122505

قیمت طلا در سال 2017 نیز به شدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار قرار خواهد داشت

به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، ارزش دلار در بازارهای بین المللی در برابر ارزهای معتبر بین المللی طی ماه های اخیر به طور چشمگیری افزایش داشته و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی وارد کرده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از کالاهای راهبردی در بازارهای جهانی بر حسب دلار آمریکا قیمت گذاری می شود و این مساله حساسیت قیمت این کالاها به خصوص فلزات گرانبها را در برابر نوسانات ارزش دلار، افزایش داده است.

انتشار آمارهای مثبت و امیدوار کننده اقتصادی آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر موجب شده است تا ارزش دلار با افزایش چشمگیری روبرو شود.

قیمت طلا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا با افت شدیدی همراه شده است. شاخص ارزش دلار اواخر دسامبر به بالاترین سطح در 13 سال اخیر رسیده است. البته برخی تحلیلگران بر این باورند که تاثیر ارزش دلار بر قیمت طلا در سال 2017 میلادی تاحدی کاهش خواهد یافت. بهبود رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و توسعه یافته می تواند به معنای افزایش تقاضا برای مواد و کالاهای خام باشد.

اجرای سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا احتمالا طی ماه های آینده موجب افزایش ارزش دلار خواهد شد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله موجب تقویت بیشتر ارزش دلار می شود.

سیاست های اقتصادی و مالی ترامپ می تواند موجب افزایش نرخ تورم شود و این مساله رشد ارزش دلار را به همراه خواهد داشت. ترامپ قصد دارد طی 10 سال آینده بیش از هزار میلیارد دلار در زیرساختهای اقتصادی آمریکا سرمایه گذاری کند.

در حالی که قیمت طلا در روزهای پایانی 2016 میلادی با افزایش روبرو شده، برخی تحلیلگران معتقدند که این رشد قیمت احتمالا موقتی و زودگذر خواهد بود. قیمت طلا در سالی که گذشت با رشد 9 درصدی روبرو شد. این برای نخستین بار از سال 2012 میلادی بوده که قیمت طلا با افزایش همراه شده است.

این در حالی است که قیمت طلا در شش ماه نخست 2016 با رشد 30 درصدی روبرو شده بود.موسسه سرمایه گذاری آی آی تریدر اعلام کرد: قیمت طلا از سال 2005 میلادی تاکنون غیر از یک سال، در سه ماه نخست هر سال افزایش داشته است.

برخی تحلیلگران نیز معتقدند که نگرانی های مربوط به تنش های سیاسی بین المللی می تواند تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا را افزایش دهد.

تحلیل تکنیکال موسسه آی جی نشان می دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه مدت 1173 دلار خواهد بود و سطح حمایتی این فلز گرانبها نیز 1125 دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید