121248

معدن تیتان قره آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور

دنیای معدن - نخستین ذخایر تیتان کشور در این استان بوده و معدن قره آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار داشت:معدن تیتان قره آغاج ارومیه یکی از معادن بحث برانگیز و چالشی در آذربایجان غربی بوده که راه اندازی، بهره برداری و بهره وری از آن علاوه بر آن که گامی در مسیر اشتغال زایی است می تواند حرکتی به سمت اقتصاد پویا و ایجاد واحدهای صنعتی و تولید قطعاتی باشد.

عبدالحمید سرتیپی گفت: به جرات می توان گفت که نخستین ذخایر تیتان کشور در این استان بوده و معدن قره آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور است.

وی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل این که فرآوری تیتان بسیار پیچیده بوده و دانش فنی برای این امر وجود ندارد، اما روی معدن موجود شرکت های دانش بنیان داخلی و بین المللی که پروانه بهره برداری دارند، تحقیقاتی انجام می شود.

سرتیپی با اشاره اینکه ذخیره قطعی این معدن 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 210 میلیون تن است افزود: علاوه بر آن، این معدن به طور مستقیم برای 800 تا هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و در صورت راه اندازی واحدهای پایین دستی برای بیش از شه هزار نفر دیگر زمینه اشتغال ایجاد می شود.

به گفته وی، معدن تیتانیوم قره آغاج ارومیه در 37 کیلومتری شهر ارومیه و دو کیلومتری شمال روستای قره آغاج واقع شده که سال 1373 و در ظرفیت یابی و پی جویی های انجام شده به وسیله اداره کل معادن و فلزات آذربایجان غربی شناسایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید