120928

ظریف: تمدید ده ساله قانون تحریم های ایران خلاف برجام است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز یکشنبه 23 خرداد 95 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه های وزارت امور خارجه پرداخت.

وی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث شد تا طرفهای بین المللی که همواره جمهوری اسلامی را یک مانع جهت رسیدن به اهدافشان تلقی می کردند از فشار و تحریم دست بردارند، اظهار کرد: مقاومت و حضور مردم در صحنه این فرصت را از آنها گرفت که با اعمال فشار بین دولت و مردم و حاکمیت و مردم جدایی بیندازند.

وزیر امور خارجه افزود: ما توانستیم موانعی را که به اسم برنامه هسته ای بر مردم تحمیل شده بود برداریم.

ظریف در تحلیل خود از وضعیت پسابرجام گفت: در یک حوزه مشخص تهدیدهایی که باعث شده بود یک فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایجاد شود از طرفهای غربی گرفتیم اما این به معنای پایان خصومت و دشمنیهای کسانی که جمهوری اسلامی را مانع رسیدن به اهدافشان می دانستند، نیست.

وی افزود: ما همواره همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند بر اساس اعتماد به مقاومت مردم و از همه بالاتر اعتماد به خدای بزرگ تلاش کردیم تا توانستیم حق خود را از آنها بگیریم.

وزیر امور خارجه با بیان "از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات به دنبال پیگیری حقوق ملت ایران بودیم"، خاطرنشان کرد: اولین دستاورد برجام این است که فکر کنیم "اگر برجام نبود شرایط اقتصادی در چه وضعی بود؟".

ظریف با اشاره به اینکه قرار بود تحریمها افزوده شود، تأکید کرد: در طول سالهای گذشته سال و ماهی نبود که تحریمی علیه جمهوری اسلامی وضع نشود. اگر تحریمها علیه فروش نفت ادامه می یافت فروش نفت ما به صفر می رسید.

وی با اعلام "در سال 92 فروش نفت ما از دو میلیون بشکه به 850 هزار تا 900 هزار بشکه رسید"، اظهار کرد: قرار بود روند کاهش فروش نفت ایران به زیر 3 هزار بشکه در روز ادامه یابد.

وزیر امور خارجه با ابراز اینکه به برکت مقاومت مردم روند کاهش فروش نفت متوقف شد، خاطرنشان کرد: تولید نفت و صادرات آن علی رغم بازار بد فروش به بالاتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

ظریف افزود: همواره باید شکران نعمت هدایت رهبری، شکران نعمت مقاومت مردم را به جا آوریم و توان گرفتن حقوق مردم را داشته باشیم.

وی با اظهار "دولت و گروه مذاکره کننده خوشحالند که پیشرفتها و دستاوردهای هسته ای در این 3 سال باعث شد تا دوستان ما فراموش کنند 3 سال قبل چه فشارها و تحریمهایی بر مردم تحمیل می شد"، گفت: مردم به برکت خون شهدا مقاومت کردند که در این محیط پردغدغه به سمت اهداف اقتصاد مقاومتی پیش برویم.

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه رفع موانع فشار و تحریم به عنوان دستاوردهای حوزه عملی باید در نظر گرفته شود، افزود: حذف برنامه PMD مبنای تحریمها را از بین برد و از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه های شورای امنیت، قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصمیمات مبانی حقوقی را از بین برد.

ظریف تصریح کرد: لغو تصمیمهای اتحادیه اروپا و دستورات اجرایی برای عدم اجرای بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا نیز در حذف مبانی تحریمها مؤثر بوده است.

وی بیان کرد: از لحاظ روانی سرازیر شدن هیئتهای خارجی به ایران نشان دهنده این واقعیت است که دنیا ایران را محلی امن برای همکاری می بیند. باید به دنیا اعلام کنیم که ایران بیش از همه برای مردم و البته برای سرمایه گذاران خارجی و گردشگران خارجی امن ترین محیط در منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی دستاوردهای عملی برجام را را یادآور شد و گفت: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی شدن کرد یعنی از آذرماه سال 92 دست کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد، از این رو ماهیانه 700 میلیون دلار وارد خزانه کشور به صورت نقد شد البته نمی خواهم سیاه نمایی کنم اما در آن شرایط خزانه کشور، پول نقد بسیاری نداشت.

ظریف اضافه کرد: در مرحله بعد، وجوه مسدود شده ایران براساس برجام آزاد شد از این رو توانستیم به منابع مالی خود در خارج دسترسی پیدا کنیم. بانکهای روزافزونی به شکل فزاینده با ایران، با بانکهای مرکزی و خصوصی ارتباطات بانکی ایجاد کردند. البته در این حوزه همواره موانعی با موذی گریهای بخشهای دولتی و غیردولتی آمریکا ایجاد شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گشایش اعتبارات اسنادی یا ال سی ها را از دیگر دستاوردهای برجام دانست و بیان کرد: این اعتبارات تا روز 11 خردادماه سال جاری به 4 هزار و 172 مورد می رسد که روزانه رو به افزایش است. بانکهای متعددی نیز در اروپا، ژاپن و کره عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت کرده اند.

ظریف به وصول مطالبات نفتی دیگری اشاره کرد و افزود: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی ایران که سالها خارج از دسترس بود به کشور بازگشته و در این زمینه 5 میلیارد دلار بدهی شرکت «اینوک» امارات به ایران برگشته، همچنین بیش از 2 میلیون دلار بدهی شرکت شل به ایران نیز به کشور بازگشته، 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی گردد که تاکنون یک میلیارد از آن براساس توافق برگشته است.

وی تسویه بدهیهای نفتی با یونان را نیز از دیگر مطالبات وصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این مباحث در فضای پسابرجام، کمتر مطرح شده و بیشتر به مشکلات پرداخته می شود، در واقع موانع هیچ کدام پس از برجام ایجاد نشده است بلکه موانعی است که سالهای گذشته ایجاد و انباشته شده است و مشکلاتی برای بخش خصوصی و دولتی ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر اینکه نباید فضای روانی تشدید شود، گفت: دشمنان و مخالفان ایران، صهیونیستها، رژیم سعودی و سایر دشمنان تمام تلاش خود را می کنند تا سرمایه گذاری در ایران را ناامن قلمداد کنند لذا ما باید تلاش کنیم دنیا واقعیات ایران را ببیند و مطمئن شود ایران امن ترین و پرسودترین کشور برای برقراری ارتباطات معقول است.

ظریف افزود: ایران کشوری امن برای برقراری ارتباطات معقول در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است لذا نباید بلندگوی تبلیغات گروه های مخالف ایران باشیم، در واقع باید قوت قلب بانکهایی باشیم که اقدام به سرمایه گذاری در کشور کردند.

وی ضمن تأکید بر آنکه موانع تحریم از بین رفته است، تصریح کرد: ایران هراسی که مبنای تحریم بوده از بین رفته است، بنابراین بر همه ماست که از تمام توان برای استفاده از شرایط کنونی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: بیمه های صادراتی برقرار شده، به زودی نیز اختلافات با بیمه «هرمس» حل و فصل خواهد شد. خطوط اعتباری توسط کشورها و بانکهای مختلف در اختیار ایران قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت؛ نخست عدم ایجاد تعهدات بی جا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویتهای جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاکره خطوط اعتباری دقتهای لازم را صرف کرده ایم.

ظریف با بیان اینکه در طول 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شد، گفت: از این 60 توافق، 7 توافق در طول 5 ماه گذشته صورت گرفته است و این واقعیتی است که باید به رخ دنیا کشیده شود.

وی افزود: 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در ایران در طول چند ماه گذشته ثبت شده است ضمن آنکه پس از توافق هسته ای نفت کشهای ایران بیمه شدند که البته مشکلات کوچکی نیز وجود دارد و باید حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در حوزه انرژی تلاش شد که تحریمهایی که آنها به نام تحریم فلج کننده در حوزه صادرات نفت می خواندند به صفر برسد و کشورهای غربی تلاش کردند که صادرات نفت را به دست رقبای ما بسپارند، کما اینکه این اتفاق در طول ماه های گذشته رخ داد و سعودیها با تمام سفاکی خود به مقدار زیادی از بازار نفتی ما را بلعیدند.

ظریف با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات نفت از زیر 900 هزار بشکه به 2 میلیون بشکه رسیده است، تصریح کرد: شرکتهای معتبر بین المللی همه به سمت ایران سرازیر شدند و امروز نمایندگان خارجی از جمله شرکت نرم افزاری مایکروسافت در ایران حضور دارد و این ما هستیم که امروز رقابت را ایجاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه تمام این موفقیتها در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و مقاومت مردم حاصل شد، گفت: در حوزه حمل و نقل ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی نیز مشکلات در حال حل شدن است، نباید این نکته را فراموش کرد که مذاکرات و انعقادها در هر حوزه ای حداقل چند سال طول می کشد که به عنوان نمونه قرارداد فولاد مبارکه 5 سال طول کشید اما در ظرف چند ماه گذشته بسیاری از قراردادها به مرحله خوبی رسید.

وزیر امور خارجه با بیان "ما موانع، مخالفتها، کارشکنیها و شیطنتهای کشورهای غربی را فراموش نکرده ایم"، افزود: قرارمان نبود که اختلافهای مبنایی را حل کنیم، ما اعتقاد داشتیم که قدرت ایران براساس حفظ آرمانها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام امام و دستورات رهبری است و ما قصد مذاکره در این حوزه ها را نداشتیم، البته آمادگی گفت وگو نیز وجود نداشت.

ظریف با اعلام اینکه در این حوزه ها اختلافات همچنان باقی می ماند، گفت: نباید بهانه تراشی کرد و باید بهانه ها را از میان برداشت، اقتصاد مقاومتی فضای بی نظیری برای پرش و دعوت از سرمایه گذاریهای خارجی و افزایش تولید و اشتغال در فضای آرام به برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی ایجاد می کند و ما نباید این فضا را دستخوش اختلافات جناحی قرار دهیم.

وی با تأکید بر "قرار بود به مداخلات غیرقانونی آمریکاییها در ارتباط ایران با کشورهای دیگر پایان دهیم"، افزود: این نکته را نباید فراموش کرد که در حال حاضر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید "ما تلاش می کنیم تحریمها را برداریم"، این افتخار دستاورد خون شهدا، تلاش و مقاومت مردم است و از این دستاورد باید به عنوان پایگاه برای به دست آوردن امکانات بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه حضور خود در صحن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر رفتار برخی بانکهای بزرگ است در عدم همکاری با ایران، گفت: در این باره دو موضوع وجود دارد، اولاً که بانکهای بزرگ ایران حدود 10 سال مورد تحریم بوده و جریمه شده اند که این یک فضای روانی منفی برای بانکهای دیگر ایجاد کرده که ما باید آن را بشکنیم و از چندین جهت می توان این کار را انجام داد. ضمن آنکه اکنون به آمریکاییها و اروپاییها فشار آورده ایم تا بانکها را راضی کنند اما آنها عنوان می کنند که این بانکها برای بخش خصوصی هستند.

ظریف افزود: ما نیز اعلام کرده ایم که به هرحال این بانکها از شما می ترسند و شما باید آنها را برای سرمایه گذاری آماده کنید. باز کردن راه با سایر بانکها از دیگر مسیرهای پیش روی ماست که اکنون بسیاری از بانکهای دنیا یکی پس از دیگری به سمت ایران می آیند از این رو ما در حال تصمیم گیری هستیم که با کدام یک همکاری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: ایجاد فضای رقابت مسیر دیگری است که پیش روی ما قرار دارد و باید کاری کنیم بانکهایی که از این قافله عقب مانده اند احساس نکنند که تصمیم درستی گرفته اند زیرا در حال حاضر تحریم علیه ایران در زمینه همکاری بانکها وجود ندارد لذا نباید خودمان باعث تبلیغ تحریمها شویم. متاسفانه برخی از دوستان در داخل علیه تحریم تبلیغ می کنند.

وی مهمترین عامل در حوزه سرمایه گذاری را ایجاد فضای امن و بی تنش عنوان کرد و گفت: باید در این حوزه بیش از پیش تلاش و اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی در سوال دیگری از ظریف مبنی بر اینکه بعد از توافق هسته ای در امریکا قانونی درباره روادید به تصویب رسید که این قانون با روح برجام مغایرت دارد، وزارت امور خارجه چه اقداماتی را در این باره انجام داده است، افزود: همان روزی که متوجه این موضوع شدیم با آقای جان کری تماس گرفتم و اعلام کردم این موضوع خلاف قانون است و وی نیز متعهد شد نسبت به این موضوع وارد عمل شود.

وزیر امور خارجه افزود: البته در یک حوزه اقدام صورت گرفت و آنچه که به اطلاع ما رسیده آن است که این موضوع مانعی ایجاد نمی کند.البته معتقدیم که ممکن است در ارتباطات مردمی و توریست مشکلاتی ایجاد شود که در این زمینه نیز مذاکرات خود را ادامه دادیم و در تلاش هستیم تا این موانع را برطرف شود.

وی تصریح کرد: طرفهای آمریکایی نیز می دانند اگر این قانون منجر به ایجاد مانع در روابط اقتصادی با ایران شود، نقض برجام بوده و نباید این کار انجام شود.

رئیس مجلس در سوال دیگر خود از وزیر امورخارجه به ایجاد تحریم علیه اشخاص اشاره کرد و گفت: بعد از توافق هسته ای تحریمهایی علیه اشخاص اضافه شده است که با این توافق هسته ای منافات دارد، وزارت امور خارجه چگونه آن را پیگیری خواهد کرد که ظریف درباره این پرسش پاسخ داد: تحریم در حوزه هسته ای و غیر هسته ای حتی یک مورد هم اضافه نشده، بلکه افراد جدیدی وارد فهرست شده است که پیش تر هم تنها در حوزه موشکی بود که ما هم پاسخ آن را داده ایم.

ظریف اظهار کرد: در حوزه موشکی با طرف غربی مذاکره نکرده ایم، در گفت وگویی که بین نمایندگان مجلس آمریکا بود، آنها به نمایندگان وزارت امور خارجه این کشور می گویند که شما یک ممنوعیت قطعی بر برنامه موشکی ایران را به یک برنامه آبکی تبدیل کرده اید و دست ایران را برای تبدیل شدن به یک قدرت موشکی باز گذاشته اید و از ایرانیها رو دست خورده اید.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه نمایندگان وزارت خارجه در برابر صحبتهای نمایندگان مجلس آمریکا هیچ جوابی نداشت که بدهد، تصریح کرد: امروز باید به جمهوری اسلامی ایران و مقاومت مردم افتخار کرد. آنها برای آرام کردن افکار عمومی خود به همان فهرست تحریمهای قبلی، افرادی را اضافه می کنند که ما نیز گفته ایم پاسخ ما به این اقدامات آمریکا، تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است که توان دفاعی برای جلوگیری از تعدی و چشم داشتی به منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که نیروهای مسلح ما اجازه چنین چشم داشتی نخواهند داد.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مصوبه مجلس در مورد توافق هسته ای هرگونه تحریم به هر عنوانی پس از توافق اگر انجام شود باید اقدامات متقابلی صورت گیرد، وزارت امور خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟، گفت: ما در شورای عالی امنیت ملی کشور، چارچوبی را به عنوان اقدام متقابل در برابر اقدامات طرف مقابل که ممکن است نقض محسوب شده یا تخطی به شمار آید، تعریف کرده ایم و بر اساس آن، اقداماتی را انجام خواهیم داد و چارچوبی که در این شورا تصویب شده، مسئولیتها را مشخص می کند.

وی افزود: وزارت امور خارجه و دستگاه های دیگر به کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی گزارش می دهند و آن کمیته تعیین مصداق می کند که این تخطی، نقض مفاد اصلی برجام است یا تحمیل تحریمهای جدید یا اینکه در درون برجام شکل گرفته است، که بر اساس اقدام متقابل شکل خواهد گرفت و تاکنون نیز به دستور رئیس جمهور در حوزه موشکی اقدام متقابل شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان لغو قانون تحریم ایران مشهور به داماتو، گفت: قانون داماتو وجود ندارد بلکه قانونی به اسم ایسا در این زمینه وجود دارد که این قانون در پایان سال 2016 مدت آن تمام می شود و گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا به دنبال تمدید آن هستند، ما هم به دولت امریکا این تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید این قانون خلاف برجام است.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر لاریجانی مبنی بر اینکه با توجه به تحولات در منطقه ایجاب می کند تا روابط تجاری ما با روسیه قوی تر انجام شود رویکرد وزارت امور خارجه برای مایحتاجی که آنها نیاز دارند، چیست؟، افزود: یکی از گسترده ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و طبیعتاً با چین است زیرا چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است و با روسیه یک فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم و بحثی داریم برای یک فاینانس در سقف 5 میلیارد دلار پروژه های دولتی که آنها را دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش برای کاهش تعرفه ها برای صادرات کالاهای ایرانی مخصوصاً میوه، لبنیات و محصولات گوشتی به روسیه انجام داده ایم، توفیقات خوبی نیز انجام شده است، سطح روابط اقتصادی ما با روسیه در حال گسترش است همچنین ارتباط خوبی نیز درزمینه بانکها با روسیه ایجاد شده است و مشکلات ما در این حوزه حل و فصل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید