122165

طرح جامع زغالسنگ طبس نباید به بخش خصوصی واگذار شود

دنیای معدن - نماینده شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید طرح جامع زغالسنگ طبس به بخش خصوصی واگذار شود، که در حال حاضر این بخش قادر به مدیریت طرح های کلان معدنی و صنعتی در این منطقه نیست.

محمدرضا امیرحسنخانی شنبه شب در نشست تخصصی صنعت، معدن طبس که با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، توضیح بیشتری در این ارتباط ارایه نکرد.
وی همچنین با انتقاد از واگذاری طرح جامع زغالسنگ طبس به بخش خصوص افزود: نباید زغالسنگ را ورق ورق کنید و هر ورق آن را به کسی بدهید و بخش خصوصی ما به بلوغ نرسیده است که طرح های کلان را مدیریت کند.
وی با تاکید بر اجرایی شدن طرح جامع زغالسنگ طبس افزود: ایمیدرو می تواند نقش اساسی در اجرایی شدن طرح داشته باشد و مدیریت طرح یادشده را بر عهده گیرد.
وی با اشاره به پروژه نیمه تمام کارخانه زغال کک طبس افزود: حداقل مدت 9 ماه با بانک توسعه صادرات مذاکره شد، استدلال می کردند ، این طرح توجیه اقتصادی ندارد و مبلغ 200 میلیارد ریال را برای نهایی شدن پروژه اختصاص نمی دادند و ادامه عملیات پروژه یک سالی هست که متوقف شده است.
امیرحسنخانی با بیان اینکه نباید به اشتغال نگاه امنیتی کنیم، اظهار کرد: جمعیت شهرستان طبس در هر کیلومتر مربع یک دوم نفر است و با مشکل نبود اشتغال هم رو به رو هستیم و با همین تعداد مهاجرت نیرو هم مواجه ایم که این موضوع قابل قبول نیست.
وی به مشکلات بخش معادن حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و افزود: موضوع آب مساله اساسی منطقه است و باید روی انتقال آب کار و مدیریت شود در غیر این صورت با مشکل زیادی در رابطه با معادن و نگهداری مردم در منطقه مواجه خواهیم شد.
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پژوهشکده زغالسنگ از مصوبات سفر اول هیات دولت به طبس است که هنوز اجرایی نشده و قرار است، ایمیدرو با همکاری دانشگاه پیام نور پژوهشکده را راه اندازی کنند.
سالانه 1.7 میلیون تن زغالسنگ از حوزه معادن زغالسنگ طبس استخراج می شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند.
این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پنهاورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید