121198

حمل مواد معدنی با بالون هلیومی

دنیای معدن -وقتی ذخایر معدنی که دسترسی به آنها آسان است و به راحتی استخراج می‌شود، ته می‌کشد، معدنکاری و استخراج منابع معدنی هر چه بیشتر به مکان‌های دوردست گرایش پیدا می‌کند که این اتفاق یک چالش نگران‌کننده را برای شرکت‌های معدنی رقم می‌زند.

چگونه می‌توان به ذخیره‌ای از منابع معدنی دست یافت و آن را استخراج کرد وقتی هیچ زیرساختی برای دستیابی به آنها وجود ندارد و هیچ جاده‌ای به سمت محل استقرار آنها احداث نشده است؟ این همان دغدغه‌ای است که مدیران شرکت معدنی و کانادایی «کواِست‌ریر» به آن فکر می‌کردند.
این شرکت مستقر در مونترال کانادا به دنبال توسعه معدن «استِرِنج‌لِیک‌رِیراِرسِز» در شمال استان کبک در شرق کاناداست؛ منطقه‌ای که هیچ جاده‌ای به آن ختم نمی‌شود. بنابراین «کواِست‌ریر» در اقدامی مبتکرانه به استفاده از بالون‌های هلیومی برای حل مشکلات حمل‌ونقلی خود در معدنکاری در این منطقه روی آورده است.
به نقل از ماینینگ، این شرکت از توافق خود با شرکت هوافضای امریکایی «لاکهید مارتین» خبر داده و قرار است در جریان این توافق از خدمات بالون‌های هلیومی این شرکت برای انتقال کنسانتره سنگ، ذخایر و کارکنان معدن استفاده کند. این بالون‌ها قرار است بین معدن روباز «استِرِنج‌لِیک... » که در شمال کبک در شهرک شفرویل قرار دارد و متعلق به این شرکت است - در یک خط ریلی مستقیم به بندر «سپت‌آیلز» رفت‌وآمد کنند.
دیرک نومن، مدیرعامل «کواِست‌ریرمینرالز» در این باره به شبکه سی‌بی‌سی (بنگاه خبری کانادا) گفت: این شرکت ابتدا تصمیم داشت برای عبورومرور اقدام به ساخت جاده‌ای کند که از وسط زیستگاه گوزن‌های کانادایی رد می‌شد. هزینه ساخت و نگهداری این جاده بسیار زیاد بود و باید ۳۵ میلیون دلار صرف ساخت ۱۶۸ کیلومتر جاده می‌شد. در مقابل چنین هزینه‌ای، سالانه ۸۵ میلیون دلار باید خرج گرداندن این بالون‌ها شود. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که انتخاب بالون‌ها می‌تواند برای پل زدن بین مسافت ۲۰۰ کیلومتری معدن تا شهرک شفرویل، گزینه اقتصادی‌تر باشد.


قرار است کواِست‌ریرمینرالز در یک بازه زمانی ۳۰ ساله فعال باشد و اکسیدهای خاکی نادر تولید کند. لاکهید مارتین بزرگترین شرکت سفینه هوایی جهان است که در ۳۰ کشور، توسعه یافته و قرار است بالون جدید و منحصربه‌فرد ال‌ام‌اچ۱ را در این پروژه در اختیار این شرکت معدنی قرار دهد. ال‌ام‌اچ۱ به خوبی با چالش‌های حمل‌ونقل موجود در مسیر معدن استرنج‌لیک تناسب دارد و چرخ‌دنده‌های آن می‌تواند در صورت ناسازگار شدن جریان هوا از طریق ۳ مکش به فرود بالون کمک کند و باعث شود دستگاه روی هر سطحی مانند یخ، برف، گل، لجن، ماسه و سنگریزه فروداید و محکم بر زمین بنشیند. در این خط هوایی معدن به شهرک شفرویل قرار است ناوگانی از ۷ دستگاه ال‌ام‌اچ۱ مستقر شود و کارکنان و ذخایر معدنی را جابه‌جا کند. این ناوگان می‌تواند حجمی بیش از ۲۰ تن کنسانتره سنگ معدنی کمیاب را برای تحویل به تجهیزات پالایشی در شهر بکانکور استان کبک منتقل کند. این بالون این قابلیت را دارد که روی آب فروداید و برای فرود آن نیاز به باند فرودگاه یا هر گونه امکانات زیرساختی نیست. این بالون‌های پر شده از هلیوم و سنگین‌تر از هوا می‌توانند علاوه بر حمل ۲۰ تن بار، ۱۹ نفر مسافر را جابه‌جا کنند.
ال‌ام‌اچ۱ نسبت به سایر دستگاه‌های هوانورد از سوخت کمتری استفاده می‌کند، دی‌اکسیدکربن کمتر به هوا می‌فرستد و صدای کمتری هم تولید می‌کند و همچنین نیاز به زیرساخت‌های زمینی پرهزینه را از بین می‌برد. همچنین فاقد تاثیرات مخربی است که حمل‌ونقل جاده‌ای بر زیستگاه حیات وحش دارد.
این شرکت می‌گوید که بهای این قرارداد با شرکت لاکهید مارتین و دریافت خدمات، ۸۵۰میلیون دلار است که شامل هزینه سوخت هم می‌شود. نخستین محصول این معدن قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ خورشیدی) تحویل داده شود. این قرارداد بین دو شرکت برای مدت ۱۰ سال تنظیم شده و انتظار می‌رود تا ۲۰ سال پس از آن و تا پایان عمر ۳۰ساله معدن تمدید شود. لاکهید مارتین یک شرکت فعال در زمینه هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات امریکاست که در مارس ۱۹۹۵ (اسفند ۱۳۷۳) از به هم پیوستنِ شرکت‌های لاکهید کورپوریشن و مارتین‌مریتا، در شهر بتزدا در ایالت مریلند امریکا تشکیل شد و هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان شناخته می‌شود. این شرکت بیش از ۲۰ سال است که سرمایه‌گذاری خود را بر توسعه فناوری هواپیماهای هیبریدی آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید