122840

پیش‌بینی‌های خوش برای برتری مس

دنیای معدن -در سال نو میلادی در میان انواع کالاهای معدنی، مس بهترین عملکرد را از خود نشان خواهد داد. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ یکی از بد عملکردترین اقلام معدنی در بازار دو سال گذشته میلادی به شمار می‌آمد تا اینکه در پایان سالی که به تازگی سپری شده جهشی ناگهانی را تجربه کرد.

این خیز ناگهانی پرسش‌های بسیاری را درباره سمت و سوی بازار در سالی که به سوی ۲۰۱۷م می‌رود مطرح می‌کند. افزایش قیمت مس در سال گذشته با دونالد ترامپ و پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری کلید خورد و تا اندازه‌ای از احتمالات مربوط به طرح‌های زیرساختی و ۵۰۰میلیارد دلاری رییس‌جمهوری منتخب بر تقاضای فلز، تاثیر گرفت. قیمت مس در روزهای آینده علاوه بر ترامپ از افزایش واردات چین هم تغذیه می‌شود که شامل حدود ۵۰درصد از نیاز جهانی به تقاضای مس است و برای سلامتی این صنعت در سطح جهان نشانه خوبی به نظر می‌رسد.


گلدمن ساچز این بار خوشبین است
حتی گلدمن‌ساچز که به طور معمول بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها را ارائه می‌کند، نگاه خود را به سهم مس در کوتاه مدت خوش‌بینانه کرده است. به نظر این بانک، سرمایه‌گذاری افزایش تقاضای چین دست کم تا نیمه نخست سال جدید فضای رو به رشدی را برای این فلز فراهم می‌کند. گلدمن ساچز پیش‌بینی می‌کند در ۶ ماه ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی (۳ماهه ابتدای سال ۱۳۹۶ خورشیدی) قیمت مس به ۶۲۰۰ دلار در هر تن برسد.


چشم‌انداز بی‌ام‌آی ریسرچ
مولی شات تحلیلگر کالا در موسسه بی‌ام‌آی ریسرچ نیز نسبت به چشم‌انداز مس دید مثبتی دارد. او انتظار دارد که بازار جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خورشیدی) با کمبود جزئی روبه‌رو شود و این اتفاق را برآمده از پیش‌بینی رشد مورد انتظار و مستمر تقاضا می‌داند. بی‌ام‌آی ریسرچ همچنین چشم‌اندازی از کسادی عرضه پیش‌بینی می‌کند و آن را در درجه نخست به قطع تولید در چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده جهان و کاهش عیار کانی در شیلی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده فلز سرخ در جهان مربوط می‌داند. شات می‌گوید خیز تند قیمتی که به‌دنبال انتخاب شگفت‌آور دونالد ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهوری امریکا اتفاق افتاده و ناشی از طرح نوسازی زیرساخت‌هاست، موجب شکل‌گیری انتظار بی‌اساسی شده است و در این‌باره توضیح می‌دهد حتی در موفق‌ترین سناریو از طرح زیرساختی ترامپ، قدرتمندترین رشد تقاضای فلز در ایالت متحده کمترین اثر را بر توازن بازار جهانی دارد. او در ادامه، دلایل گوناگونی را برای این مسئله عنوان کرد که ابعاد کوچک بازار امریکا ازجمله آنها بود. براساس اطلاعات گروه مطالعات بین‌المللی، مس ایالات متحده امریکا تنها ۷/۷ درصد تقاضای مس را در سال جاری شامل می‌شود. در همین راستا بی‌ام‌آی در قیمت پیش‌بینی شده خود برای سال ۲۰۱۷م تجدیدنظر کرده و از ۴۹۰۰ دلار در هر تن به ۵۱۵۰ دلار در هر تن افزایش داده است. فراتر از مس بیشتر تحلیلگران نگاه مثبتی به قیمت اقلام معدنی در افق ۱۲ ماه آینده دارند و پیش‌بینی می‌کنند قیمت همه اقلام معدنی به طور میانگین سال به سال بالاتر رود. اندرو کول، تحلیلگر فلزات پایه اساسی در متال‌بولتن ریسرچ به تازگی از بازگشت آشکار سرمایه‌گذاران به اقلام معدنی خبر داد و در این‌باره گفت: به نظر می‌رسد در بازار جهانی، مس به خودی خود یکی از اصلی‌ترین بازیگران باشد، هر چند در بخش زیادی از سال ۲۰۱۶ میلادی قیمت آن کمتر از میزان واقعی شده و ارزش آن با تضعیف چین و مازاد عرضه کاهش یافته بود.


بی‌اچ‌پی‌بیلتون و کاترپیلار هم موافقند
بی‌اچ‌پی‌بیلتون شرکت معدنی شماره یک جهان و کاترپیلار بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین بر بهبود قیمت مس در ماه‌های آینده شرط بسته‌اند. بی‌اچ‌پی که در حال حاضر دومین شرکت بزرگ استخراج‌کننده مس است، هزینه سالانه اکتشاف خود را تا ۲۹درصد در امسال میلادی، افزایش و ۹۰۰میلیون دلار از بودجه خود را برای یافتن ذخایر جدید مس و نفت اختصاص داد. این شرکت که تصمیم دارد مس را به‌عنوان یکی از ستون‌های خود برای رشد در آینده تثبیت کند، به دنبال ذخایر بیشتر این فلز در شیلی، پرو، ایالات متحده امریکا، کانادا و استرالیای جنوبی می‌شود و به دنبال شرکای جدید برای بالا بردن جریان رشد خود است. بی‌اچ‌پی اما در کوتاه‌مدت، چندان خوشبین نیست. این شرکت در گزارش سالانه خود آورده که انتظار کمبود مس را دارد و این جریان را به دنبال کاهش عیارها، افزایش در هزینه‌ها و کمیابی فرصت‌های توسعه با کیفیت بالا در آینده پیش‌بینی می‌کند و احتمال می‌دهد این جریان توانمندی صنعت را برای اینکه به ارزانی با این رشد تقاضا روبه‌رو شود، محدود می‌کند. کاترپیلار شرکت شماره یک تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی به تازگی گفته که به باور او استخراج‌کنندگان مس و سنگ‌آهن در این بازار پیشتاز خواهند بود و در ۳ تا ۵ سال آینده افزایش تقاضا را تجربه می‌کنند. در حال حاضر کاترپیلار بیشترین فروش را در بخش زغال سنگ، مس و سنگ‌آهن دارد. ریوتینتو، دیگر سنگین‌وزن صنعت معدن در جهان در دسامبر گذشته گفت: انتظار داشت بازار مس تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) رو به کسری برود و این همزمان با آغاز فعالیت و توسعه معدن اویوتولغوی در مغولستان است. آرنود سُیرات، مدیر اجرایی بخش الماس و مس ریوتینتو به رویترز گفت در حالی که انتظار می‌رود بازار سنگ‌آهن در آینده نزدیک با مازاد عرضه روبه‌رو باشد، بخش مس با چشم‌اندازی از ذخایر در حال کاهش و افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد بود که برآمده از نوسازی زیرساخت‌ها، رشد تولید ماشین‌آلات برقی و فناوری‌های تجدیدپذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید