122750

۴ غول سازنده دامپ‌تراک کدامند؟

دنیای معدن - کدام شرکت‌ها، بزرگترین کامیون‌های کمپرسی را که در حمل‌ونقل و جابه‌جایی شن، ماسه، سنگریزه و اضافات معدنی و ساختمانی به کار می‌آیند می‌سازند؟ به گزارش صمت به نقل از تراک‌جی‌پی‌اِس، فناوری ساخت کمپرسی‌های غول‌پیکر در اختیار تعداد کمی از کمپانی‌های دنیا از جمله لییبهر، کوماتسو، تِرِکس و کاترپیلار است.

بزرگترین سازنده
کمپانی ترکس در کارنامه خود تولید دامپتراک مدل تیتان۱۹-۳۳ را ثبت کرده که در زمان خود به عنوان بزرگترین کامیون خارج جاده‌ای شناخته شده بود. از این مدل فقط یک عدد ساخته شد و در نهایت نیز در سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ خورشیدی) در حوالی معدنی در بریتیش‌کلمبیا که در آن به کار گرفته می‌شد، به عنوان یک نماد قرار داده شد. اگر چه این مدل همچنان از نظر اندازه بزرگترین کمپرسی است، اما از نظر قدرت جابه‌جایی مواد رتبه نخست را ندارد. این مدل قدرت جابه‌جایی ۳۷۰ تن مواد را داشت و ترکس برای حفظ جایگاه خود میان سایر تولیدکنندگان در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) اقدام به معرفی مدل ام‌تی۶۳۰۰ با ظرفیت جابه‌جایی ۴۰۰ تن بار کرد. وزن عملیاتی این دستگاه (وزن دستگاه به همراه بار) بیش از ۶۰۰ تن است و ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد.


کوماتسو، شناخته شده در ایران
شرکت ژاپنی کوماتسوی به دلیل تنوع محصولات و تیراژ بالای تولید، خطوط تولید مختلفی در سراسر جهان دارد و حتی برخی از محصولات خود را در ایالات متحده می‌سازد. بیل‌های مکانیکی و بولدوزرهای دی۱۱۵ این شرکت در ایران هم طرفداران زیادی دارد. بزرگترین کمپرسی‌های تولیدی کوماتسو، ظرفیت جابه‌جایی ۳۶۰ تن بار را دارند. کمپرسی مدل ای۹۶۰-۱ کوماتسو که مجهز به موتور ۱۸ سیلندر و ساخت همین شرکت است ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد که در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ خورشیدی) به بازار جهانی معرفی شد و اکنون در کارخانه‌های کوماتسو در شهر پئوریا، ایلینوی در ایالات متحده تولید می‌شود. ظرفیت بادی این کمپرسی ۲۱۴ متر مکعب و ظرفیت تانک سوخت آن حدود ۵۳۰۰ لیتر است. وزن عملیاتی این دستگاه بیش از ۵۷۵ تن اعلام شده است.


از ساخت جرثقیل تا لوازم خانگی
تنوع تولیدات این شرکت عظیم آلمانی بسیار زیاد است و شامل انواع مختلف جرثقیل، ماشین‌آلات راه‌سازی و معدن و حتی تجهیزات و قطعات تخصصی هواپیماهای ایرباس می‌شود که تنها بخشی از تولیدات لیبهر است. این شرکت حتی در زمینه تولید لوازم خانگی نیز فعالیت دارد. خانواده تی۲۸۲ بزرگترین کمپرسی‌های تولیدی لییبهر هستند. وزن این دستگاه (بدون بار) ۲۶۱ تن و ظرفیت جابه‌جایی بار آن ۴۰۰ تن است. موتور این دستگاه انتخابی است و می‌توان از بین موتور ام‌تی‌یو مدل وی۴۰۰۰۲۰ که دارای ۲۰ سیلندر و قدرت ۳۷۵۰ اسب بخار است و همچنین موتور کامینز مدل کیواِسکِی۷۸ که ۱۸ سیلندر و ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد، با توجه به نوع پروژه و قدرت مورد نیاز یکی را انتخاب کرد.


مقام نخست با کاترپیلار
در بین برجسته‌ترین تولیدکنندگان ماشین‌آلات راهسازی و معدنی کاترپیلار، شناخته‌شده‌ترین برند است و در میزان تولید و فروش این محصولات مقام نخست را دارد. کاترپیلار که بیشتر با نام «کَت» و رنگ زرد محصولاتش شناخته شده است، بزرگترین کمپرسی خود، مدل اف۷۹۷ را در اواسط سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) به بازار معرفی کرد. این مدل که جایگزین مدل بی۷۹۷ شد، مجهز به موتور ۲۰ سیلندر کاترپیلار مدل سی۱۷۵-۲۰ ای‌سِر به قدرت ۳۷۹۳ اسب بخار است. در مدل بی۷۹۷ برای تامین قدرت مورد نیاز دستگاه از دو موتور ۱۲ سیلندر به قدرت ۳۵۲۴ اسب بخار که آنها نیز محصول کاترپیلار هستند، استفاده می‌شود. مخزن سوخت این دستگاه ۳۷۸۵ لیتر و بیشترین سرعت آن در زمان حمل بار ۶۸ کیلومتر بر ساعت است و بیشترین ظرفیت بادی این دستگاه نیز ۲۶۷ متر مکعب اعلام شده است. طول کلی این کمپرسی غول‌آسا بیش از ۱۵ متر و فاصله مرکز به مرکز دو تایر عقب و جلو نیز ۷/۱ متر است. کاترپیلار به عنوان یک شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین با قدمتی ۹۱ ساله در بازار مواد معدنی معیاری برای سنجش سلامت اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. این جایگاه برآمده از آن است که ماشین‌آلات غول‌آسا و گران‌قیمت این شرکت در پروژه‌های گوناگون اقتصادی استفاده می‌شوند و مالکان پروژه‌های خصوصی یا دولتی زمانی وارد معامله با کاترپیلار می‌شوند که از چشم‌انداز اقتصادی و جایگاه مالی خود مطمئن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید