی مدیریت و رقابت در بازار تحول را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید