121829

پیشتازی مس از سنگ‌آهن

دنیای معدن -با افزایش قیمت‌های جهانی مواد و کالاهای معدنی و افزایش تقاضای جهانی برای این محصولات، شرکت‌ها و صنایع معدنی داخلی نیز متاثر از این تغییرات، روند مثبتی را طی می‌کنند. کارشناسان بورس کالا پیش‌بینی می‌کنند این شرکت‌ها براساس روال سال‌های گذشته،

در ۳ماه پایانی امسال نیز با افزایش حجم معاملات به‌ویژه در رینگ صادراتی بورس کالا روبه‌رو خواهند شد. معاملات شرکت‌های معدنی در بازارسرمایه به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی رشد داشته است. این رشد بیشتر در قیمت و تقاضا بوده است؛ از طرف دیگر در صنعت سنگ‌آهن به دلیل نوسان قیمت، عرضه‌ها کمی کاهش یافته اما در صنعت مس کماکان عرضه‌ها براساس روال قبل ادامه داشته و تقاضا خیلی بیشتر شده است. مدیربخش کالایی کارگزاری بانک صنعت و معدن با بیان این مطلب ادامه داد: تا یک‌سال پیش درباره محصول مس، رقابت قیمت نداشتیم اما درحال حاضر این وضعیت تغییر یافته و بازار شاهد رقابت در قیمت‌ها است. رضا مناجاتی درباره آینده این دو صنعت پیش‌بینی کرد: چون قیمت‌های جهانی افزایشی پیش‌بینی می‌شود، در یک تا دو ماه آینده این روند ادامه خواهد داشت اما باشیب ملایم‌تر، به این معنی که قیمت‌ها به شدت دو ماه اخیر روند افزایشی نخواهند داشت. وی وضعیت سهام صنایع معدنی در بورس را متاثر از قیمت معاملات محصولاتشان ارزیابی کرد و افزود: نوسانات قیمتی کالاها در بورس کالا به طور معمول قبل از اوراق اتفاق می‌افتد. چون قیمت محصولات این صنایع بالا رفته و تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار هستند،

بنابراین در میزان صادراتشان نیز تاثیر مثبت می‌گذارد. مناجاتی دلیل بسته شدن نماد برخی از محصولات فلزی از قبیل آلومینیوم را ناشی از تعدیل‌های مثبت این شرکت‌ها دانست و درباره سازوکار بورس کالا برای حضور شرکت‌های معدنی افزود: درباره شرکت‌های معدنی چون این امکان وجود دارد که درکنار ایجاد ارزش افزوده برای فروش به خارج از کشور نیز اقدام کنند، بهتر است این شرکت‌ها بیشترین عرضه محصولات خود را از طریق رینگ‌های داخلی دنبال کنند و شرکت‌هایی که برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد می‌کنند زمینه را برای صادرات فراهم کنند. وی در مقایسه دو کالای سنگ‌آهن و مس ادامه داد: درحال حاضر سنگ‌آهن بیشتر برروی رینگ صادراتی معامله شده و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای از کشور خارج می‌شود. اما درباره مس، بیشتر خریدها داخلی است و به سیم، کابل و فرآورده‌های مسی تبدیل و ارزش افزوده برای این کالاها ایجاد می‌شود. بستر مناسب معاملات و آشناسازی خریداران با سیستم بورس کالا شاید بهترین روش برای افزایش حجم معاملات باشد. به گفته این کارشناس بازار سرمایه وجود نداشتن ظرفیت لازم برای ایجاد ارزش افزوده در بخش تولید سنگ‌آهن را به‌عنوان یکی از دلایلی برشمرد که این کالا هنوز به‌صورت خام و ماده اولیه به فروش می‌رسد. مناجاتی دو عامل مازاد عرضه و نبود ظرفیت لازم برای تبدیل این ماده به محصول نهایی از طرفی و رکود در کارهای عمرانی و نبود تقاضای داخلی برای این محصول را از سوی دیگر دلیل این وضعیت عنوان کرد. مدیر بخش کالای کارگزاری بانک صنعت و معدن وضعیت عرضه سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالا را کماکان مثبت ارزیابی کرد و افزود: تعداد مشتری‌های خارجی افزایش یافته و به تبع در رقابت‌های بالاتر، این محصول با قیمت بیشتری به فروش می‌رود. به گفته وی وضعیت تقاضای سنگ‌آهن در رینگ بین‌المللی بورس کالا برای سه ماهه آخر سال مثبت و روبه رشد است.


پشتیبانی و فرهنگ‌سازی
با توجه به رشد اقتصادی مثبت کشور از یک طرف و گشایش‌ها پس از اجرایی شدن برجام از سوی دیگر، چشم‌انداز بازار مثبت به نظر می‌رسد. شرکت‌های گروه معدنی هم از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه‌بر این تحلیل، تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی، قیمت سهام آنها نیز دستخوش تغییر می‌شود. قائم مقام شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان ضمن بیان این مطلب ادامه داد: وضعیت گروه شرکت‌های معدنی به طور معمول تحت تاثیر مستقیم قیمت‌های جهانی قرار داشته به نحوی که افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی ابتدا بر میزان تقاضا برای این‌گونه محصولات تاثیر گذاشته و با توجه به افزایش یا کاهش تقاضا موجب نوسان قیمت محصولات معدنی به تبع آن می‌شود. منصور محمدطاهری افزود: تحلیلگران بورس با انواع روش‌های تحلیلی سعی در پیش‌بینی فاکتورهای موثر بر افزایش یا کاهش فروش، درآمد، بهای تمام‌شده و سایر عوامل تشکیل‌دهنده سودآوری شرکت‌ها دارند و قیمت‌های جهانی، یکی از موثرترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌هایی است که عمده تولیدات آنها یا برای صادرات است و یا مواد اولیه خود را از خارج وارد می‌کنند. وی تصریح کرد: بنابراین در صورت پیش‌بینی درست از نوسان قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، می‌توان میزان تاثیر این نوسانات بر قیمت سهام شرکت‌های معدنی و واکنش بورس نسبت به سهام شرکت‌هایی از این دست را اندازه‌گیری کرد. این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: ساز و کار بورس کالا برای عرضه محصولات معدنی در رینگ صادراتی فراهم بوده و گاه عرضه‌های سنگ‌آهن صادراتی در این رینگ انجام می‌شود. به گفته محمدطاهری، مشوق‌هایی که جذابیت عرضه محصولات در بورس کالا را به‌وجود آورده‌اند به اندازه‌ای نیست که صادرکنندگان مشتاقانه از این بستر فراهم‌شده استفاده کنند. باوجود تلاش‌ها برای رونق بورس کالا و تاثیر غیرقابل انکار این بورس بر شفاف‌سازی آمار و اطلاعات معاملات انجام شده در این بورس و به‌دلیل نوپا بودن بورس‌های منسجم کالایی در ایران، نیاز به فرهنگ‌سازی و پشتیبانی بیش از پیش از بورس کالا وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید