122662

تعیین بهره وری ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در قالب ۳۸ صنعت

فرشید شکرخدایی با اشاره به این که قرار بر این است در جشنواره مربوطه بهره وری ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در قالب ۳۸ صنعت مورد بررسی قرار گیرد، گفت: این رویداد شامل پنج بخش ملی بهره وری، ملی بهینه کاوی، ملی تجربه های موفق، بهترین محل برای کار و برترین مجریان است.

وی با اشاره به این که رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره وری از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می رود، اظهار کرد: بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی بهره مند شده اند بیانگر این است که بخش عمده ای از رشد اقتصادی از طریق بهره وری حاصل می شود.

دبیر جشنواره ملی بهره وری و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با بیان این که اطلاعات به دست آمده مبنی بر داده های اقتصاد خرد همگرا با داده های اقتصاد کلان است، ادامه داد: بهره وری کل عوامل در صنعت و معدن کشور طی برنامه پنجم توسعه تغییری نکرده است و نکته قابل تامل این که طبق اعلام بانک مرکزی بهره وری کل عوامل صنعت و معدن نیز از سال ۱۳۴۷ تا به امروز تغییر نکرده و عددی ثابت است.

شکرخدایی در ادامه با بیان این که اگر سال پایه را به عنوان مبنای قیاس سال ۱۳۸۹ در نظر بگیریم و عدد مربوطه را ۱۰۰ لحاظ کنیم مواد دارویی در سال گذشته عدد ۱۱۵، ساخت قطعات خودرو عدد ۹۸، دستگاه های برقی عدد ۱۸۱، مخابرات عدد ۱۶۷، بانک ها عدد ۲۲۲، فولاد عدد ۱۸۹، کانی های غیرفلزی عدد ۳۷۴، خدمات پرداخت عدد ۱۰۵، خودروسازی عدد ۹۵، محصولات کاغذی عدد ۱۰۸، معادن عدد ۱۷۹، سیمان، آهک و گچ عدد ۱۳۳ و بیمه ها عدد ۶۷ را به خود اختصاص دادند.

رییس انجمن کیفیت اظهار کرد: در مورد لوازم آرایشی و شوینده نیز عدد مربوطه در سال گذشته ۱۹ بوده که با توجه به نظارت های انجام شده و جلوگیری از افزایش قیمت پایین ترین عدد را شامل می شود.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره وری و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی، مواردی که در سال گذشته از عدد ۱۲۵ کمتر بوده اند نسبت به برنامه پنجم توسعه عقب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید