121581

مدیرصنایع معدنی ایمیدرو خبر داد؛

پروژه پترولیوم کک به زودی برای جذب سرمایه،‌وارد فاز مناقصه می شود

دنیای معدن - مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: پروژه پترولیوم کک به زودی وارد فاز مناقصه و جذب سرمایه گذار می شود.

محمد آقاجانلو با بیان اینکه مطالعات پروژه پترولیوم کک انجام شده و مرحله پایلوت را پشت سرگذاشته است، افزود: برای تولید هر تن آلومینیوم 500 کیلوگرم پترولیوم کک مصرف می شود.

وی همچنین گفت: احداث آلومینای خلیج فارس از مهم ترین پروژه های در دست اجرای کشور در صنعت آلومینیوم است که قرار است برای تامین مواد اولیه آن از بوکسیت گینه استفاده شود.

آقاجانلو همچنین احداث فاز اول آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن را یکی دیگر از پروژه های مهم زنجیره آلومینیوم برشمرد و گفت: پروژه (شمش) بیلت در جاجرم نیز از دیگر پروژه های در دست اجراست.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس به کانون اصلی سرمایه گذاری در صنعت آلومینیوم تبدیل شده و اکنون پنج میلیون تن شمش آلومینیوم در منطقه در حال تولید است، گفت: در حال حاضر منطقه خاورمیانه با 1431 دلار هزینه به ازای هر تن تولید آلومینیوم، کمترین هزینه را نسبت به دیگر نقاط دنیا دارد. وی،‌ تاکید کرد: مهم ترین نکته در قیمت تمام شده آلومینیوم، تاثیر توامان شمش و انرژی است به همین سبب دنیا به سمتی می رود که دارای انرژی بیشتری است.

به گفته آقاجانلو تاکنون در کشورهای خاورمیانه 40 میلیارد دلار در صنعت آلومینیوم سرمایه گذاری شده و قرار است 20 میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه گذاری شود.

وی افزود: در ایران نیز طبق برنامه قرار است میزان تولید آلومینیوم در افق 1404 به 1.5 میلیون تن برسد که تحقق آن نیازمند 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری است ضمن اینکه برای رسیدن به تولید سالانه 1.5میلیون تن آلومینیوم به 3 میلیون تن آلومینا و 8 میلیون تن بوکسیت نیاز است .

آقاجانلو تصریح کرد: با وجود همه مشکلات در صنعت آلومینیوم، رشد مصرف این محصول در 10 سال گذشته 12 درصد بود و برآوردها حاکی از آن است که در افق 1404 میزان مصرف آلومینیوم کشور به حدود یک میلیون تن برسد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود از سال 2018 تا 2022 با کمبود آلومینیوم در بازر جهانی مواجه شویم ضمن اینکه افزایش قیمت این فلز هم پیش بینی شده است؛ با توجه به اینکه در دو سال گذشته قیمت جهانی آلومینیوم 20 درصد افزایش یافته، باید تولید شمش آلومینیوم به سرعت در دستور کار کشور قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید