123070

آغاز به کار میز صدور بیمه‌نامه‌های معدنی در ۳۲ استان

دنیای معدن -جلسه آموزشی فرآیندهای صدور انواع بیمه‌نامه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی پنجشنبه ۲۳ دی در سازمان ایمیدرو با حضور روسای سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها و مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی برگزار شد.

در این جلسه صدور انواع بیمه‌نامه‌های صادر شده از سوی این صندوق و همچنین اجرایی شدن ارائه تسهیلات صندوق بیمه از طریق میز صندوق بیمه در استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از اضافه شدن ۳ بیمه‌نامه جدید برای همیاری معدنکاران به منظور ارائه آسان‌تر تسهیلات از بانک‌ها در این جلسه خبر داده شد. واگذاری صدور بیمه نامه‌ها به استان‌ها و انجام این امر از سوی سازمان‌های نظام مهندسی استان ها، با حضور نماینده‌ای از صندوق بیمه در هر استان از مهم‌ترین سرفصل‌های این جلسه بود. بیمه‌کردن تمامی زنجیره فعالیت معدنی از اکتشاف تا فرآوری و صادرات مواد معدنی در دستور کار صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی قرار گرفته است.


کار کارشناسی از سوی نماینده‌ها
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این جلسه در ابتدا با تشکر از رییس هیات عامل ایمیدرو برای انتخاب سازمان نظام مهندسی معدن و واگذاری مسئولیت صندوق بیمه به این سازمان گفت: در جلسه با معاونان معدنی که آخر هفته گذشته برگزار شد، مسئولیت‌هایی از سازمان نظام مهندسی معدن خواسته شد که جدا از مسئولیت‌های تعریف شده فعلی آنها در قانون بود.
نادعلی اسماعیلی‌دهج در ادامه به فعالیت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اشاره کرد و گفت: در این میان وظیفه امور مربوط به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به سازمان نظام مهندسی معدن - که امروزه با همت دکتر کرباسیان به نظام مهندسی معدن واگذار شده - یکی از بزرگترین مسئولیت‌های این سازمان به‌شمار می‌آید. همکاری رییس صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی با سازمان نظام مهندسی معدن و استقبال آنها برای واگذاری مسئولیت به افرادی که کاردان هستند را می‌توان از دیگر اقدامات مثبت در سال جاری دانست. به گفته وی، در این راه سعی می‌کنیم کارشناسان و افرادی که این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند به بهترین شکل کار خود را انجام دهند تا در آینده بازهم وظایفی از این دست به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شود.
نخستین موردی که رییس سازمان نظام مهندسی معدن از فعالان این سازمان بزرگ درخواست کرد، احترام به متقاضیان درخواست وام از سوی کارشناسان نظام مهندسی معدن است. در حال حاضر انتخاب کارشناس برای میز صندوق بیمه در دستور کار قرار گرفته و در حال تکمیل است. به گفته وی، ضمن رعایت عدالت باید شخصی انتخاب شود که درباره ماده معدنی مورد نظر صاحب نظر باشد تا زمینه ایجاد رانت به‌وجود نیاید. در این‌باره باید بالاترین مقام سازمان نظام مهندسی استان این وظیفه را بر عهده بگیرند که خوشبختانه این اتفاق رخ داد. اسماعیلی‌دهج افزود: بخش بعدی که سازمان نظام مهندسی معدن روی آن تاکید دارد، آموزش است. در این زمینه اقداماتی انجام شده که یکی از آنها تهیه فهرستی از متخصصان معدنی کشور است. وی بر این باور است که اگر واگذاری وام از طریق صندوق به درستی انجام شود می‌توان به افزایش تعداد بیمه‌های معدنی امیدوار بود زیرا تنها جایی که می‌تواند معدن را به حرکت وادار کرده و از رکود خارج کند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی است. رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه گفت: در قانونی که در سال ۷۷ مصوب شد دو اصل تعریف شد که شامل سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان بخش فنی و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به عنوان بخش مالی بود تا از طریق این دو، معدن رشد پیدا کند اما اکنون با تغییر در قانون و دستور بر تشکیل شورای معادن استان‌ها براساس ماده ۵۴ قانون معادن معدنکاران با مشکل روبه‌رو خواهند شد و نتیجه‌ای نخواهد داشت. اگر شورای عالی معادن در انجام امور مربوط به خود در برخی موارد به کندی پیش رفته بود باید برای برطرف کردن این مشکل به بررسی قانون‌های موجود پرداخته می‌شد اما در این میان ایجاد شورای معادن استانی، روند کار معادن را سخت خواهد کرد. به گفته اسماعیلی‌دهج، آنچه از طرف سازمان نظام مهندسی معدن قرار است انجام شود باید روش درستی داشته باشد تا منجر به اشتغالزایی و رونق بخش معدن شود. وی درباره روند نظارت بر ارائه وام به متقاضیان از سوی این صندوق نیز گفت: وقتی کار کارشناسی انجام و تمامی روند اداری برای ارائه وام به متقاضی طی شد باید کار نظارتی از سوی صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و سازمان نظام مهندسی معدن نیز انجام شود تا روند کار به درستی، انجام و منابع پولی دریافت شده در معدن خرج شود. وی افزود: تاکید بر نظارت کار به این دلیل است که سوءاستفاده‌ای از وام‌ها نشود. در این میان نظام مهندسی معدن با داشتن ۳۶هزار عضو می‌تواند نظارت بر این بخش را انجام دهد.


تعامل بین صندوق و نظام مهندسی معدن
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در این جلسه در ابتدا به اجلاس نظام مهندسی معدن کشور که چندی پیش در مشهد برگزار شد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعاملی با سازمان نظام مهندسی معدن آغاز کردیم. در این زمینه جلسه‌های متعددی داشتیم که بر اساس آن بتوانیم شیوه‌نامه و تفاهمنامه‌ای را به امضا برسانیم که جنبه کاربردی داشته باشد تا در کنار آن بتوان کارها را پیش برد. با تلاش‌های سازمان نظام مهندسی معدن و اعضای صندوق، شیوه‌نامه و تفاهمنامه‌ای برای کارهای اجرایی تهیه شد اما اجرایی کردن آن کمی با وقفه روبه‌رو شد که ناشی از شرایط موجود و زیاد بودن مشغله کاری ۲ سازمان یاد شده بود. اکنون بعد از مدت‌ها این جلسه آموزشی برگزار شده که می‌تواند همکاری و تعامل بین این دو سازمان را افزایش دهد.
محمدرضا عربی‌مزرعه‌شاهی افزود: در این راستا رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و ارکان آن تلاش‌های بسیاری در حوزه معدن انجام دادند که جای تشکر و قدردانی دارد. در این راه اعضای هیات‌مدیره صندوق نیز مصوبات و مجوزهای داخلی را تهیه کردند و دکتر کرباسیان به عنوان حامی در کنار ما بودند. به گفته وی، امسال با توجه به آمار موجود، مجموعه معدن رشد منفی دارد و در صندوق نیز این نمود وجود داشته و مراجعه‌کنندگان به صندوق نیز نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده‌اند. در این میان نبود رونق در بخش معدن، سبب شده تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری و ورود به بخش معدن دیده شود. اما اکنون و با گذر زمان، با وجود تمام مشکلات موجود، توجه به بخش معدن افزایش یافته و از آن به‌عنوان نفت دوم در اقتصاد یاد می‌شود. امید است با حمایت و برنامه‌ریزی و سازوکار درست، این موضوع تحقق یابد.


افزایش سرمایه صندوق تا پایان سال
عربی‌مزرعه‌شاهی درباره این صندوق گفت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، براساس ماده ۳۱ قانون معادن به وجود آمده و عملکرد حمایتی دارد. این صندوق چند سالی در فهرست واگذاری بود که در سال ۹۲ با حمایت دکتر کرباسیان از فهرست واگذاری خارج شد و به نام یک صندوق توسعه‌ای در مصوبات دولت و قانونی آمد و از حالت قبل خارج شد. وی ادامه داد: اتفاق خوبی که بعد از حدود ۱۴سال برای صندوق رخ داد، نهایی شدن افزایش سرمایه صندوق از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۱۰میلیارد تومان بود. البته ما برنامه‌ای برای افزایش میزان دارایی صندوق تا ۱۵۰میلیارد تومان را نیز داریم که تا اواخر امسال یا ابتدای سال آینده نهایی می‌شود. به گفته وی، توجه به صندوق ناشی از این است که با افزایش میزان اعتبار صندوق، توان برای بیمه کردن افزایش می‌یابد. خوشبخانه امروز می‌توانیم تا ۷۷۰میلیارد تومان پوشش بیمه‌ای داشته باشیم. در این میان می‌توان به پرداخت بخشی از بدهی‌های صندوق که مربوط به سال‌های گذشته بود اشاره کرد که منجر به بهبود روابط ما با بانک‌ها شد. اکنون با دو بانک رفاه کارگران و ملت همکاری داریم. همچنین امید است تفاهمنامه با بانک صنعت و معدن را نیز در آینده نزدیک تمدید کنیم زیرا این بانک، دولتی است و وظیفه حاکمیتی برای حمایت از بخش صنعت و معدن، دارد. به گفته وی، همچنین تغییر جهت‌گیری صندوق و وارد شدن به پروژه‌های بزرگتر با ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی بالاتر از دیگر برنامه‌های صندوق است. وی ادامه داد: تاکنون دو نوع بیمه‌نامه داشتیم. یکی بیمه‌نامه اکتشاف بود که بر اساس آن در صورت نرسیدن به نتیجه حدود ۷۵درصد از هزینه اکتشاف به شخص داده می‌شد و دیگری بیمه اعتباری به‌عنوان ضامن معدنکاران برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها بود اما اکنون با استراتژی جدید به دنبال این هستیم که به تمام زنجیره ارزش معدن از اکتشاف تا فرآوری و صادرات کالای نهایی وارد شویم. وی افزود: ۳ بیمه‌نامه جدید تهیه شده که در حال اخذ مجوز آن از مجمع هستیم. ضمانت پیش پرداخت، ضمانت شرکت در مناقصه و مزایده و ضمانت حسن اجرای تعهدات، نام بیمه‌نامه‌های جدید است تا با ارائه آنها به معدنکاران به اجرای پروژه‌های معدنی کمک کنیم. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی ادامه داد: بیمه‌نامه دیگر که مجوز آن سال گذشته گرفته شد در رابطه با یارانه وام‌هاست زیرا با این نرخ سود، کسی حاضر به دریافت وام از بانک‌ها نیست. در این راستا مصوبه‌ای از سازمان ایمیدرو گرفته شد که به طرح‌های فرآوری تا ۱۰درصد نرخ سود، بسته به نوع ماده معدنی و منطقه‌ای که معدن در آن قرار گرفته، یارانه وام داده شود. وی در ادامه به یکی از مهم‌ترین اقدامات از سوی این بخش اشاره کرد و گفت: کاری که امروز در دستور کار ما قرار گرفته، تعریف میز صندوق در ۳۲ استان کشور با حضور نمایندگان نظام مهندسی معدن و صندوق بیمه است. (البته در آینده، نماینده‌ای از سازمان استان نیز در این میز خواهیم داشت).
به گفته وی، هدف از ایجاد میز برای ایجاد تعامل و استفاده از دانش فنی و توان فنی در استان‌هاست زیرا داشتن هزاران نیرو می‌تواند در آینده سبب شود از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن در تمامی برنامه‌های خود استفاده کنیم. در واقع ما با داشتن میز صندوق، بخش عمده‌ای از کار را به آن محول می‌کنیم. وی افزود: در واقع این میز، چشم و گوش ما در استان‌ها برای جذب متقاضیان جدید و همچنین نظارت بر چگونگی استفاده از تسهیلات دریافت شده است که از طریق مسئولان فنی انجام خواهد شد. به گفته عربی مزرعه‌شاهی، ما اکنون در آغاز راه هستیم و در ادامه راه سوالاتی خواهد بود که مسئولان صندوق پاسخگوی آنها خواهند بود. وی ابراز امیدواری کرد که یک کار تیمی موفق داشته باشیم و صندوق منبع اصلی تامین مالی برای معادن باشد و سازمان نظام مهندسی نیز مرجع فنی کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید