120690

چند نکته مهم درباره افق بازار جهانی روی

دنیای معدن -قیمت روی در سال جاری میلادی در مسیر رشد حرکت کرده و در دو هفته اخیر قیمت این فلز حول رقم ۲۵۰۰ دلار در هر تن نوسان داشته است. ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر تن روی در محدوده ۱۵۰۰ دلار قرار داشت و برخی تحلیلگران معتقدند دلایلی وجود دارد که ثابت می‌کند روند تغییرات قیمت‌ها در ماه‌های آینده همچنان صعودی خواهد بود.

از نظر فعالان بازار روی و تحلیلگران این بازار، قیمت‌ها در سه ماه اول سال آینده میلادی در بورس فلزات شانگهای به 3500 دلار افزایش خواهد یافت. هفته پیش در پایان معاملات هفته، قیمت روی در این بورس 3200 دلار بود. اگر این پیش بینی تحقق یابد طی چهار ماه آینده شاهد رشد 10 درصدی قیمت‌ها خواهیم بود.در ادامه به بررسی شرایط بازار و عواملی که سبب رشد قیمت‌ها شده و در آینده نیز از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد، می‌پردازیم.

تحلیلگران معتقدند افزایش تقاضا در صنایع پایین‌دستی به‌ویژه صنعت گالوانیزه و کاهش عرضه دو عامل مهم در رشد قیمت‌ها خواهد بود، البته برخی عوامل نیز وجود دارد که بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.یکی از علل رشد قیمت ها، افزایش مصرف در صنعت گالوانیزه است. 60 درصد روی جهان در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. رونق بخش مسکن و ساخت و ساز چین و افزایش مصرف در صنعت خودرو این کشور یک عامل مهم در افزایش مصرف روی است.از سوی دیگر، کاهش عرضه روی تصفیه شده به رشد قیمت‌ها کمک کرده و خواهد کرد. در پایان سال گذشته میلادی فعالیت‌ها در برخی معادن بزرگ روی متوقف شد. پیش بینی شده میزان عرضه روی تصفیه شده در چین در کل سال آینده میلادی 200 هزار تا 300 هزار تن افزایش خواهد یافت، اما این میزان به اندازه‌ای نیست که بتواند کسری عرضه جهانی را جبران کند.

اگر فعالیت‌ها در برخی معادن تعطیل شده روی از سر گرفته شود می‌توان به برقراری تعادل در بازار امیدوار بود، اما هیچ‌کس نمی‌داند فعالیت در این معادن چه وقت از سر گرفته خواهد شد.البته همه عوامل موثر بر قیمت روی مثبت نیستند. برای مثال افزایش ارزش دلار یک عامل برای فشار بر قیمت هاست و نیز دولت چین برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن، محدودیت‌هایی در این بازار اعمال کرده است.نکته مهم دیگر این است که برنامه انبساطی مالی ترامپ، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا، از اواخر سال آینده میلادی آغاز می‌شود و به همین دلیل نباید انتظار داشت رشد قیمت روی به سرعت ادامه پیدا کند. بخشی بزرگ از رشد قیمت روی در دو هفته اخیر حاصل امیدواری به رشد مصرف در آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ است و موضوع مهمی که سرمایه‌گذاران در بازار روی باید به آن توجه کنند این است که ممکن است قیمت‌ها در کوتاه‌مدت به سمت پایین اصلاح شود، اما روند کلی قیمت‌ها صعودی خواهد بود. عامل اصلی رشد قیمت روی در سال جاری میلادی وجود کسری عرضه بوده است. اگر رشد قیمت‌ها به افزایش تولید منجر شود قیمت‌ها در محدوده‌های کنونی باقی خواهند ماند.

دیدگاهتان را بنویسید