120926

برقراری تعادل در بازار ارز با دلار ۳۷۰۰ تومانی/ بانک مرکزی بازار را مدیریت کند

یک اقتصاددان با بیان این که دولت در سالهای اخیر هزینه های زیادی برای مهار تورم به اقتصاد کشور تحمیل کرده است گفت: با وجود این همه هزینه، عاقلانه این است که همچنان بتواند تورم را تک رقمی نگه دارد و لازمه آن نیز مدیریت بازار ارز است.

ابوالقاسم جمشیدی دارای دکترای اقتصاد در زمینه سیستمهای مالی و سیستمهای پولی از دانشگاه تیلبرگ هلند، فوق لیسانس علوم اداری اقتصاد از دانشکده علوم اداری تهران، لیسانس اقتصاد از دانشگاه ملی ایران و دارنده کتابهایی همچون «سیستمهای مالی و سیاستهای پولی در ایران»، «بهسازی سازمانی»، «بهسازی سازمان» و «بازار سرمایه» است.
وی بر این باور است که بانک مرکزی باید بازار ارز را مدیریت کند . هرچند معتقد است نرخ ارز دیگر به عدد 3 هزار و 400 باز نمی گردد.
جمشیدی با بررسی نرخ ارز و قیمت نفت، توصیه هایی به دولت دارد که در ادامه می خوانید.

تسنیم: از علل و عوامل تحولات اخیر در بازار ارز بگویید.
جمشیدی: بانک مرکزی طبق قولی که داده باید بتواند ارز را تک نرخی کند. اما انتخابات آمریکا و نامشخص بودن برخورد آمریکا با ایران و برجام و ... سبب شد تا این مسأله کمی عقب بیافتد. از سویی سرگردانی و سردرگمی بازار نیز در این میان بی تأثیر نبود.
انتخاب ترامپ و مواضع قبل انتخاباتی او سبب شد تا به محض انتشار خبر انتخاب او، بازارهای جهان در واکنش دچار عدم تعادل شوند. گرچه ترامپ مواضع خود را نسبت به قبل تغییر داده ولی به هر تقدیر آثار خود را داشت.
در مدت انتخابات آمریکا، کلیه کالاهای معدنی و آهن و فلزات آهنی، از قیمت بالایی برخوردار بود. از طرفی حرکت چین برای کاهش تولید فولاد و زغال سنگ و دیگر اتفاقات مشابه، در مجموع آثاری بر اقتصاد جهان داشتند که سبب تأثیر آن بر قیمت دلار و طلا شد. قطعا بازار ایران نیز بی تأثیر از بازارهای بین المللی نیست.
از سویی تصمیمات اوپک نیز بر نرخ دلار موثر است. تا پیش از توافق اخیر اوپک، عربستان مواضع سنگین و تلخی داشت. عربستان روزانه 10.5میلیون بشکه و روسیه نیز بیش از 10 میلیون بشکه تولید نفت در روز داشت. این در شرایطی بود که ایران اصرار داشت تا میزان تولید خود را به حدود 3 میلیون و 900 بشکه عدد قبل از تحریمها برساند. از طرفی ما با 2.6 میلیون بشکه مازاد بر مصرف نفت مواجه هستیم. با بررسی برآیند این مباحث و توافق اخیر اوپک، می بینیم که تصمیمات اوپک توانسته روی نرخ دلار اثرگذار باشد.
با توافقی که صورت گرفته ایران توانسته بر مواضع اش محکم بایستد و با توجه عدم تعیین سقف خاصی برای تولیدات نفت ایران، این نشان از موفقیت ایران در نشست اخیر اعضای اوپک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید