121104

کرباسیان در یک نشست خبری اعلام کرد: معرفی ظرفیت های معدنی ایران در IMIS2

دنیای معدن - رییس هیات عامل ایمیدرو در یک نشست خبری، درباره دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران گفت: معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و همکاری،‌ از اهداف این رویداد بین المللی است.

مهدی کرباسیان که در جمع خبرنگاران سخن می گفت،‌ اظهار داشت: مراسم افتتاحیه دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی (IMIS2) با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت در روز شنبه 20 آذر ماه برگزار می شود.

وی به اهمیت جایگاه و بخش معدن ایران اشاره کرد و گفت: حضور 64 شرکت صاحبنام خارجی از 17 کشور جهان، نشان از چنین اهمیتی می دهد. وی ادامه داد: طی سال های اخیر با تغییر شرایط، شاهد علاقمندی روزافزون شرکت های خارجی برای توسعه روابط با بخش معدن ایران هستیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: در برگزاری نشست های تخصصی این اجلاس،‌ توانمندی های معدنی ایران در بخش های مختلف از جمله سنگ آهن، روی، طلا، سنگ های تزئینی، کروم، عناصر نادرخاکی، آلومینیوم و ... ارایه می شود.
استقبال از مناقصه ها
وی با اشاره به برگزاری مناقصه های مختلف برای اجرای طرح هایی از جمله بندر پارسیان و کک نفتی گفت: در این مناقصه ها که هم اکنون نیز در جریان است،‌ مدل های «بی او تی» (ساخت، بهره برداری و واگذاری) را در اولویت قرار دادیم و بعد از آن مدل «ای پی سی اف» (طراحی و مهندسی، تامین،‌ اجرا و تامین مالی) قرار دارد و نکته این است که این طرح ها با استقبال شرکت های شرکت های خارجی مواجه شده است.
کرباسیان افزود: تاکنون در مناقصه بندر پارسیان 15 شرکت اقدام به خرید اسناد کرده اند که 10 مورد مربوط به شرکت های خارجی است. وی افزود: برای سرمایه گذاری در طرح الکترود گرافیتی که سال های متمادی راکد مانده بود،‌ شرکت هایی از آلمان،‌ ایتالیا و اتریش در حال رقابت هستند. رییس هیات عامل ایمیدرو، میزان سرمایه گذاری طرح الکترود گرافیتی را 110 میلیون یورو اعلام کرد و گفت به زودی برنده طرح مشخص و قرارداد آن نهایی خواهد شد.
معدن جدید حاصل اکتشافات جدید
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره فعالیت شرکت مشترک با دانیلی با نام پرشین متالیکز اظهار داشت: این شرکت با سهم 60درصدی طرف ایتالیایی و 40درصدی ایمیدرو، فعالیت خود را آغاز کرده است. وی خبر داد که معدن جدیدی در حوزه سنگ آهن در اختیار شرکت فوق، قرار داده شده که از نتایج اکتشافات جدید ایمیدرو است و از ذخیره 400 میلیون تنی برخوردار است.
وی در ادامه گفت: احداث کارخانه های جدید برای معدن فسفات اسفوردی و فرآوری سنگ آهن از ذخایر کم عیار در استان یزد و نیز بهره برداری از دریاچه قم از برنامه های تازه این سازمان به شمار می آید.
تصریح کرد: رسیدن به متوسط رشد 8درصدی در افق چشم انداز، نیازمند اقداماتی در بخش های مختلف اقتصادی از جمله معدن است به طوری که بتوان 50 میلیارد دلار سرمایه جذب این حوزه کرد. وی همچنین گفت که در سفر وزیر امور خارجه به کشورهای شرق آسیا - که هم اکنون در جریان است-، مذاکره با طرف های ژاپنی و چینی را برای تامین مالی طرح های معدنی و صنایع معدنی پیش رو داریم.
وی گفت: وجود انرژی فراوان،‌ نیروی انسانی ماهر،‌ موقعیت مناسب برای ورود مواد اولیه و صدور محصول تولید شده در کنار بازار مصرف بالقوه در پیرامون ایران،‌ شرایط مناسبی را برای توسعه بخش معدن ایران،‌فراهم آورده است.
وضعیت صادرات و تولید
کرباسیان همچنین درباره وضعیت رشد صادرات و تولیدات بخش معدن در 7 ماه سال جاری اظهار داشت: ارزش صادرات فولاد در این مدت از 1.6 میلیارد دلار عبور کرد و در مدت یاد شده بخش مس نیز 511 میلیون دلار محصول به خارج کشور صادر کرد. همچنین ارزش صادرات آلومینیوم، انواع سنگ و سایر مواد معدنی و صنایع معدنی به ترتیب به 140 میلیون دلار، 177 میلیون دلار و 404 میلیون دلار رسید.
وی درباره وضعیت تولیدات این بخش گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد 20درصدی به 17.8 میلیون تن،‌ گندله سازی با رشد 36درصد به 14.4 میلیون تن، شمش فولاد با رشد 5.8درصدی به 8.4 میلیون تن، محصولات فولادی با کاهش 2.3درصدی به 5.8 میلیون تن، کنسانتره مس با 9.5 درصد رشد به 626هزار تن و کاتد مس با کاهش 8.8 درصدی به 110 هزار تن رسید.
همکاری اروپایی ها در IMIS
پیش از وی، مدیر عامل شرکت همایش سازان امروز و برگزارکننده اجلاس IMIS2 گفت: وضعیت امروز ایران به گونه ای شده که با استقبال شرکت های خارجی برای همکاری مواجه شده است.
مهدی پشت کوهی با بیان اینکه مرکز همکاری های اقتصادی و تجاری ایران- اروپا در این اجلاس همکاری می کند، ادامه داد: مدیران و افراد شاخص شرکت های معتبر معدنی و صنایع معدنی دنیا در این رویداد بین المللی حضور دارند به طوری که 105 نفر از 64 شرکت خارجی در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران شرکت می کنند.
به گفته وی، 60درصد از شرکت کنندگان، خارجی و از کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، چین، فنلاند، انگلستان، ژاپن، اسپانیا، روسیه، قزاقستان و ... هستند. پشتکوهی افزود که با توجه به بین المللی بودن این رویداد، سفرا و وابستگان بازرگانی سفارتخانه نیز در آن حضور دارند.
نمایشگاه
وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این همایش خبر داد و گفت: بخش های خصوصی داخلی همراه با شرکت های خارجی به عنوان شرکت کنندگان این نمایشگاه به شمار می آیند و برای نخستین بار در ایران، موسسه تجارت استرالیا نیز در جمع شرکت کنندگان در نمایشگاه است.
پشتکوهی خاطر نشان کرد: در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی،‌ در قالب یک کتاب، مجموعه ای از توانمندی های بخش معدن و صنایع معدنی ایران همراه با قوانین مربوطه در اختیار شرکت کنندگان در همایش و نمایشگاه، قرار می گیرد.
دومین اجلاس و نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران(IMIS2)، روزهای 20 و 21 آذر (شنبه و یکشنبه هفته آتی) در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید