122420

بیش از 3 درصد معادن فعال کشور در چهارمحال و بختیاری است

دنیای معدن -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: 3.38 درصد معادن فعال کشور در این استان قرار دارد.

سید نعیم امامی روز شنبه در شهرکرد تاکید کرد: از مجموع 5 هزار و 500 معدن فعال کشور، 186 معدن برابر 3.38 درصد در چهارمحال و بختیاری فعال است.
وی افزود:معادن چهارمحال و بختیاری شامل 42 معدن سنگ تزئینی و نما، 134 معدن سنگ لاشه ساختمانی، 4 معدن سنگ گچ، 4 باب معدن سیلیس، یک معدن آرژیلیت و بوکسیت و یک معدن تولید مواد اولیه سیمان است.
امامی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری واقعی معادن چهارمحال و بختیاری حدود یکهزار و 900 میلیارد ریال است.
وی مجموع تولیدات معادن کشور در سال گذشته را 500 میلیون تن دانست و یادآور شد: از این میزان 5 میلیون و 500 هزار تن برابر 1.1 درصد در معادن چهارمحال و بختیاری تولید شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اشتغال مستقیم معادن کشور را 115 هزار نفر اعلام و اظهار کرد: از این تعداد یکهزار و 850 نفر برابر 1.6 درصد به اشتغال در معادن چهارمحال و بختیاری اختصاص دارد.
وی گفت:هم اینک چهار هزار و 500 نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
امامی تاکید کرد: میزان تولیدات و اشتغال مربوط به معادن فعال، چهارمحال و بختیاری این استان را در رده بیستم کشور قرار داده است.
وی افزود: مواد معدنی قابل استخراج در چهارمحال و بختیاری شامل سنگ تزئینی و نما، سیلیس، آرژیلیت و بوکسیت، فسفات، سنگ گچ، سلستین، آهک صنعتی، دولومیت، سنگ لاشه، شیل، فلزات پایه مثل آهن، سرب، روی و مس، فلزات کمیاب مثل طلا و کبالت، عناصر نادر خاکی از جمله لیتیوم و روبیدیوم، بیتومین و فلدسپات سدیک است.
چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت خاص زمین شناسی و جغرافیایی و قرارگرفتن در بخش میانی زاگرس مرکزی بیشتر از نهشته های رسوبی عمیق دریایی تشکیل شده و این امر بخت و اقبال دستیابی به ذخایر فراوان کانی های فلزی را در این بخش از خاک کشور کاسته است.
مجموعه فعالیت های اکتشافی انجام شده در سال های اخیر نوید بخش وجود ذخایر معدنی مطلوبی از کانسارهای فلزی، فلزات قیمتی و عناصر کمیاب در بخش های شمالی چهارمحال و بختیاری است.

دیدگاهتان را بنویسید