122611

گردشگری معدنی رونق پیدا کند

دنیای معدن - رئیس نظام مهندسی معدن ایران گفت: ایران معادن بسیاری دارد که هر یک می تواند به جاذبه توریستی تبدیل شود و از همین رو، گردشگری معدنی باید رونق پیدا کند.

نادعلی اسماعیلی افزود: نظام مهندسی می تواند با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی پدیده های زمین شناسی به منظور جذب گردشگر اقدام کند.
وی یادآورشد: نظام مهندسی به افرادی که به این منظور قصد فعالیت داشته باشند، کمک می کند و حتی از کارشناسان زمین شناسی خود برای ارائه توضیحات لازم بهره می گیرد.
اسماعیلی معدن بایچه باغ و چهرآباد زنجان را از نمونه های بارز معادن دارای ظرفیت بسیار برای جذب گردشگر اعلام و اظهار کرد: معادن طلا و مس استعداد بالایی در این زمینه دارند.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران گفت: معدن بایچه باغ تیپیک ترین معدن دوره پلی متال در دنیا محسوب می شوند و نمونه آن در تمام موزه های معدنی دنیا قرار دارد.
معدن مس بایچه باغ در 125 کیلومتری مرکز استان زنجان در شهرستان ماهنشان قرار گرفته است و تا سال 1340 به دست معدنکاران آلمانی مورد بهره برداری قرار می گرفت.
وی به موضوع خام فروشی خاک معدنی اشاره و اضافه کرد: معتقدم که در کشور باید خام فروشی را تعریف کرد که تکلیف همه مشخص شود و بگوییم که بر این شاخص و استاندارد می توان فعالیتی را خام فروشی محسوب کرد.
وی یادآورشد: اگر هم این استانداردها مشخص شد، باید متناسب با مقیاس های بین المللی باشد تا مرز خام فروشی برای هر نوع ماده معدنی مشخص شود.
اسماعیلی اظهار کرد: منابع طبیعی و محیط زیست، مناطقی دارند به نام مناطق چهارگانه که در شورای عالی محیط زیست مصوب شده است، یعنی مناطقی که نمی توان وارد این فضاها شد و در آن به فعالیت معدنی پرداخت.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران گفت: در سال های قبل از دولت نهم، اگر می خواستیم محدوده ای را به این مناطق اضافه کنیم، نیازمند پیگیری های بسیار بود و پس از تصویب در شورای عالی محیط زیست تبدیل به قانون می شد و همه به آن پایبند بودند.
وی خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم، هر محدوده را که دارای استعداد اضافه شدن به مناطق چهارگانه اعلام شد، به فضاهای محیط زیست اضافه کردند که این غیر قانونی است.
اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه رئیس جمهوری قبلی، شورای عالی محیط زیست را منحل کرد و سپس بدون کار کارشناسی دستور به اضافه شدن مناطق ممنوعه محیط زیست داد.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران به پرداخت 12 درصد حقوق دولتی معدنکارن به سازمان منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: عمده این معادن به حتم به وقت پرداخت حقوق دولتی، 12 درصد سهم منابع طبیعی را پرداخت کرده اند.
وی به حمایت از تمام کارآفرینان در بخش معدن اشاره کرد و افزود: هر شخصی هر پیشنهادی دارد می تواند برای اشتغالزایی و کارآفرینی اعلام کند.
اسماعیلی یادآورشد: ما خودمان با موانعی که درست می کنیم، باعث ایجاد بیکاری می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید