122089

۶۵ درصد درآمد دولتی معادن باید به امور زیربنایی اختصاص یابد

دنیای معدن -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای امور زیربنایی این بخش اختصاص یابد اما طی چند سال گذشته بیشترین رقم ۱۳ درصد بوده است.

محمدرضا نعمت زاده صبح شنبه در بازدید از معادن شهرستان نهبندان اظهار کرد: خراسان جنوبی از نظر مواد معدنی بسیار غنی است.

وی با اشاره به وجود معادن غنی سنگ گرانیت در نهبندان، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل رکود بخش ساختمان و محدودیت در صادرات؛ تولید سنگ گرانیت افت پیدا کرده و امیدواریم مصارف جدید برای سنگ گرانیت در کشور ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از سنگ گرانیت در سنگ فرش معابر، ساختمان را از جمله مصارف این سنگ عنوان کرد و گفت: باید کمک کنیم مصارف این سنگ در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کند.

نعمت زاده با اشاره به وجود ۵۰ معدن در منطفه شاهکوه، عنوان داشت: از این تعداد در حال حاضر ۴۰ معدن فعال بوده و اغلب این معادن در امور زیربنایی مشکل دارند.

وی با بیان اینکه طبق قانون معادن باید ۶۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن برای هزینه کرد امور زیربنایی معادن اختصاص یابد، بیان داشت: با این وجود طی چند سال گذشته بیشترین رقمی که به این بخش اختصاص یافته ۱۳ درصد بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همچنین ۱۵ درصد از درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن باید در اختیار استانداری ها قرار گیرد تا برای امور عمرانی مردم محلی منطقه معدنی هزینه شود کگان هم در چند سال گذشته تخصیص نیافته است، افزود: با توجه به اینکه در فصل بودجه قرار داریم نمایندگان پیگیری کنند که اگر این بودجه ها در معادن هزینه شود شرایط عوض خواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به مشکل معدن داران در زمینه برق نیز گفت: در این زمینه همفکری با وزارت نیرو و استانداری خواهیم داشت تا مشکل حل شود.

وی در ارتباط با مشکل بازارچه های مرزی استان نیز گفت: با توجه به اینکه تصمیم گیری در این زمینه با هیئت وزیران است با وزارت کشور توافق کردیم و به دولت نیز ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مصوبه در کمیسیون ها تایید و بازارچه های استان تثبیت شده اند اما مصوبه دولت هنوز آماده نشده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با مشکل خام فروشی معادن استان نیز گفت: یکی از اهداف سفر این است که بتوانیم فراوری سنگ های معدنی در استان را توسعه دهیم.

نعمت زاده اضافه کرد: در این زمینه صحبت هایی با آستان قدس انجام شده تا واحد سنگ بری و فراوری سنگ را با استانداردهای بین المللی در منطقه ایجاد شود و علاوه بر این بخش خصوصی نیز در این زمینه تشویق می شوند تا سنگ ها تبدیل به کالای ارزشمند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید