122821

واگذاری ۵ پهنه اکتشاف معدنی به بخش خصوصی

دنیای معدن - در پی انتشار گزارش اکتشافات ایمیدرو، مدیر اکتشافات این سازمان از واگذاری پنج پهنه اکتشافی به بخش خصوصی خبر داد.

علی اصغرزاده، با بیان اینکه برنامه اکتشاف ۲۷ پهنه در ۲۵ استان ایران بر عهده ایمیدرو قرار گرفته است، گفت: از سال ۱۳۹۲ پروژه اکتشافات معدنی آغاز شد که بر اساس تصمیم دولت بعد از فراخوان عمومی اگر بخش خصوصی نسبت به فعالیت در این پهنه ها علاقه ای نشان نمی داد آن را به سازمان ایمیدرو واگذار می کردند.

وی ادامه داد: در این میان تمرکز اکتشاف عمدتا روی مناطق شرق و غرب کشور قرار گرفت و ۲۷ پهنه از ۲۵ استان در دستور کار اکتشاف گنجانده شد.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ منطقه امید بخش معدنی در این اکتشافات به دست آمده است، اظهار کرد: تاکنون در حوزه اکتشافات تا فاز شناسایی پیش رفتیم و بیش از ۳۰۰ آنومالی (منطقه معدنی) امیدبخش معدنی به دست آمده است که برخی از اینها از وضعیت بهتری نسبت به دیگران برخوردارند که تعداد این مناطق بسته به نقطه ای که در آن قرار گرفته اند متفاوت است؛ به عنوان مثال در منطقه ایران مرکزی ۲۳ آنومالی امیدبخش شناسایی شده که ۱۵ عدد از آنها وضعیت مشخص و بهتری دارند یا این تعداد در منطقه خراسان جنوبی از ۹ آنومالی مشخص شده فقط سه آنومالی است.

۵ آنومالی آماده واگذاری به بخش خصوصی

اصغرزاده همچنین با اشاره به اینکه پنج آنومالی امیدبخش به مرحله ای از اکتشاف رسیده اند که شرایط ورود به بخش خصوصی را دارند، گفت: تعداد پنج طرح اکتشافی تاکنون به مراحل نهایی رسیده اند و بعد از گذر از نمونه برداری های زیاد و حفاری های انجام شده به مراحله ای رسیده اند که ریسک آنها برای بخش خصوصی کاهش یافته و متقاضیان فعالیت در این مناطق می توانند در فراخوانی که به زودی برای واگذاری این طرح ها برگزار می شود شرکت کنند.

وی درباره ذخایری که در پنج طرح در نظر گرفته شده برای واگذاری به بخش خصوصی موجود است، بیان کرد: دو آنومالی از این پنج طرح در استان یزد و مناطق نائین و بافق قرار دارند که دارای ذخایر مناسبی از سنگ آهن هستند. همچنین قزوین و زنجان نیز دیگر مناطقی هستند که ذخایری از طلا در آنها شناسایی شده و دیگر آنومالی در منطقه آگات اصفهان قرار دارد که دارای ذخایری از سنگ نیمه قیمتی است.

تحقق ۱۳۵ درصدی طرح های اکتشافی

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه تاکنون ۷۰ هزار کیلومتر مربع بیش از برنامه تعیین شده اکتشاف صورت گرفته است، بیان کرد: در برنامه چهار ساله ای که در حوزه اکتشاف مشخص شده بود قرار بر این بود که ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع تا پایان سال مورد اکتشاف قرار بگیرد که تا به امروز این رقم از مرز ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع گذشته است.

وی با اشاره به کاستی هایی که در این مسیر وجود داشت، گفت: عقب افتادگی هایی هم در حوزه اکتشاف وجود داشت که از جمله آن تکمیل نشدن فرآیند پی جویی بود که قرار بود به طور کامل در همه طرح ها صورت بگیرد اما عوامل مختلفی از جمله برخی کاستی ها در سازمان و عوامل طبیعی همچون سرما مانع تحقق کامل آن شد.

افزایش ۱۱.۷ درصدی بودجه اکتشاف در سال ۱۳۹۴

اصغرزاده با بیان اینکه از نظر بودجه حوزه اکتشاف مورد حمایت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ به بعد بودجه اکتشافات به شکل سالانه ۲۰ میلیارد تومان لحاظ شد اما در برخی موارد هم این بودجه افزایش داشت که به عنوان مثال می توان به سال گذشته اشاره کرد که هزینه در حوزه اکتشاف به حدود ۱۳۴ میلیارد تومان رسید.

مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به وضعیت همکاری های خارجی در حوزه اکتشاف، گفت: تاکنون با کشورهایی همچون گرجستان و فنلاند همکاری هایی صورت گرفت و شرکت های استرالیایی نیز بعد از همایش معدن و صنایع معدنی که اخیرا برگزار شد تمایل بسیار زیادی به حضور در این حوزه نشان دادند که البته هنوز به قرارداد منجر نشده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اکتشاف در تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله، گفت: بخش معدن و اکتشاف همواره با برخی محدودیت ها مانند برخی محدودیت های فنی همراه بوده یا تعارض هایی که برخی فعالیت ها با سازمان هایی نظیر سازمان محیط زیست وجود داشته که البته تعامل های خوبی هم در این خصوص انجام می شود اما به هر حال اگر می خواهیم به سرفصل های افق ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم باید بدانیم که حلقه اول این مسیر اکتشاف است و باید سرمایه گذاری های لازم در این خصوص صورت گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید